Program, ki je za vedno uničil igranje ali ga rešil pred hackerji?

Big financial data theft concept. An anonymous hacker is hacking highly-protected financial data through computers.
Foto: tanawit sabprasan iz iStock

V svetu računalniških iger, kjer je kopiranje in deljenje vsebin postalo del vsakdana, predstavlja Denuvo eno najmočnejših ovir, kar jih poznajo pirati. Igralci komaj čakajo na novo igro, pirati pa komaj čakajo, da jo zlomijo.

In prav tu nastopi Denuvo – kompleksna zaščita, ki razvijalcem iger omogoča, da njihovi naslovi ostanejo varni pred nezakonitim širjenjem tudi več mesecev ali celo let po izidu. Za mnoge igralce je to le moteča programska plast, ki upočasnjuje igro; za založnike pa je Denuvo digitalni oklep, ki ščiti milijonske naložbe pred instant piratstvom.

Kaj sploh je Denuvo?

Denuvo Anti-Tamper deluje kot dodatna plast varnosti nad obstoječimi DRM sistemi (kot so Steam, Origin, Uplay). A to ni navadna zaščita, ki samo preverja, ali imaš legalno kupljeno kopijo. Vgrajen je neposredno v izvršilne datoteke igre, kjer šifrira in zakodira ključne dele kode ter onemogoča spreminjanje vsebine. Obenem uporablja dinamične algoritme in skrivanje procesov, ki ob vsakem zagonu preverjajo, ali je igra čista. Če zazna spremembo, se igra enostavno ne zažene ali pa deluje z napakami. Tudi če piratu uspe skopirati datoteko, bo igra ob naslednjem zagonu verjetno zatajila.

Vsaka zaščita je unikatna

Najbolj zanimivo je, da je vsaka različica Denuva prilagojena določeni igri – skoraj kot ročno izdelana ključavnica za vsako igro posebej. To pomeni, da ni univerzalnega orodja, ki bi razbijalo vse igre z Denuvom. Pirati morajo za vsako igro posebej razstaviti kodo, razkriti zaščitne mehanizme in preživeti tedne v boju s številnimi pastmi, ki so vgrajene prav z namenom, da jih zmedejo, upočasnijo ali popolnoma ustavijo. Vsaka nova izdaja predstavlja svež in zahteven izziv. Včasih hekerjem uspe v nekaj dneh, drugič potrebujejo več mesecev. Nekatere igre pa ostanejo zaklenjene tako dolgo, da pirati preprosto obupajo. Med bolj znanimi primeri je Just Cause 3, ki je kljub trudu ostala nedotaknjena več kot leto dni – kar je v piratskem podzemlju skoraj enako večnosti. In ni bila edina: podobno dolgo so zdržale tudi igre, kot so Assassin’s Creed Origins, Monster Hunter: World in Rage 2, Doom Eternal ipd.

Razbijanje Denuva: Tehnična in psihična bitka

Znana hekerka Empress, ki je razbijala nekatere od največjih naslovov (kot so Red Dead Redemption 2 ali Assassin’s Creed Valhalla), je večkrat javno izjavila, da je razbijanje Denuva “psihično izčrpavajoč in tehnično mučen proces”. Vključuje dolgotrajno analizo, sledenje navidezno nesmiselni kodi, ukvarjanje z dinamično generiranimi potmi in preizkušanje neštetih kombinacij. Vse to, da bi ugotovila, kako sistem deluje in kje ga je mogoče zaobiti. In vsakič znova so metode nekoliko drugačne.

V čem je Denuvo slabši?

Kljub temu Denuvo ni brez šibkosti. Veliko igralcev trdi, da ta zaščita negativno vpliva na zmogljivost iger. Poročila vključujejo počasnejše nalaganje, zatikanje, nižje število sličic na sekundo in včasih celo zrušitve. Določeni primeri kažejo, da igre po odstranitvi Denuva delujejo hitreje, kar včasih potrdijo tudi sami razvijalci. Posledično nekateri založniki Denuvo po določenem času odstranijo, ko npr. menijo, da so prodali glavnino kopij, in zaščita ni več tako potrebna.

Denuvo danes: Več kot le zaščita pred pirati

Denuvo pa se ne ukvarja samo s piratstvom. V zadnjih letih so razvili tudi tehnologije proti goljufanju (Anti-Cheat), proti emulaciji konzol (zlasti Nintendo Switch iger) in celo zaščite za VR vsebine. Njihova prisotnost se širi izključno zato, ker založniki iščejo vedno nove načine, kako zaščititi svoje intelektualne pravice – četudi s tem nekoliko ogrozijo igralčevo izkušnjo.

Zaščita ali breme?

Za ene je Denuvo nadležna programska plast, ki ne zaupa igralcem. Za druge pa je nujno zlo, brez katerega bi bile igre že prvi dan brezplačne na vseh možnih torrent straneh. Kar pa je nedvomno: Denuvo je postal simbol digitalne zaščite in eden redkih primerov, ko je programska oprema uspela zaustaviti piratski val.

In ta čas, pa naj bo to 30 dni, 6 mesecev ali 2 leti, lahko pomeni milijonsko razliko v prihodkih založnika. Dokler bo obstajalo piratstvo, bo obstajal tudi Denuvo – kot digitalni stražar na vratih sveta iger.

Jan Nebec

Novinar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.