Predstave v SNG Drama Ljubljana, ki jih priporočamo v sezoni 2023/2024

Predstave SNG Drama Ljubljana, ki jih priporočamo
Predstave SNG Drama Ljubljana, ki jih priporočamo Foto: on sngdrama

SNG Drama Ljubljana je osrednje dramsko gledališče v Sloveniji z največjim, najprepoznavnejšim in najuglednejšim ansamblom, v katerem je trenutno 44 igralk in igralcev. Na repertoarju imajo klasično, sodobno in eksperimentalno gledališko produkcijo.

Letošnja sezona 2023/2024 je še posebej slovesna – to je namreč zadnja sezona, ki jo bodo v celoti pripravili in odigrali v obstoječi stavbi na Erjavčevi. Do konca prenove, ki se bo predvidoma začela v sredini prihodnjega leta bodo gledališki odri gostovali na Litostrojski cesti 56 (hala L56).

Pridite v Dramo!

Izhodišče za repertoar sezone 2023/24 je vztrajanje pri najboljšem iz ugledne Dramine tradicije – uprizarjanje klasičnih besedil – in zavzemanje za relevantno sodobno gledališče, ki nagovarja širok spekter gledalcev.

Ponujamo nekaj naslovov predstav, ki so vsekakor vredne ogleda.

Dominik Smole: Antigona

Avtor priredbe: Janez Pipan

Režiser: Janez Pipan

Igrajo: Nina Ivanišin, Jurij Zrnec, Jure Henigman, Timon Šturbej idr.

Premiera: 23. september 2023 (Veliki oder)

Antigona Dominika Smoleta velja za najpomembnejšo slovensko dramo, ki od nastanka pa vse do zdajšnjih časov ni izgubila poetične moči in miselne veljave. Ko ob teh dejstvih znova preverjamo tudi moč njenih odrskih podob in uprizoritvenih potencialov, ugotavljamo, da nam aktualnosti, ki je ultimativna zahteva naše zdajšnjosti, v njej ne bo treba dolgo iskati ali ji je celo dopisovati, saj aktualnost kar kriči iz Smoletovih dvoumnih verzov. Tudi danes je svet, ki je v vseh svojih razsežnostih samo še Kreontov svet, poln trupel, ki čakajo milost groba in terjajo mnoga pojasnila. Če sta Eteokles in Polinejk še umirala za svoje in morda tudi naše skupne ideale, pa v današnjih bratomornih vojnah ljudje umirajo samo še za eno, Kreontovo korist. Na bojnih poljih, v masovnih grobnicah in na dnu morja leži toliko trupel, toliko Antigoninih bratov in sester, da jih nikoli ne bo mogla vseh pokopati. To je tista groza, ki zdaj govori iz Smoletovih verzov, tista trpkost, ki nenehno duši upanje.

Dominik Smole ANTIGONA | avtor priredbe in režiser Janez Pipan #dražimo

Roland Schimmelpfennig: Dan, ko jaz ni bil več jaz

Naslov izvirnika: Der Tag, als ich nicht ich mehr war
Prva slovenska uprizoritev

Režiserka: Maša Pelko

Igrajo: Barbara Cerar, Klemen Janežič, Maruša Majer, Domen Novak, Saša Tabaković, Tina Vrbnjak

Premiera: 6. oktober 2023 (Mala Drama)

Roland Schimmelpfennig je eden najradikalnejših in najpomembnejših sodobnih dramskih avtorjev in njegovo besedilo Dan, ko jaz ni bil več jaz, napisano leta 2018, se izjemno lucidno, a hkrati nepredvidljivo poigrava s tesnobo in stisko današnjosti. V ospredje postavi osnovno družinsko celico, očeta, mater in njuna otroka, sina in hčer, ki na poletni večer sedejo za družinsko mizo. Vsakdanjost situacije, v kateri je vsaka gesta predvidljiva in v kateri si nimajo ničesar več povedati, se začne sesuvati, ko se v prostoru pojavi dvojnik očeta oziroma moža. Ta gesta, ki je sicer dramsko znana predvsem iz komičnih zapletov, v zgodbi sproži brutalnost soočanja akterjev samih s seboj ter z lastnima preteklostjo in prihodnostjo. Kot namiguje že naslov drame, se pred nami začne dekonstrukcija dneva, ko je posameznik na surrealen način prenehal biti on sam in se s tem poglobil v tisto, kar ga vzpostavlja kot individuuma.

Schimmelpfennig pred nami razprostre možnost vpogleda v lastno življenje, odločitve, ki smo jih sprejeli, in ljudi, ki smo jih izbrali. Preigra tiste že preživete trenutke protagonistov, ki so po svoje zaznamovali njegovo ali njeno zdajšnjost, prevprašuje njihove izbire in pričakovanja. S tem globoko in neizprosno zareže v človeško psihologijo neizživetih in neizraženih želja, hkrati pa zastavlja vprašanje: kaj, če se je pravzaprav uresničilo vse, kar smo si kdaj želeli, pa tega danes ne vidimo več? Ali drugače: kaj se zgodi, ko naš svet trči v svet nekoga drugega? Kako je mogoče, da prvič zares postanemo mi sami in obenem žrtvujemo vse, kar smo prej bili? In na koncu: kaj se zgodi, ko se svet, ki smo ga ustvarili skupaj, začne rušiti? Schimmelpfennig razgali intimne odnose in zariše vzporednico med političnim oziroma družbenim in osebnim, ko secira družinsko dinamiko, zakonsko zvezo, vlogo starševstva in, najpomembneje, perspektivo otroka.

Roland Schimmelpfennig DAN, KO JAZ NI BIL VEČ JAZ | režiserka Maša Pelko #dražimo #teaser

Sławomir Mrożek: Tango

Naslov izvirnika: Tango

Režiser: Luka Marcen

Igrajo: Timon Šturbej, Maša Derganc, Jurij Zrnec, Saša Mihelčič idr.

Premiera: 22. december 2023 (Mala Drama)

V jedru Tanga, najpomembnejše igre poljskega absurdista Sławomirja Mrożka, je radikalno razpadli svet, sodobna družba, le korak stran od svojega dokončnega propada. Izgubljeni so vsi ideali, vse ideje, vsa načela, celo vsa tradicija in ves družbeni red. Kar je ostalo, je kaos – kaos, ki naj bi bil subverziven in osvobajajoč odmik od okostenelosti in rigidnosti, vse bolj pa sam postaja generator okostenelosti in rigidnosti, ki stiska in duši. A v svetu Tanga to nikogar ne skrbi: konec civilizacije, proti kateremu Mrożkovi liki suvereno plešejo, ne plaši, temveč vznemirja in kliče k praznovanju zmage nad vsakršnimi konvencijami. Vsaj na videz. Dokler se ne pojavi mladi izboljševalec sveta, mladi zagovornik starih tradicij, ki je pripravljen za poravnanje tečajev storiti prav vse.

Absurd in groteskna komika Tanga se začneta prav v spopadu generacij, ki poskušata kot na šahovnici svet razstavljati in ga sestavljati nazaj. Obe strani sta prepričani o svojem prav in obe skoraj urarsko natančni v svojih postopkih. Mrożek to bojno polje še radikalizira, ko gleda na kolesje sveta skozi mikrooptiko družine. Z ene strani družinskega omizja tako kričijo maksime popolne svobode in opuščanja vseh pravil in konvencij, z druge pa red, smisel in brezkončnost birokratskih obrazcev, zahtev in norm. A jasno je eno: nič od tega ne more rešiti sveta, lahko pa ga – vsakič znova – le še malo bolj vrže s tečajev. Vse očitneje se kaže, da radikalnost reda, urejenosti in smisla ni nič manj nevarna kot radikalnost kaosa, svobode in nesmisla.

Tako Tango z mehanizmom komičnega stroja postaja natančna vivisekcija odnosov v zaostrenem času, ki – kljub nenehnemu poigravanju s konvencijami in žanri – nimajo nobenih barier in so zato lahko do konca brutalni. Konec sveta je namreč tu in na obzorju ni nobene slutnje kakršne koli zmage ali odrešitve. Kar nam ostane, je tango, ki nas sili v tek, da nam svet ne pobegne.

Predstava Tango.
Foto: on Drama

Matjaž Zupančič: Te igre bo konec

Krstna uprizoritev besedila, nominiranega za nagrado Slavka Gruma 2023                  Režiser: Matjaž Zupančič

Premiera: 5. april 2024 (Mala Drama)

Te igre bo konec je groteskna igra o sodobnem času in njegovih dilemah, zapisana v prepoznavnem Zupančičevem slogu, ki bralce potegne v dogajanje s prvo repliko enega od junakov sodobnikov: »To ni res!« In res se, ko prebiramo natančno strukturirano igro, ves čas pojavlja v naših glavah junakova replika v več parafrazah od »Pa saj to ne more biti res« do »Ja, res je prav tako, kot se zdi, da ne bi smelo biti res«. Tudi tokrat so Zupančičevi junaki tisti, ki bi jih lahko po nekaterih lastnostih brez težav razpoznali med nami, po drugi strani pa so že nekje onkraj. V nekem že skorajda postkatastrofičnem času, ki se vztrajno napoveduje med igro in spodbuja navezave na groteskno irealne, hkrati pa še kako realne dogodke pandemijskih zadnjih let in novega tisočletja, ki je vse od svojih začetkov iz tira.

Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac

Naslov izvirnika: Cyrano de Bergerac
Priredil: Martin Crimp
Prva slovenska uprizoritev

Režiser: Tin Grabnar

Premiera: 13. april 2024 (Veliki oder)

Cyrano de Bergerac je vsenaokrog znan kot izjemen vojščak, ki se lahko sam spoprime s celo armado razjarjenih bojevnikov. S tem ko kljubuje pariškim veljakom in javno ščiti državljanske svoboščine, si je pridobil že skorajda zvezdniški status ponosnega upornika. Slovi tudi po virtuoznem kovanju verzov. Zdi se, da zna pero sukati še spretneje kot meč. Z besedami lahko prodre vse do največjih globočin prefinjene ženske duše, ki jo razume bolje kot marsikateri ljubimec iz sedemnajstega stoletja. Toda Cyrano de Bergerac ima velik nos. To je nos, ki mu kot nekakšna ogromna in nepremostljiva prepreka zapira pot do prave ljubezni. Neskončno je zaljubljen v izbirčno lepotico Roxanne, pa ji tega preprosto nikoli ne zaupa. Kar bi se lahko končalo kot čudovita renesančna romanca, se zato sprevrže v eno najbolj tragičnih ljubezenskih zgodb iz zgodovine svetovne književnosti.

Sodobni angleški dramatik Martin Crimp je prepisal eno od klasičnih del francoske literature. Z verzi, ki se poigravajo z elementi rapanja in spoken word pesmi, je na novo vzpostavil pravila vezane besede v dramski literaturi. Visok jezik je postavil ob bok profanemu in tako razprl bitko med protagonisti. Ti tekmujejo v tem, kdo bolje in bolj spretno rima. V visokih pariških krogih namreč nekaj veljaš samo, če znaš izjemno dobro kovati stihe. S takšnimi metagledališkimi postopki uspe Martinu Crimpu ob kopici pikrih opazk lahkotno ošvrkniti družbenopolitična razmerja francoske renesanse, ki jih duhovito vzporeja z enaindvajsetim stoletjem. Njegova lingvistična mojstrovina se z različnimi humornimi peripetijami postopoma zgosti okrog vprašanja lepote in lepotnih idealov. Raziskuje sram in jezo, ki ju občuti sodobni človek, ker njegova zunanja podoba ne ustreza nedosegljivim družbenim normam. V času pobezljanega narcisizma se zato sprašuje, kako živeti zares izpolnjeno življenje.

Še nekaj izvrstnih ponovitev prejšnjih sezon, ki so še vedno na sporedu!

Duncan Macmillan: Vse sijajne stvari

Naslov izvirnika: Every Brilliant Thing
Prva slovenska uprizoritev

Režiserka: Nataša Barbara Gračner

Igra: Uroš Fürst

Premiera: 5. november 2021 (Mala Drama)

Macmillan pravi, da se prek tem, ki jih obravnava v svojih delih, srečuje z lastnimi demoni in tesnobo, ki se zažira v današnjost morda še bolj kot kadarkoli. Ali kot pravi Ciril Zlobec: »Človek je odprt izdelek. Nedokončano bitje, ki se vse svoje ozaveščeno življenje sprašuje, kdo oziroma kaj je, kaj bi moral biti, kaj ne zmore biti, kaj bi ne smel biti … Tako si ustvari lastno bivanjsko filozofijo, ki temelji izključno na izkustvenih trenutkih našega časa. Kot taka je zanj najgloblja in edina.«
V časovni matrici, ki nas zaklepa in straši pred vidnimi in nevidnimi nevarnostmi, smo prav gotovo močneje podvrženi odvisnostim, stresu, depresiji in samomoru. Nezmožnost posega v mehanizem apatične družbe nas hromi in umsko kot tudi telesno letenje se umakne zlovešči realnosti, ki duši kreativno svobodo. »Če hočeš danes preživeti, si moraš znati predstavljati, da bo jutri boljše, kot je bilo včeraj,« pravi Pripovedovalec. In kaj, če depresivne motnje, motnje mišljenja, občutki krivde, manjvrednosti in obupanosti pripeljejo tako daleč, da človek ne vidi več izhoda? Pripovedovalec, kot pravi avtor igralcu v monopsihodrami Vse sijajne stvari, prek travmatičnih življenjskih izkušenj pokaže rešitev. Izpove svojo zgodbo: v njej začne že v zgodnji mladosti pisati seznam vseh sijajnih stvari, zaradi katerih je vredno živeti. Seznam je postajal vse obširnejši, z njim pa se je porajalo spoznanje, da bi bilo zapustiti in predčasno oditi nesmiselno. Prišel je do številke milijon. Milijon stvari, za katere je vredno živeti. Stvari na seznamu morajo biti izjemno čudovite, nematerialne in morajo osmišljati življenje. Od sedemletnega fantiča in prvega zapisa »Sladoled« prek pubertetnega »Zmagati v nečem« do »Plesati, ko si sam« ali pa »Prebrati nekaj, kar natančno opredeli, kar občutiš, pa nisi našel besed, da bi to izrazil« ali »Gledati nekoga, kako gleda tvoj najljubši film«, »Pogovor«, »Ptičje petje«, »Vonj starih knjig«, »Glas Nine Simone« … Milijon.
In če imaš dolgo življenje in ga preživiš, ne da bi se vsaj enkrat počutil strahotno depresivnega, potem najbrž nisi bil dovolj pozoren.

Duncan Macmillan: VSE SIJAJNE STVARI / EVERY BRILLIANT THING, rež./dir. Nataša Barbara Gračner

Sally Potter: Party

Naslov izvirnika: The Party
Po filmu scenaristke in režiserke Sally Potter in producenta Adventure Pictures
Prva slovenska uprizoritev

Režiser: Ivica Buljan

Igrajo: Nataša Barbara Gračner, Marko Mandić, Polona Juh idr.

Premiera: 26. januar 2022 (Veliki oder)

Party na svojem domu priredi Janet, ki je pravkar dosegla najvišjo točko svoje politične kariere – postala je ministrica za zdravstvo vlade v senci. Z možem, znanstvenikom, povabita na slavje najožji krog prijateljev: Janetino najbližjo zaupnico z njenim možem, Janetino prijateljico, ki je profesorica t. i. ženskih študij, z njeno nosečo ženo, ki je znamenit chef, in Janetino sodelavko z njenim možem, privlačnim mladim finančnikom, ki pa pride brez žene in napove, da se jim bo ta pridružila pozneje.
Duhoviti, inteligentni, kot blisk hitri dialogi se dotaknejo tem, kakršne pričakujemo v krogu izobraženih, razgledanih in elokventnih oseb z artikuliranimi stališči: politike, krize zdravstvenega sistema, demokracije, feminizma … Njihov racionalni in kultivirani modus pa preglasijo emocije, ko Janetin mož izbere prav ženin party za razkritje dveh dejstev: da je na smrt bolan ter da se bo ločil od žene in svoje preostale dni preživel z omenjeno Janetino sodelavko. Njegovo zdravstveno stanje in neslutena odločitev usodno vplivata na vse zbrane. Naraščajoča napetost nadaljnjega razvoja dogodkov, novih razkritij in priznanj, predvsem pa spoznanja o krhkosti navidez še tako trdnih odnosov in močnih zavezništev, kulminira v presenetljivem finalnem obratu, ki pa mu je detektivsko pozornejši gledalec lahko že prej prišel na sled.

Sally Potter: PARTY / THE PARTY, režiser / director Ivica Buljan

Bojan Jablanovec, Marko Mandić: MandićCirkus (oblečen)

Režiser: Bojan Jablanovec

Igra: Marko Mandić

Premiera: 16. junij 2022 (Mala Drama)

Projekt MandičCirkus, ki zajema vloge od začetka Mandićeve profesionalne igralske kariere leta 1996 do maja 2021, je s tem že takoj po premieri nastavil ogledalo samemu sebi. Zavedajoč se moči konteksta in okoliščin uprizarjanja je avtorska ekipa z režiserjem Bojanom Jablanovcem pripravila novo uprizoritev – z dopolnilom v naslovu je poudarila najvidnejšo razliko, obenem pa vzpostavila polje intrige, ugibanja o sami razliki in vzrokih za spremembo naslova. MandićCirkus (oblečen) je tako vnovičen razmislek o strategijah uprizarjanja in moči interpretacije ter preskus igralske norosti Marka Mandića, da se ponovno iznajde kot medij, igralec in avtor vseh enaindevetdesetih vlog, ki jih je odigral na odrskih deskah, obenem pa (ponovno) izumi tudi vlogo absolutnega igralca, ki preskuša meje lastnega psihofizisa. Če je MandićCirkus nonšalantna gesta subjektivirane zgodovine, v kateri igralec »brez zadržkov obračunava z igralcem in performerjem, z umetnikom in samoljubnežem, z ekshibicionistom in voajerjem, z božanskim in banalnim, s patologijo ambicije in bedo uspeha«, pomeni MandićCirkus (oblečen) taisto gesto, ki pa z močjo svojevrstne komične, celo farsične persiflaže in s presenetljivo produkcijo novih pomenov zareže v samo kritiko proizvodnje ideološke fikcije z novo intenzivnostjo.

Bojan Jablanovec, Marko Mandić MANDIĆCIRKUS (OBLEČEN), režiser/director Bojan Jablanovec

Katarina Morano: Kako je padlo drevo

Krstna uprizoritev

Režiser: Žiga Divjak

Igrajo: Janez Škof, Silva Čušin, Tina Vrbnjak idr.

Premiera: 3. december 2022 (Veliki oder)

V uprizoritvi spremljamo prizore iz vsakdanjega življenja nič kaj posebne družine, katere člani se vsak na svoj način poskušajo prebiti skozi natrpane urnike in preko nakopičenih bremen, ki so si jih nabrali, medtem ko so se skušali prebiti skozi ure, dneve, leta drvenja proti nekakšni vedno bolj odmikajoči se jasnini. Ujeti v svoje skrbi  se soočajo s tem, da življenje vseeno beži mimo, najsi se s tem ukvarjajo ali ne.  In medtem ko zmorejo biti pozorni le nase, se v svetu dogajajo stvari, ki so z vsakim dnem bolj nepovratne. Morda je res že tako: »Kdo pa sem jaz, da bi se vmešaval?« Ampak – kdo pa sem, če se ne? In ali se kdo sploh bo, če se ne bom jaz?

Katarina Morano KAKO JE PADLO DREVO/HOW A TREE FELL, režiser/director Žiga Divjak

Lisa Genova, Christine Mary Dunford: Še vedno Alice

Naslov izvirnika: Still Alice
Prva slovenska uprizoritev

Režiser: Matjaž Zupančič

Igrajo: Polona Juh, Maja Sever, Bojan Emeršič idr.

Premiera: 14. april 2023 (Mala Drama)

Smrt ni nujno najslabša novica. Obstajajo tudi slabše. Kaj se dogaja z nekom, ki pri polni zavesti dojame, da so mu nenadoma, nepričakovano, sredi dinamičnega in aktivnega življenja pričeli razpadati možgani? Počasi, ampak ireverzibilno. Progresivno. Zaradi atrofije možganskih vijug. Zaradi senilnih plakov. Zaradi nevrodegenerativne bolezni, ki ubija spomin. Ga počasi razkraja. Zaradi bolezni, ki te dezorientira v času in prostoru. Zaradi katere se človekova presoja razblinja in zavest sesuva. In da to še ni vse. Sesuva se tudi svet okrog njega. Sesuva se tistim, ki so mu najbližji.

Igra Še vedno Alice ima trdo jedro. Seveda je okrog tega jedra zgodba. So družinski odnosi, so družbeni statusi in so različna razmerja. Ker romani, filmi, gledališča potrebujejo zgodbe. Ker v pokrajinah umetnosti težko najdeš krajšo pot do resnice. Ampak nukleus te zgodbe ostaja neusmiljen. Surov. Krut. Ker pri vsem skupaj ne gre samo za pot brez povratka. Gre predvsem za spoznanje, da te na tej poti neizogibno čakajo trenutki, ko se boš do skrajnih moči oklepal poslednje bilke človeškega, preden se dokončno ne ugrezneš in izgineš v živem pesku pozabe.

Lisa Genova, Christine Mary Dunford ŠE VEDNO ALICE, r. Matjaž Zupančič #teaser #dražimo

Prejšnji članekZabavna dejstva o beli čokoladi, ki jih moraš poznati
Naslednji članekOcena filma: Opazovanje

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.