Vloga žensk v programih STEM: »Le eden od treh raziskovalcev je ženskega spola«

Ministrica Emilija Stojmenova Duh o vlogi žensk in deklet v programih STEM
Ministrica Emilija Stojmenova Duh o vlogi žensk in deklet v programih STEM Foto: Tamino Petelinšek on gov

V času praznikov smo obeležili tudi mednarodni dan deklet in žensk v informacijsko-komunikacijskih tehnologijah. Obeležujemo ga vsak zadnji četrtek v aprilu, njegov namen pa je opozarjanje na pomanjkanje deklet in žensk na področju IKT ter spodbujanje, da se odločijo za študij in poklice v tehnološkem sektorju. Ob tem dnevu je imela svoj govor tudi ministrica dr. Emilija Stojmenova Duh.

Vloga žensk in deklet na področju IKT

Ministrica za digitalno preobrazbo je sodelovala na spletni konferenci z naslovom Evropski praznik deklet v IKT: digitalne veščine za celo življenje (angleško The European Celebration of Girls in ICTs: Digital Skills for Life), ki jo organizira Mednarodna telekomunikacijska zveza (angleško International Telecommunication Union) v sodelovanju z neprofitno organizacijo Czechitas, vodilno platformo za usposabljanje na področju informacijskih tehnologij na Češkem.

Pojasnila je, da se danes svet spreminja s še nevideno hitrostjo. »Digitalne tehnologije so spremenile način komuniciranja, učenja, dela in poslovanja. Omogočile so nam tudi ustvarjanje novih poti za reševanje nekaterih najbolj perečih svetovnih izzivov. Da bi jih dosegli, morajo biti v digitalno preobrazbo enakovredno vključeni vsi člani družbe in nihče ne sme biti zapostavljen. Posebno skrb vzbujajo digitalni razkorak med spoloma, podeželjem in mesti ter starostni razkorak,« je povedala.

Female Pupil Building Robotic Car In Science Lesson
Foto: Daisy-Daisy iz iStock

Pomanjkanje žensk in deklet v programih STEM

»Čeprav se danes šola več deklet kot kadar koli prej, so ženske in dekleta premalo zastopane v študijskih programih STEM (ang. Science, Technology, Engineering, and Maths – znanost, tehnika, inženirstvo in matematične vede). Le eden od treh raziskovalcev je ženskega spola, ženske pa predstavljajo le 35 odstotkov diplomantov študijev na področjih STEM. Na vrhunskih področjih, kot je umetna inteligenca, je njihovo število še manjše, saj je med njimi le 22 odstotkov žensk,« je izpostavila problem, s katerim se sooča slovenska družba v tehnološkem in informacijskem segmentu.

Ministrica je razjasnila tudi razloge za to, pri njih poudarja, da so neenakosti med spoloma globoko zakoreninjene v naši družbi.

»Razlog za to so vztrajni spolni stereotipi in predsodki, ki včasih prepričujejo dekleta, da znanstveni študij ni zanje, kljub njihovemu izjemnemu potencialu. Ženske in dekleta v raziskave vnašajo raznolikost, širijo nabor znanstvenih strokovnjakov ter znanosti in tehnologiji dajejo svež pogled, kar koristi vsem.«

Girl wearing red hoodie looking circuit board throughout magnifying glass at home and building a robot
Foto: Kerkez iz iStock

Kako naprej?

Jasno je, da je sektor IKT oziroma sektor informacijsko-komunikacijskih tehnologij pomemben gospodarski dejavnik v današnjem svetu. Tako je ministrica izpostavila prizadevanje za izvajanje strategij za spolno enakopravnost, kot so ozaveščanje, študij in usposabljanje, mentorstvo in mreženje, da bi zmanjšali digitalno vrzel med spoloma.

»Pri nas je delež žensk na področju IKT 17-odstoten. Eden naših glavnih ciljev je do leta 2030 povečati število strokovnjakov IKT s sedanjih 4,8 odstotka na 10 odstotkov, pri čemer vidimo povečanje števila strokovnjakinj IKT kot bistveni del rešitve. Ker sem tudi sama ženska na področju inženirstva, me še posebej zanimata mentorstvo in medsebojno spodbujanje. Na našem ministrstvu je delež žensk velik in je nad povprečjem v državni upravi,« je dodala in pohvalila delo svojega ministrstva za digitalno preobrazbo.

Young student girls interacting with digital blackboard
Foto: Daniel Lozano Gonzalez iz iStock

Za konec je izpostavila pomen deklet, ki ustvarjajo kariero na področju IKT. Ta »bi morala postati vzor drugim dekletom in jih spodbujati k študiju in karieri na področju STEM

Kot je dodala, je za to »potreben sistemski pristop, ki se začne že v zgodnjem otroštvu, z izobraževanjem deklic, nadaljuje v osnovnih in srednjih šolah, pa tudi s spodbujanjem k vseživljenjskemu učenju, prekvalifikacijam in izpopolnjevanju v delovnem obdobju.«

Urednik portala Student.si

Prejšnji članekKaj je zdravstveni turizem in zakaj je problematičen?
Naslednji članekRevija Študent na Orto festu 2023

Urednik portala Student.si

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.