Odkrili novo vrsto dinozavra, ki je drugačen od obstoječih sorodnikov

Novoodkrita vrsta stegozavrov iz Maroka
Novoodkrita vrsta stegozavrov iz Maroka Foto: on sci.news

Stegozavri so bili dinozavri, ki so veljali za prave hodeče trdnjave. S svojo prepoznavno podobo spadajo med najbolj znane in priljubljene dinozavre v zgodovini. Tako je vsaka najdba te raznolike vrste pod drobnogledom paleontološke stroke. In s tem prispemo do sveže najdbe stegozavra, katerega ostanke so odkrili v Maroku.

Novoodkrita vrsta stegozavra na severu Maroka

Poimenovan Thyreosaurus atlasicus je živel na območju severne Afrike v obdobju srednje Jure, pred 165 milijoni let. Novoodkrita vrsta je sorodnica Dacentrurusa, znotraj dinozavrske družine Stegosauridae.

»Tireofora je raznolik red rastlinojedih dinozavrov, sestavljen iz stegozavrov, ankilozavrov in drugih,« je povedal dr. Mostafa Oukassou z univerze Hassan II v Casablanci. Povedal je, da imajo pripadniki obsežen fosilni zapis, ki sega vse od pozne Jure do zgodnje Krede. Znani so predvsem po dobro ohranjenih primerkih z območja nekdanje veleceline Lavrazije ter delnih ostankih z območja Gondvane.

»V Afriki bi lahko bili tireofori prisotni že od zgodnje-srednje jure,« so povedali avtorji študije, ki so v Maroku odkrili ostanke stegozavra. Razčlenjeno delno okostje Thyreosaurusa atlasicusa je bilo najdeno v sivih laporjih formacije El Mers III v severnem kraju Boulahfa, blizu Boulemana v Maroku.

Stegosaurus forest scene 3D illustration
Foto: Warpaintcobra iz iStock

Zvezda odkritja je dermalni oklep, ki je drugačen

»Leta 2021 smo med misijo geološkega kartiranja južno od Boulemana odkrili novo lokacijo, bogato z ostanki dinozavrov v formaciji El Mers III,« so povedali paleontologi. Gradivo so zbirali na več terenskih izletih, sestavljeno pa je iz delnega okostja stegozavra. Vključuje hrbtna vretenca, rebra, kost okončine in dermalni oklep.

Prav dermalni oziroma kožni oklep je zvezda odkritja, saj je imel Thyreosaurus atlasicus asimetričen in nadvse bizaren dermalni oklep, edinstven med stegozavri. Sestavljen je iz debelih – tudi preko 4 cm – pravokotnih osteodermov, so pojasnili.

»Asimetrična tekstura strani osteodermov, ena grobo okrašena z majhnimi jamicami in snopi vlaken, druga z dobro označenim vzorcem, se jasno razlikuje od tiste, ki smo jo do danes opazili pri drugih stegozavrih in ankilozavrih.«

Spominja na stegozavrske repne bodice, po katerih je znan ta dinozaver. Ekipa meni, da so bili razporejeni v ležečem položaju nad telesom živali, namesto v pokončnem.

Thyreosaurus atlasicus je imel ocenjeno dolžino telesa več kot 6 m. S tem se uvršča med srednje velike stegozavre, zagotovo pa primerek še ni dosegel največje telesne velikosti.

Thyreosaurus atlasicus, stegozaver iz Maroka
Thyreosaurus atlasicus, stegozaver iz Maroka Foto: on sciencedirect

Odkritje Thyreosaurusa atlasicusa je pomembno za razumevanje evolucijske zgodovine stegozavrov in drugih tireofornih dinozavrov. »Nedavna odkritja Adratiklita in Thyreosaurusa atlasicusa nudijo vpogled v zgodnji razvoj stegozavrov v srednji juri Afrike,« so zaključili avtorji.

Prejšnji članekČudežno potovanje – zgodba o prijateljstvu, kapitalizmu in hrani