Čudežno potovanje – zgodba o prijateljstvu, kapitalizmu in hrani

Čudežno potovanje, film Hayaa Miyazakija
Čudežno potovanje, film Hayaa Miyazakija Foto: on themoviedb

Filmi Hayaa Miyazakija so znani po toplih barvah, prikupnih hišnih ljubljenčkih, pogumnih protagonistih, večplastnih zapletih in neverjetni pozornosti, ki je namenjena podrobnostim. Toda ena najpomembnejših stvari v vsakem filmu japonskega mojstra je hrana. Miyazaki s hrano in pijačo pomaga likom, da se povežejo, gradijo odnose in zgodbam dodaja globino.

Film Čudežno potovanje je leta 2003 prejel oskarja za najboljši animirani film. Čudežno potovanje je film, ki je še danes aktualen in zanimiv za pogledati, saj se ukvarja s tematikami, ki so del vseh nas. Prijateljstvo, reševanje težav, grajenje odnosov in pogum pomagata protagonistki Chihiro, da uspešno reši svoje starše in z njimi odide domov.

Tematika kapitalizma v Čudežnem potovanju

Film se začne s selitvijo protagonistke Chihiro in njenih staršev. Med potovanjem odkrijejo neverjetno čarobno skrito mesto polno okusne hrane. Miyazaki odlično predstavi te jedi – velike količine pečenega piščanca, raviole, sladkarije zložene v majhne kupčke.

Starša se odločita, da sta lačna in glede na to, da je toliko hrane, si kar postrežeta. Nista vedela ne komu pripada hrana, niti kdo jo je pripravil. Običajno ljudje ne gredo jest hrane, ki jo po naključju najdejo. Vendar sta bila Chihirina starša verjetno res lačna, zato se odločita, da bosta najprej pojedla in pozneje plačala. Ne da bi najprej govorila z lastnikom stojnice, sta se samovoljno okrepčala ali bolj točno prenajedla.

Chihirojina starša sta bila spremenjena v prašiča, ker sta se pustila zanesti pohlepu nenadzorovanega bifeja. To je težka obsodba potrošništva in brezmejne arogance, s katero človek najprej pridobi vire, nato pa jih izkorišča prek potreb za preživetje.

Chihirina starša na stojnici hrane. Foto:
Chihirina starša na stojnici hrane Foto: on themoviedb

Toda to ni dovolj, saj se v sceni z demonom Brezobraznim situacija še poslabša, skorajda do tragičnih razsežnosti. Brezobrazni se namreč najprej pregreši z nekaj prigrizki, nato pa začne požirati celotne jedi, vključno s posodami in krožniki. Na koncu golta še žive ljudi. Njegovo prenajedanje nima meja, požre vse in vsakogar, vendar to počne z namenom, da bi zapolnil svojo notranjo praznino, ki se povečuje s povečevanjem njegove velikosti. Chihiro uspe ozdraviti dušo Brezobraznega le tako, da mu da kot zdravilo mesno kroglico. Dobila jo je kot dar od duha onesnažene reke, ki ga je deklica očistila in rešila. Ta mesna kroglica Brezobraznega prisili, da izbruhne vse odvečne stvari, ki jih je pogoltnil samo z namenom, da bi umiril svojo notranjo bolečino. Brezobrazni se očisti vsega tega presežka in tako postane Chihirin zaveznik in najde svojo pot do sreče.

Brez-obraza po tem ko sej je prenažrl. Foto:
Brez-obraza po tem ko sej je prenažrl Foto: on themoviedb

Nepredvidljivo močno prijateljstvo

Da bi rešila starše, Chihiro začne delati za zlobno čarovnico. V kopališču, katere lastnica je Yubaba, ima samo tri prijatelje, to so Haku, Lin in Kamaji. Sprva se je vsi ostali delavci izogibajo, ker je človek. Vendar ko vidijo, da je delavna in prijazna, jo začnejo sprejemati. To je prikazano v sceni, ko Chihiro prejme polnjen žepek (bun). V filmu je ta nadevan s sladkim rdečim fižolom, ki v azijski kulturi predstavlja pogrešanje. To bi lahko predstavljalo, da Chihiro pogreša svoje starše.

Chihiro medtem ko je žepek z rdečim fižolom
Chihiro medtem ko je žepek z rdečim fižolom Foto: on themoviedb

V zadnji sceni s hrano se je Chihiro odpravila k Zenibi, sestri dvojčici Yubabe. K njej je šla, da bi se opravičila v imenu Hakuja, saj ji je ta ukradel zlati pečat. Chihiro želi tudi, da ji Zeniba pomaga ozdraviti Hakuja. Zeniba ji med čajanko in kosom torte pove, da je Hakuja že sama ozdravila z ljubeznijo. V tej sceni se Chihiro prvič sprosti, saj je obkrožena s prijatelji in se mirno pogovarja o njeni dogodivščini. Brezobrazni celo poje kos torte in pije čaj, vendar se ne nažre.

Chihiro s prijatelji na čajanki. Foto:
Chihiro s prijatelji na čajanki Foto: on themoviedb

Dvojni pomen hrane v Čudežnem potovanju

V filmu Čudežno potovanje ima hrana dvojni pomen:

  • V prvem primeru predstavlja identiteto in stabilnost. Haku dvakrat ponudi Chihiro hrano, rekoč, da če ne bo jedla ničesar iz tega sveta, bo izginila: hrana postane točka stabilnosti za Chihiro, element, ki jo ohranja živo in prisotno pri sebi, sidro, ki ji preprečuje, da bi se v času obupa izgubila.
  • Na drugi strani pa se hrana spremeni v prekletstvo in postane huda obsodba na sodobno potrošnjo. Tematike kot so okoljevarstvo, pacifizem in zmernost so bile v Miyazakijevih filmih že od časov Nausice iz Doline vetra vedno zelo pomembne, vendar v filmu Čudežno potovanje dobijo veliko moč ravno zaradi hrane, ki je primaren vir človekovega preživetja.

Hrana v filmu narekuje ključne trenutke. Miyazaki nam preko nje sporoča teme, kot so kapitalizem, ljubezen in pomembnost odnosov. V sceni s Chihirojevimi starši nam pove, da človeštvo jemlje več kot rabi. V sceni z Brezobraznim nam to še enkrat potrdi, vendar tukaj z malo več upanja, saj Brezobrazni bruhne ven vse, kar je pojedel ter se kasneje več ne prenajeda. Hrana kot delitev ljubezni nam je predstavljena v sceni, ko Haku in kasneje tudi ostali delavci ponudijo hrano Chihiro. Chihiro ponudi polpeto Brezobraznemu in mu s tem pokaže neke vrste ljubezen. V bistvu deljenje hrane v filmu neznance spremeni v prijatelje.

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.