Odkritje dinozavrskih sledi razkrilo skrivnosti preteklosti

Odkritje dinozavrskih sledi
Odkritje dinozavrskih sledi na Aljaski Foto: Userb4093267_225 iz iStock

Med najbolj priljubljene dinozavrske najdbe spadajo na prvem mestu kosti, ki si prislužijo tudi največ pozornosti (strokovne) javnosti. Tu se še tiste nore najdbe preteklosti, kot so ohranjeni oklepi, gnezda jajc in podobno. Kaj pa tiste najdbe, ki samo nakazujejo na obstoj dinozavrov na tistem območju brez ostankov samih bitij?

Ko so na Aljaski tavali dinozavri, je bila ta bolj podobna Miamiju

Velika najdba dinozavrskih sledi ter fosiliziranih rastlin in drevesnih štorov na skrajnem severozahodu Aljaske ponuja nove informacije o podnebju in gibanju živali blizu časa, ko so začele potovati med azijsko in severnoameriško celino pred približno 100 milijoni let.

Ugotovitve mednarodne skupine znanstvenikov pod vodstvom paleontologa Anthonyja Fiorilla so plod raziskovanja na Aljaski. Njegov dolgoletni sodelavec je profesor geologije na Univerzi Alaska Paul McCarthy.

»Na Aljaski smo imeli zadnjih 20 let projekte, ki so poskušali integrirati sedimentologijo, paleontologijo dinozavrov in paleoklimatske indikatorje,« je dejal McCarthy. »Delo smo opravili v treh drugih formacijah – v Denaliju, na severnem pobočju in na jugozahodni Aljaski – in stare so približno 70 milijonov let.«

Sledi teropodov, ki so jih našli na Aljaski
Sledi teropodov, ki so jih našli na Aljaski Foto: on alaska

»Pri opazovanju kamnin te starosti nas je zanimalo to, da je to približno čas, ki ga ljudje smatrajo za začetek Beringovega kopenskega mostu – povezave med Azijo in Severno Ameriko,« je dejal. Raziskave paleoklime lahko znanstvenikom pomagajo razumeti segrevanje današnjega sveta, pišejo avtorji.

»Srednji del krede je bil najbolj vroča točka v kredi,« je dejal McCarthy. »Formacija Nanushuk nam daje vpogled v to, kako je izgledal ekosistem na visoki zemljepisni širini na toplejši Zemlji.«

Najdba dinozavrskih sledi

Formacija Nanushuk je razgaljena plast sedimentne kamnine, debela od 250 do 1500 metrov na osrednjem in zahodnem pobočju. Datira v obdobje pred približno 94 milijoni do 113 milijoni let v srednjem obdobju krede in približno takrat, ko se je začel Beringov kopenski most.

Na območju Coke Basin sta Fiorillo in McCarthy našla približno 75 fosilnih sledi in drugih indikatorjev, ki jih pripisujejo dinozavrom, ki živijo v okolju reke ali delte.

»Ta kraj je noro bogat z dinozavrovimi stopinjami,« je dejal Fiorillo. Pojasnil je, da je eno mesto izstopa. »Bili smo na mestu, kjer smo sčasoma spoznali, da hodimo po starodavni pokrajini,« se je spominjal. »Na tej pokrajini smo našli velika pokončna drevesa z majhnimi drevesi in listi na tleh. Našli smo sledi in fosilizirane iztrebke.«

Našli so številne fosilizirane drevesne štore, premera približno 2 metra. »Bilo je tako, kot da bi hodili po gozdu pred milijoni let,« je dejal.

Formacija Nanushuk, ki so jo preučevali več let, je razkrila zanimivo preteklost Foto: on alaska

Formacija Nanushuk obsega kamnine z morskimi in nemorskimi značilnostmi in sestavo, vendar se avtorjeve raziskave osredotočajo predvsem na nemorske sedimente, izpostavljene vzdolž zgornjega toka reke Kukpowruk.

»Zanimivo za nas je bilo to, da je bilo dvonožnih rastlinojedcev očitno največ.« Dvonožni rastlinojedci predstavljajo 59 % vseh odkritih sledi. Štirinožnih rastlinojedcev je bilo 17 %, ptic 15 % in neptičjih, večinoma mesojedih, dvonožnih dinozavrov pa 9 %.

Mokro in toplo mesto

Analiza izotopov ogljika vzorcev lesa je privedla do ugotovitve, da je regija prejela približno 180 centimetrov padavin letno. Ta zapis povečanih padavin v srednji kredi zagotavlja nove podatke, ki podpirajo globalne vzorce padavin, povezane s termalnim maksimumom v kredi.

»Temperatura je bila veliko višja kot je danes, in kar je morda bolj zanimivo, je, da je veliko deževalo,« je dejal Fiorillo. »Vzorci, ki smo jih analizirali, kažejo, da je bil približno enakovreden sodobnemu Miamiju. To je precej.«

huge herbivore dinosaurs in beautiful landscape
Foto: dottedhippo iz iStock

Opozoriti je treba, da je bilo mesto na Aljaski, ki sta ga raziskovala Fiorillo in McCarthy, približno 10 do 15 stopinj zemljepisne širine severneje v srednji kredi, kot je danes.

»Lahko rečemo, da je tukaj rečni kanal, tukaj je poplavni nanos, tukaj je nasip, tukaj je poplavna ravnica, tukaj je močvirje,« je dejal. »Če torej lahko najdemo sledi v tem delu, potem lahko včasih rečete, da se zdi, da je skupini dinozavrov zelo všeč biti tukaj in ne tam.«

Avtorji študije so dodali, da jim bo to pomagalo dobiti bolj podrobno sliko o tem, kakšno je bilo življenje na visokih zemljepisnih širinah v času dinozavrov.

VIRUniverza Alaska
Prejšnji članekDvoliki, Jedrt Maležič z novim asom iz rokava
Naslednji članekKaj je patent?