Ohlajanje oceanov je ustvarilo večje živali

Humpback Whale Migration, A diver with a pod of humpback whales. Illustration
Foto: solarseven iz iStock

Tako kot v drugih znanstvenih panogah, so se tudi pri preučevanju evolucije živali in drugih bitij oblikovala različna pravila, ki jih znanstveniki skušajo dokazati. Copejevo pravilo pravi, da se skozi evolucijo povečujejo velikosti teles bitij. Podobno je tudi Bergmannovo pravilo, ki domneva, da velikost živali raste glede na zemljepisno širino ter hladnejše življenjsko okolje ali podnebje.

Znanstveniki so odkrili povečevanje vrst skozi čas

Ta pojav lahko opazimo pri nekaterih skupinah živali, ko so osebki v hladnejšem podnebju večji in težji, v toplejšem podnebju pa manjši in lažji. Primer sta rjavi medved in grizli ter različne vrste pingvinov.

Raziskovalci so odkrili, da so se velikosti teles rib v zadnjih sto milijonih let povečevale v povezavi s postopnim ohlajanjem temperature oceanov. Njihova ugotovitev je v skladu z zgoraj omenjenima praviloma.

Young boy measuring his growth in height against a blackboard with chalk dinosaur scale
Foto: BrianAJackson iz iStock

Več članov laboratorija za evolucijo rib Univerze v Oklahomi se je odločilo preveriti hipoteze na primeru rib. Preučevali so fosile predvsem tropskih morskih rib.

Organizmi, ki so odvisni od zunanje klime

Ekipa pravi, da gre za pomembno ugotovitev. Copejevo in Bergmanovo pravilo sta dobro podprti pri toplokrvnih živalih, kot so ptice in sesalci. Manj znano je, kako se ti dve pravili nanašata na organizme, ki ne morejo uravnavati notranje telesne temperature in so odvisni od zunanje klime. Vseeno raziskovalci opozarjajo, da je večanje telesa rib lahko tudi posledica veliko drugih dejavnikov.

Bergmanovo pravilo pri pingvinih
Bergmanovo pravilo pri pingvinih Foto: Karel Frydrýšek on Wikipedia

Izziv pri preučevanju starodavnih rib je, da obstaja zelo malo fosilnih ostankov. Da bi dopolnili manjkajoče informacije, so raziskovalci združili genomske podatke o živih ribah s podatki o fosilih. Genomske in fosilne podatke so nato združili s podatki o temperaturah oceanov, ki so pokazali, da je postopno ohlajanje podnebja v zadnjih sto milijonih let povezano z večanjem velikosti telesa rib.

VIRScience Daily