Raziskave vesolja ne obetajo, zdaj grozijo še rakotvorne snovi

3D render of waste from broken artificial satellites floating in orbit in space around planet Earth
Foto: EvgeniyShkolenko iz iStock

Zaskrbljujoče stanje vesolja. Koncentracije potencialno škodljivih kemičnih onesnaževalcev na Mednarodni vesoljski postaji (ISS) bi lahko presegle tiste, ki jih najdemo v prahu na tleh v domovih po ZDA in zahodni Evropi.

Stanje vesolja ni ravno rožnato

To je bil zaključek prve te vrste nove študije, ki je preučevala prah, ki ga je zbral sistem za filtriranje zraka na vesoljski postaji v orbiti. Nekega dne bi rezultati te raziskave lahko pomagali inženirjem pri načrtovanju in izdelavi vesoljskih plovil za dolgoročne izlete ljudi v vesolje.

»Naše ugotovitve imajo posledice za prihodnje vesoljske postaje in habitate, kjer je mogoče izključiti številne vire onesnaževal s skrbno izbiro materialov v zgodnjih fazah načrtovanja in gradnje,« je dejal Stuart Harrad, profesor na Univerzi v Birminghamu v Združenem kraljestvu in soavtor študije.

Ekipa, ki stoji za raziskavo, je vključevala druge znanstvenike z Univerze v Birminghamu in znanstvenike povezane z Nasinim raziskovalnim centrom Glenn. Ti strokovnjaki so skupaj ugotovili, da so bile ravni organskih onesnaževal v prahu ISS opazno višje od povprečnih srednjih ravni takih onesnaževal v hišnem prahu v ZDA in zahodni Evropi.

JWST in space near Earth. James Webb telescope far galaxies and planets explore. Sci-fi space collage. Astronomy science. Elements of this image furnished by NASA (url: https://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/full_width_feature/public/thumbnails/image/iss066e123388.jpg https://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/full_width_feature/public/thumbnails/image/755409main_webb.jpg)
Foto: dima_zel iz iStock

Kar zadeva vrste onesnaževalcev je bil razpon precej širok

Ekipa je na primer identificirala polibromirane difenil etre (PBDE), ki se običajno uporabljajo kot zaviralci gorenja v električni opremi. Raziskovalci menijo, da bi lahko bila prisotnost te kemikalije posledica uporabe anorganskih zaviralcev gorenja na vesoljski postaji, kot je amonijev dihidrogenfosfat, za izdelavo tkanin in tkanin za zaviranje gorenja.

Vendar pa je Harrad poudaril, da koncentracije PBDE v vzorcih prahu ISS tehnično spadajo v obseg koncentracij v hišnem prahu v ZDA.

»Medtem ko so koncentracije organskih onesnaževal, odkritih v prahu z ISS, pogosto presegale mediane vrednosti, ugotovljene v domovih in drugih notranjih okoljih v ZDA in zahodni Evropi, so bile ravni teh spojin na splošno znotraj razpona, ki ga najdemo na Zemlji,« je dejal Harrad.

International space station in 2022 in outer space with Earth at night. ISS floating on orbit of nightly Earth planet. Elements of this image furnished by NASA (url:https://images-assets.nasa.gov/image/iss040e090540/iss040e090540~small.jpg https://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/full_width_feature/public/thumbnails/image/iss066e080432.jpg)
Foto: dima_zel iz iStock

V vzorcih prahu ISS so bili prisotni tudi drugi zaviralci gorenja, imenovani novi bromirani zaviralci gorenja (BFR) in organofosfatni estri (OPE). Uporabljajo se v električni in elektronski opremi, izolaciji stavb, pohištvenih tkaninah in penah. Evropska agencija za kemikalije trenutno obravnava omejitev nekaterih OPE, ker bi lahko bili v visokih ravneh strupeni za zdravje ljudi.

Rakotvorne snovi v vesolju

Skupina je odkrila tudi policiklične aromatske ogljikovodike (PAH), ki so prisotni v ogljikovodikovih gorivih in se sproščajo, ko ta goriva zgorevajo, poliklorirane bifenile (PCB), ki se uporabljajo v gradbenih in okenskih tesnilih, ter perfluoroalkilne snovi (PFAS), ki se uporabljajo za zaščito pred madeži na tkaninah. PFA so bile v nekaterih regijah omejene in celo prepovedane zaradi njihovih možnih negativnih učinkov na zdravje ljudi – nekatere PFA dejansko veljajo za rakotvorne za ljudi.

Poleg tega so nekateri onesnaževalci, ki jih najdemo na ISS, razvrščeni kot obstojna organska onesnaževala (POP), spojine, ki se lahko kopičijo v živih tkivih. Znano je tudi, da POP predstavljajo tveganje za zdravje ljudi.

Številne od teh odkritih kemikalij bi lahko izvirale iz komercialno dostopnih predmetov, je dejala ekipa. Sem spadajo MP3 predvajalniki, tablični računalniki, medicinske naprave in oblačila, ki jih je posadka ISS prinesla z Zemlje.

Zrak, ki kroži skozi ISS, se spremeni s filtrirnim sistemom vesoljske postaje med osem in desetkrat na uro. Čeprav znanstveniki vedo, da ta postopek odstrani ogljikov dioksid in plinasta onesnaževala, ni tako jasno, kako učinkovit je pri odstranjevanju drugih kemikalij.

12 April 1969, International day of human space flight, Cosmonautics Day concept with ISS astronaut in spacesuit against background of the Earth planet. Spaceman in outer space 3D science illustration
Foto: quantic69 iz iStock

V mikrogravitacijskem okolju ISS pretok delcev onesnaževalcev poganjajo predvsem prezračevalni sistemi. Sčasoma ti delci najdejo pot do površin, kjer se nalagajo, ali do dovodov zraka, kjer se na filtrih zbirajo kot ostanki. Te ostanke je treba posesati, da zagotovimo, da filtri še naprej delujejo z največjo učinkovitostjo.

Pomembno pa je, da to pomeni, da so vakuumske vrečke, ki se uporabljajo na ISS, poleg drugih materialov, kot so lasje in vlakna, napolnjene z delci onesnaževalcev, ki so bili prej v zraku. In ravno v teh vakuumskih vrečkah je ekipa našla svoje vzorce prahu za analizo na Zemlji, kar nam je na koncu ponudilo povsem novo razumevanje, kateri kemični onesnaževalci se kopičijo na ISS.

VIRspace.com