V naši galaksiji odkrili ogromno črno luknjo, ki je nepričakovano blizu Zemlje

Črna luknja v bližini Zemlje
Črna luknja v bližini Zemlje Foto: on space

Astronomi so identificirali najbolj masivno zvezdno črno luknjo, kar so jih kdaj odkrili v naši galaksiji, presenetljivo blizu Zemlje, je sporočil Evropski vesoljski observatorij (ESO).

Glede na članek, objavljen v reviji Astronomy & Astrophysics, je bila ta črna luknja, imenovana Gaia BH3 ali na kratko BH3, opažena v podatkih, ki jih je zbrala misija Gaia Evropske vesoljske agencije (ESA).

Podatki so pokazali, da se zvezda v sistemu črne luknje BH3 opoteka tako, da je kazalo, da obstaja neko nevidno telo ogromne mase, ki jo vleče s svojo gravitacijo.

Črna luknja s 33-kratno maso Sonca

Za določitev mase BH3 so bili uporabljeni podatki iz kolaboracije Gaia ter podatki, zbrani z ESO-jevim zelo velikim teleskopom (VLT) in drugimi zemeljskimi opazovalnimi teleskopi.

Matematična analiza poti zvezde spremljevalke BH3 je pokazala, da mora krožiti okoli predmeta, katerega masa je 33-krat večja od mase Sonca. Ker pa ta objekt ne oddaja svetlobe, sijati pa bi moral tako močno, da bi ga lahko videli s prostim očesom z Zemlje, so sklepali, da gre za črno luknjo.

Odkritje črne luknje Gaia BH3
Okolica črne luknje Gaia BH3 Foto: on space

Črna luknja je nepričakovano blizu Zemlje

Pri novem odkritju je še posebej zanimivo to, da je BH3 izjemno blizu Zemlje – oddaljena je le 2000 svetlobnih let v ozvezdju Orla, zaradi česar je druga znana črna luknja blizu Zemlje.

Najbližja doslej odkrita je BH1, ki je oddaljena okoli 1500 svetlobnih let, a ima maso le 10 Sončevih mas.

Tako odkritje se zgodi enkrat v življenju

Črna luknja BH3 je bila najdena, ko je ekipa pregledala opazovanja ESO-jeve misije Gaia, ki prikazuje položaje in gibanje približno 2 milijard zvezd v Rimski cesti.

»Nihče ni pričakoval, da bo v bližini našel doslej neodkrito masivno črno luknjo,« je dejal član kolaboracije Gaia Pasquale Panuzzo, astronom v Nacionalnem centru za znanstvene raziskave (CNRS) na Observatoire de Paris – PSL v Franciji.

»To je raziskovalno odkritje, ki se zgodi enkrat v življenju,« je dodal.

Primerjava treh zvezdnih črnih lukenj v naši galaksiji: (levo) Gaia BH1, (na sredini) Cygnus X-1 in (desno) Gaia BH3, katerih mase so 10, 21 oziroma 33-krat večje od Sončeve. Gaia BH3 je najbolj masivna zvezdna črna luknja, ki so jo doslej našli v Rimski cesti. Foto: ESO/M. Kornmesser on space

Dve kategoriji črnih lukenj

Črne luknje nastanejo s kolapsom velikanskih zvezd, rastejo pa s požiranjem plina, prahu, zvezd in drugih črnih lukenj, ki so v bližini.

Trenutno znane črne luknje spadajo v dve kategoriji: črne luknje zvezdne mase, katerih masa je nekaj do nekaj desetkrat večja od Sončeve; in supermasivne črne luknje, kozmične pošasti, katerih masa je lahko od nekaj milijonov do 50 milijard-krat večja od Sončeve.

BH3 je trenutno največja znana zvezdna črna luknja v Rimski cesti, druga po masi za supermasivno črno luknjo Sagittarius A* v središču galaksije.

Skrivnostne črne luknje srednje mase

Črne luknje srednje mase, katerih masa je med 100 in 100.000-krat večja od Sončeve, so najbolj izmuzljive v vesolju. Znanstveniki upajo, da bodo v prihodnosti lahko zapolnili to vrzel z iskanjem majhnih črnih lukenj in proučevanjem, kako bi se lahko razvile in vplivale na njihovo vesoljsko okolje.

VIRspace.com