Znanstveniki ugotovili letni čas padca meteorja, ki je povzročil izumrtje dinozavrov

Padec meteorita je zakrivil propad dinozavrov. To vemo že nekaj časa, čeprav se rade pojavljajo drugačne teorije, ki so v svoji večini le opis posledic padca meteorja. Znanstveniki še ne znajo določiti pravega leta padca, a so zdaj temu podatku mnogo bližje. Padec meteorita se je zgodil v pomladnem času severne hemisfere, kar nekoliko zoži iskanje leta in pomaga pri določitvah dejstev, zakaj so preživele nekatere vrste in ne druge.

Izumrtje dinozavrov zaradi udarca meteorita v pomladi

Veliki kamen, ki je povzročil propad dinozavrov, je dolgoletna uganka za znanstvenike. Še dolgo bo, o tem ni dvoma, a z vsakim letom smo bližje določitvi pravega časa in leta. Zdaj so znanstveniki prišli do ugotovitve z veliko začetnico. Meteor je padel v času pomladi severne hemisfere, kar dvanajst mesecev leta zoži na štiri mesece. Ta podatek igra veliko vlogo pri določanju preživetja določenih vrst bitij, ki so takrat živela in konca drugih. Brez ovinkarjenja – na dinozavre ne bi vplivalo, saj bi tudi v drugem letnem času padca izumrli.

Razlika je imela pomen za določene sesalce, ptice in rastline. Padec v drugem letnem času bi lahko pomenil gromozansko razliko. To je bilo predvsem očitno za vrste na južni hemisferi, kjer je bila v času trka jesen oziroma zgodnja zima. »Večina vrst na južni hemisferi je bila v zavetjih in hibernaciji. To jim je pomagalo,« je povedala Melanie During z Univerte Uppsala na Švedskem in dodala: »V pomladnem času se pričakuje nov rod živali ali skrb za njihove mladiče in jajca. To jih postavi v zelo ranljivo situacijo,« je še dodala.

Ohranjeni fosili rib in drugih morskih živali na najdišču Tanis sredi Severne Dakote; Foto: Vrije Universiteit Brussel, BBC

Letni čas udarca so pomagali ugotoviti z ribami

During je študijo, kjer raziskuje fosile morskih rib, objavila in v njej pojasnila svoja odkritja. Dognanja pomenijo, da so te ribe umrle v času pomladi na območju Tanis v Severni Dakoti. Gre za območje, ki podrobno prikazuje posledica padca 12 kilometrskega meteorita na območju Mehike. Vidne so posledice udarca v minutah, urah, tednih in mesecih kasneje. Krater je viden približno tri tisoč kilometrov stran od Tanisa, a moč udarca je bila neznanska in se vidi tudi tako daleč in toliko let kasneje. Tanis je območje oziroma najdišče z odličnimi primerki morskega življenja v tistem času.

Fosili imajo v svojih škrgah zataknjene delčke kamenja, ki je padal po udarcu meteorita. »Videti je, kot da bi v ledu našli zamrznjeno avtomobilsko nesrečo in bi videli, kaj točno se je zgodilo, saj je vse ohranjeno skoraj v celoti,« je povedala Melanie During. Sami fosili nakazujejo tudi na velikost morskih živali, ki jih poznamo tudi danes in predvidevamo, da so imele enak rastni cikel. Tako lahko znanstveniki predvidijo letni čas dogodka.

Dolina smrti oziroma najdišče Tanis je skok v preteklost in čas izumrtja dinozavrov; Foto: Robert DePalma, Live Science