Cosmedoc – znanstveno podprte vsebine o negi kože, ki rušijo mite

Tajka Selan je influencerka, ki jo verjetno bolje poznaš pod imenom Cosmedoc. Na svojem blogu ustvarja vsebine, povezane z nego kože, pri čemer opozarja na različne pomembne teme. Najbolj znana je po osveščanju o redni uporabi sončne kreme, odkrito pa govori tudi o stranskih učinkih jemanja kontracepcije in svoji izkušnji z aknami. V intervjuju nam je zaupala, kako je sploh začela z blogom, podala nekaj nasvetov za osnove nege kože in spregovorila o svoji odmevni akciji na Instagramu #acceptyouracne.

Na Instagramu imaš že veliko sledilcev, ki z veseljem spremljajo tvoje objave o negi kože in pravilni uporabi določenih izdelkov. Kako si pa sploh začela s tem, je bil blog prvi in nato Instagram profil, ali si oboje ustvarila istočasno? 

Ideja za Cosmedoc se je porodila že nekaj let nazaj, ko sem v sklopu študentskega dela opravljala promocije za naravno kozmetiko. Tekom skupnih srečanj in izobraževanj sem ugotovila, da pravzaprav veliko promotorjev nima niti osnovnega znanja o koži in pa o kozmetičnih sestavinah. Edino znanje jim je pravzaprav predstavljala skripta, ki so jo prejeli s strani podjetja. Zato so me tiste, ki so me poznale, velikokrat tekom promocije pocukale za rokav, da sem jim pomagala pri zahtevnejših vprašanjih strank. Tekom opravljanja promocij pa sem tudi ugotovila, da so potrošniki izredno zmedeni zaradi vseh informacij, ki jih prejmejo na spletu. Splet je pravzaprav brezno informacij brez dna, vendar ni nujno, da so informacije, ki jih prejmete, vedno preverjene in verodostojne. Želela sem si ustvariti nek kotiček, kjer bodo potrošniki našli verodostojne, laikom razumljive informacije, ki bodo podprte z znanstvenimi dokazi. Tako je nastal blog Cosmedoc.si, hkrati s tem pa tudi profili na družnenih omrežjih, kjer danes delim celo več informacij, kot na samem blogu, saj so izredno efektivno omrežje za komunikacijo s sledilci.

Na svoji spletni strani poudarjaš, da si diplomirana kozmetologinja, ne kozmetičarka. Se pogosto zgodi, da bralci to zamenjajo? Se mi zdi, da v Sloveniji veliko ljudi sploh ne ve, da obstaja ta smer študija in kaj sploh vključuje. 

Poudarjanje, da je naziv diplomirana kozmetologinja drugačen od diplomirana kozmetičarka, je moj doprinos k širjenju prepoznavnosti študijskega programa kozmetologija. Gre za relativno mlad in posledično tudi slabo poznan prvostopenjski študijski program, zato mnogi mislijo, da sta kozmetologinja in kozmetičarka ista poklica. Mislim, da je Fakulteta za farmacijo ustrezno prepoznala potrebe hitro rastočega trga kozmetike in zato ustanovila študijski program Kozmetologija. Vendar žal v Sloveniji nimamo ogromnih kozmetičnih multinacionalk, ki bi prepoznale izobražen kader in ga dejansko tudi izkoristile. V Sloveniji prevladujejo predvsem majhna kozmetična podjetja, kjer imajo zelo malo zaposlenih in možnost, da bo ravno diplomirana kozmetologinja dobila priložnost za delo v razvoju kozmetičnih izdelkov je pravzaprav zelo majhna. Zaradi slabe prepoznavnosti programa pa velikokrat delovno mesto, namenjeno za kozmetologinje, dobijo farmacevti, ki tekom njihovega študija ne pridobijo dovolj ustreznih kompetenc za razvoj novih kozmetičnih izdelkov. V tujini je poklic kozmetologov izredno cenjen. Velikokrat jih najdemo pod nazivi Cosmetic Chemist, Cosmetic Scientist, saj to pravzaprav tudi smo. Učimo se formulirati kozmetične izdelke, učimo se o sestavinah in vplivu na kožo, ne učimo pa se izvajanja kozmetičnih storitev, saj to področje obvladajo kozmetičarke.

Tajka razkazuje svoje akne

Ena odmevnejših akcij, ki si jih začela, je #acceptyouracne. S tem si pomagala številnim, ki se spopadajo z njimi in se jih žal tudi sramujejo. Kaj je bil glavni povod in namen za to akcijo? 

Akcijo #acceptyouracne nekako smatram kot svojega otroka. Na mnoge načine mi je odprla pogled na psihološki vpliv aken na človeka. Povod za akcijo se pravzaprav skriva tudi v mojih težavah z aknami. Raziskovanje in testiranje kozmetičnih izdelkov je pravzaprav del mojega vsakdana in kljub temu, da sem poskusila že vse možne izdelke in kombinacije aktivnih učinkovin, na svoji koži nisem videla želenega učinka. Hkrati pa sem bila s strani prijateljev deležna komentarjev v stilu »Nekdo s takšno izobrazbo pa ne bi smel imeti aken« in »Sej ti bi pa to res morala znati rešit«. Ljudje se preprosto ne zavedajo, da takšni komentarji lahko nekoga, ki že tako ali tako trpi za oslabljeno samopodobo, prizadenejo in ga pahnejo v socialno izolacijo. Problematika zasmehovanja aken in deljenja nasvetov je še kako prisotna in lahko bistveno vpliva na psihično stanje osebe, ki se bori z aknami. Zato sem tekom akcije #acceptyouracne želela svoje sledilce izobraziti o problematiki aken. Mislim, da je prvi korak k boljšemu počutju to, da pridobiš znanje o svoji bolezni (ja, akne so bolezen) in se spoznaš z načini zdravljenja. V sklopu celotne akcije sem sledilce spodbujala, da naj odkrito spregovorijo o svoji bolezni in da se je ne smejo sramovati, saj lahko prizadene vsakega v kateremkoli življenjskem obdobju. Večkrat sem spregovorila tudi o sprejemanju svoje bolezni, psiholoških vidikih in o ljubezni do sebe.

Ponujaš tudi online svetovanja, na katerih pripravljaš individualne načrte nege. To je zagotovo nekaj, kar nam manjka in veliko ljudem pride prav, ker se lahko v poplavi informacij kar hitro izgubiš. Nam lahko zaupaš, kako se sploh pripraviš na posamezno svetovanje in kaj vse to obsega? 

V tujini so tovrstne storitve svetovanja o negi kože že izredno razširjene in dosegajo ekstremne cene. V Sloveniji sem zaznala, da pravzaprav ponudbe ni oziroma je precej okrnjena. Moja ideja je bila, da bodo moja svetovanja neodvisna, torej, da v sklopu svetovanj ne »prodajam« izdelkov in od tega služim, ampak da z moje strani prejmete predloge za izdelke od več različnih kozmetičnih blagovnih znamk v skladu z vašim budgetom.

 

View this post on Instagram

 

Nazadnje, ko sem se v objavi posvetila post birth control sindromu in z njim povezanih aknah sem zasledila, da vas veliko izkazuje negativna čustva do sebe zaradi svojih težav s kožo. Vse večkrat v sklopu svojih individualnih svetovanj opažam, da ste sovražno nastrojene proti sebi zaradi svojih težav s kožo. Da se počutite manj lepe, še slabše pa, manj vredne zaradi svojih težav s kožo. Mogoče se bo slišalo hecno, a sama verjamem, da z negativnim razmišljanjem ne moremo doseči pozitivnih sprememb. In verjamem tudi, da s konstantnimi negativnimi mislimi usmerjenimi v svojo kožo zaradi aken ali katerekoli druge problematike ne moremo doseči pozitivnih sprememb na koži. Vsak dan živimo, da se pogledamo v ogledalo in vidimo ali nas bo čakalo navdušenje ali razočaranje. Če se pogledaš v ogledalo in vidiš, da se je koža izboljšala, ti da pozitiven zagon, se bolje počutiš in greš in hiše bolj samozavestna. V primeru, pa da se pogledaš v ogledalo in vidiš, da se je stanje poslabšalo se začneš obremenjevati, začutiš žalost ali celo sovraštvo do sebe. Praktično se vrtimo v začaranem krogu. Živimo za dan, ko bomo pogledali v ogledalo in videli lepšo kožo. V primeru, da ta dan ne pride tako pogosto, kot smo si mi zamislili, pa nas preplavijo negativne misli. Negativne misli pa redko kdaj pripeljejo do pozitivnih rezultatov, je tako? Tukaj ne gre za optimizem in pesimizem, zgolj za to, da pričnete gojiti ljubezen do sebe, da se prenehate obremenjevati za vsak nov mozolj in se zaradi tega podcenjevati. Kaj, ko bi rajši, namesto da se obremenjujemo za vsak mozolj delali na tem, da sprejmemo svoje nepravilnosti? Da bi delali na tem, da se začnemo imeti radi takšni kot smo? Da bi si dopovedali, da nas akne ne denifirajo? Da takšno energijo, kot mi oddajamo, tako nas ljudje sprejmejo? Mislim, da sem pri @melitaivanablog enkrat zasledila, da je ona za sprejemanje same sebe in razvijanje ljubezni do sebe prakticirala, da se je postavila gola pred ogledalo in poudarjala stvati na katere je ponosna na sebi. Jaz vam pa dajem izziv, vsakič, ko se pogledaš v ogledalo namesto, da pomisliš joj kakšno kožo imam, pomisli kako sem lep/a. Pomisli na stvari na katere si ponosen pri sebi. ❤

A post shared by Cosmedoc.si | Tajka Selan (@cosmedoc.si) on

Dnevno pravzaprav s strani svojih sledilcev prejemam prošnje po svetovanju, a žal takšno svetovanje terja ogromno časa, priprave in truda, zato sem prišla na idejo storitve online individualnega svetovanja. Pred svetovanjem mi varovanci posredujejo svoje trenutne rutine nege kože in izpolnijo vprašalnik v katerem se spoznam z njihovo kožo in spremljajočimi problematikami. Predhodno izpolnjen vprašalnik in nabor izdelkov varovancev mi omogočajo raziskovanje sestavin in vpogled v vašo kožo, kot del priprave na naš videoklic. Individualno svetovanje v obliki videoklica poteka med 30 in 45 minut. Tekom video klica se bolj podrobno pogovorimo o vaših težavah s kožo, postavimo »diagnozo« in začrtamo cilje nege. Skupaj nato pregledamo, kaj varovanci uporabljajo za nego kože, nato pa korak po korak razjasnimo, kje bi bile smiselne spremembe in kakšne te spremembe so. Po končanem video klicu lahko sestavim novo rutino nege kože, ki jo prejmeš na email. Nova rutina je pravzaprav PDF knjižica, s podrobnimi razlagami in navodili ter povsem prilagojenimi rutinami za nego kože zjutraj in zvečer, vrstnim redom izdelkov in povezavami do njih.

V svojih objavah vedno objaviš tudi kratko in zelo jasno napisano razlago, zakaj na primer moramo uporabljati sončno kremo. Pri tem navedeš tudi znanstvena dejstva, ampak na tak način, da jih vsi lahko razumemo. Ti ustvarjanje teh objav vzame veliko časa? Koliko časa v povprečju nameniš Cosmedoc? 

Cosmedoc pravzaprav terja enako količino dela kot redna služba. Za ustvarjanjem objav, ki jih vidite na mojem profilu, je veliko več, kot le pisanje besedila. Pred vsako objavo se je potrebno pripraviti, pregledati znanstvene članke, te prevesti v slovenščino, izluščiti ključne informacije. Drugi korak je poenostavljanje informacij, ki sem jih izluščila iz znanstvenih člankov, ker si želim, da so moje objave razumljive vsem. Že prvi in drugi korak lahko terjata več ur ali celo več dni dela, odvisno kako dobro poznam določeno tematiko. Tretji korak je priprava fotografij, video posnetkov, grafik, s katerih lažje razberete ključne informacije in pa njihovo urejanje. Četrti korak je priprava objave bodisi na blogu ali družbenem omrežju, glavni popravki, zaključki, dodajanje fotografij. Peti korak, kjer se delo pravzaprav šele začne, je pa po objavi bloga, posta ali storyjev in sicer dopisovanje s sledilci. Z vsako objavo se pri sledilcih porodijo različna vprašanja, tako da je tukaj potem še dodatno odgovarjanje in iskanje informacij.

Tajka se z roko dotika obraza

Če bi morala izbrati samo nekaj izdelkov, ki bi jih svetovala vsakemu, kateri bi to bili? Kaj ne sme manjkati v vsaki kopalnici? 

Kot osnovni del nege bi rekla, da v kopalnici ne smeta manjkati dva kvalitetna čistilca, eden na oljni osnovi za raztapljanje ličil in sončne kreme, drugi na vodni osnovi za jutranje nežno čiščenje in večerno drugo fazo čiščenja. Zaželeno je, da imate kak kvaliteten serum za vlaženje in krepitev kožne bariere, saj z uporabo takšnega izdelka lajšamo občutljivost kože ali preprečimo, da bi sploh prišlo do pojava znakov občutljivosti kože, kot so zategovanje, rdečica, srbečica. Ti se pojavijo predvsem v zimskih mesecih, kot posledica kurjave in nizkih zunanjih temperatur. Obvezna je dobra vlažilna krema in pa seveda sončna krema.

Dajmo ponoviti še enkrat za vse, ki ne verjamejo, da morajo sončno kremo nositi vsak dan. Zakaj je njena redna uporaba tako zelo pomembna?  

Jaz vedno povem zelo preprosto, vidiš, da je zunaj svetlo? To pomeni, da je prisotna UV svetloba in da se je takrat potrebno zaščititi s sončno kremo. In vsak dan se zbudimo in je zunaj svetlo, ne?

Če na hitro pogledamo osnove – UV sevanje delimo na 3 spektre. Poznamo UVC (te zadrži ozon), UVB in UVA žarke. UVB žarki so tisti, ki so najbolj intenzivni poleti in povzročajo nastanek opeklin na koži, ki jih vidimo takoj in so nekako opozorilni znak, da se je potrebno umakniti s sonca. UVA žarki so tisti, ki so v enaki količini prisotni celo leto, tudi na oblačne dni in povzročajo fotostaranje. Učinkov UVA žarkov na kožo ne vidimo takoj, zato jih velikokrat v literaturi imenujejo tihi ubijalci. Negativni učinki UVA žarkov se kopičijo v koži in jih vidimo šele nekaj let po tem, ko smo si že pridelali poškodbe kože. Te poškodbe se kažejo v obliki globokih gub, brazd na koži, suhe kože, ki nima sijaja in pa pojava nepravilnih pigmentacij. UVA svetloba prehaja tudi steklo, zato niste pred njo varni niti v pisarni. Vsakodnevna uporaba pravilne količine sončne kreme je torej nujna, ne samo zato, da prepreči nastanek kožnega raka, pač pa da prepreči nastanek vnetnih reakcij v koži, ki vodijo do pospešenega staranja kože.

 

View this post on Instagram

 

Koliko SPF moram nanesti za ustrezno zaščito? V #BetterSkinHabits smo se že deloma dotaknili pomembnosti zaščite pred UV sevanjem, kateri SPF izbrati za vsakodnevno zaščito in kaj pomeni SPF, a najbolj pomembno izmed vsega je, koliko sončne kreme nanesti. Velikokrat v medijih ali s strani raznih večjih influencerjev zasledimo, da uporabljajo sončno kremo in razlagajo kako je ta pomembna. Potem pa nanesejo en grahek za celoten obraz. Je to dovolj? Je to pravilno sporočilo za javnost? Ne glede na to, kako ogromno #skinbejbe trobimo o pomembnosti ustrezne zaščite in pravilnega nanosa še vedno velikokrat naletimo na gluha ušesa. Še vedno se večina ljudi sploh ne zaveda pomena vsakodnevnega nanosa sončne kreme, kaj šele, da bi jo nanesli v tako veliki količini, kot je potrebna za ustrezno zaščito. Pravilna količina za doseganje na embalaži navedenega SPF je 2mg/cm^2 kože ali 1/4 čajne žličke ali 2 polna prsta!! Kaj se zgodi, če nanesemo manj? Dajte se vprašati, če pojeste količinsko manj obroka to pomeni manj kalorij, ne? Enako je pri SPF. Če nanesemo manj, kot je priporočena količina sorazmerno upade tudi vaš zaščitni faktor SPF. Če podrsate desno sem poskušala na čim bolj realen način prikazati kaj v praksi pomeni premajhna količina SPF. Torej za koliko se zmanjša naša zaščita v skladu s količino sončne kreme, ki jo nanesemo. Vedno gledamo na končen SPF, ki ga dosežemo z nanosom. Sploh pa obarvane kreme, kot so BB ali CC kreme in pudri niso dovolj za ustrezno zaščito! Tistih nanesete tako malo, da ne dosežete niti minimalnega zaščitnega faktorja. Večina pudrov in BB krem ima SPF 15, tako da z nanosom ene pumpice ta SPF pade na 4 ali manj. Tudi, če ima BB krema zelo visok SPF z majhno količino nanosa nikoli ne bomo dosegli željene zaščite. V naslednji objavi bom razložila tudi povezavo med Fitzpatrickovimi tipi (ten kože, barva las) in kako hitro smo svetlopolti rizična skupina tudi ob nizkem UV indeksu. Koliko sončne kreme pa ti po navadi naneseš? Boš sedaj spremenil/a svoje navade nanosa SPF?

A post shared by Cosmedoc.si | Tajka Selan (@cosmedoc.si) on

 Si ena redkih, ki opozarjajo na posledice jemanja kontracepcijskih tabletk. Se ti zdi, da se o posledicah in skritih nevarnosti še vedno premalo govori v javnosti, ker je to pač »ženska težava«? 

Očitno rada govorim o prepovedanih temah (smeh). Na posledice jemanja hormonske kontracepcije in pa seveda negativne učinke, ki se pojavijo po prenehanju sem želela opozoriti predvsem zaradi lastne izkušnje. Vsekakor ne bi rekla, da sem ena izmed redkih, v tujini je kar nekaj kvalitetnih profilov, ki opozarjajo na učinke hormonske kontracepcije na telo. Sama sem ravno zaradi dr. Jolene Brighten in pa slovenske zdravnice dr. Ane Debevc Prašnikar prenehala z jemanjem hormonske kontracepcije in se podala na pot »post-birth control sindroma«, ki pa žal v Sloveniji ni uradno priznan sindrom. Mislim, da se o tem ne govori, ne toliko iz razloga, ker je to težava vezana samo na ženske, temveč zato, ker mnogi ginekologi ne priznavajo, da so določeni simptomi med jemanjem kontracepcije ali po prenehanju jemanja kontracepcije dejansko povezani s samo kontracepcijo in ne npr. s slabim zdravjem pacientke. Mislim, da je to velika tabu tema, ki so jo v tujini nekateri zdravniki, ki so se odločili za raziskovanje te tematike, že delno razbili, v Sloveniji pa je to tema o kateri s svojim ginekologom žal ne moreš govoriti, ker boš naletel na nerazumevanje. Iz tega razloga sem se odločila, da pišem na to temo in da delim svojo izkušnjo. Želela sem, da ženske, ki se spopadajo s podobnimi simptomi po prenehanju jemanja s kontracepcije niso same in da se čutijo slišane.

Trenutno si na magistrski stopnji študija, kakšne imaš pa načrte za prihodnost, po študiju? Bi Cosmedoc rada spremenila v full-time službo, če je kaj takega v majhni Sloveniji sploh mogoče? 

Mislim, da se od bloganja oziroma ustvarjanja vsebine v Sloveniji ne da živeti, brez da se pri tem prodaš za vsak oglas. Za to, da bi s tem preživela, bi morala sprejeti vsako ponudbo za sodelovanje. To bi posledično pomenilo, da bi se moj blog in družbena omrežja spremenila v prodajalno, pri čemer mislim, da bi izgubila na verodostojnosti in zaupanju sledilcev.

Žal še vedno številna podjetja mislijo, da jim zastonj oglaševanje na profilu pripada zgolj, če ti pošljejo en zastonj izdelek. Dokler niti nekatera podjetja ne cenijo intelektualnega in ustvarjalnega dela, do takrat ne moremo pričakovati, da bodo tovrsten način dela sprejeli tudi sledilci, ki so vsakodnevno bombardirani s številnimi reklamami s strani vseh ustvarjalcev. Na žalost tudi ustvarjalci drug drugemu zbijajo ceno, saj vedo, da če ne bodo znižali cene za sodelovanje, bo sodelovanje dobil nekdo, ki je cenejši in tako je to en začaran krog. Jaz sem srečna, da podjetja v mojih objavah in ustvarjanju strokovne vsebine vidijo potencial, a še zdaleč to ni dovolj, da bi mi tovrstna sodelovanja predstavljala prihodek in sigurnost, ki mi ju bo enkrat predstavljala full-time služba.

Katja Stojić

Urednica revije Študent

Prejšnji članek5 milijonov dolarjev, da bo veganizem norma
Naslednji članekTi je težko med karanteno? Pokliči na to telefonsko številko!
Katja Stojić

Urednica revije Študent

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.