Med raziskovanjem znanega antibiotika so znanstveniki povsem nepričakovano naleteli na spojino, ki kaže izjemen potencial v boju proti najnevarnejšim večkratno odpornim bakterijam. Nova spojina, imenovana pre-metilenomicin C lakton, bi lahko pomenila začetek nove generacije antibiotikov – in kar je najpomembneje, ne povzroča razvoja odpornosti.
Nepričakovano odkritje med proučevanjem starega antibiotika
Znanstvenika Lona Alkhalaf in Greg Challis iz Združenega kraljestva sta s svojo ekipo raziskovala, kako bakterija Streptomyces coelicolor proizvaja znani antibiotik metilenomicin A. Namesto novega zdravila so sprva iskali razumevanje bioloških poti, ki vodijo do tvorbe te spojine. Vendar jih je prav ta raziskovalna pot pripeljala do pomembnega odkritja.
Z odstranjevanjem določenih genov iz t. i. biosintetskih genskih grozdov so uspeli začasno zaustaviti kemične reakcije v mikroorganizmu. Na tej točki so identificirali dve doslej še neznani spojini: pre-metilenomicin C in pre-metilenomicin C lakton. Nadaljnja analiza je pokazala, da ima slednja izjemno močan protibakterijski učinek. »Spojina je aktivna proti številnim Gram-pozitivnim bakterijam, vključno z meticilin-rezistentnim Staphylococcus aureus (MRSA) in večkratno odporno obliko Enterococcus faecium,« sta pojasnila Alkhalaf in Challis.
Stokrat močnejši in bakterije ne razvijejo odpornosti
V laboratorijskih testih na različnih bakterijskih sevih je pre-metilenomicin C laktonpokazal do 100-krat večjo učinkovitost kot izvorni antibiotik. A še bolj pomembno je, da bakterije v 28-dnevnem eksperimentu niso razvile nikakršne odpornosti nanj. To je ena največjih težav sodobne medicine – dolgotrajna izpostavljenost bakterij antibiotikom pogosto vodi v razvoj odpornosti, kar lahko običajne okužbe spremeni v življenjsko nevarna stanja.
V omenjenem poskusu so bakterije E. faecium izpostavljali vse višjim koncentracijam spojine, vendar minimalna zaviralna koncentracija (MIC) ni pokazala sprememb, kar pomeni, da bakterije niso razvile obrambnih mehanizmov. »To je res lepa študija in pomembna lekcija: če izolirate nove spojine, iščite tudi nove učinke,« je komentiral Stephen Cochrane, medicinski kemik z univerze Queen’s University Belfast, ki v študiji ni sodeloval.
V zadnjih desetletjih se je razvoj novih antibiotikov močno upočasnil. Zaradi visokih stroškov, zapletenih postopkov razvoja in nizke ekonomske donosnosti farmacevtska podjetja redko vlagajo v raziskave novih protimikrobnih zdravil. Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije se odpornost bakterij na obstoječe antibiotike hitro širi, kar ogroža zmožnost zdravljenja osnovnih okužb in rutinskih kirurških posegov.
Do leta 2050 bi lahko zaradi odpornosti na antibiotike umrlo do 10 milijonov ljudi letno, če ne bo razvito dovolj novih učinkovin. Prav zato je vsako novo odkritje, ki obeta visoko učinkovitost brez razvoja odpornosti, izjemnega pomena za globalno javno zdravje.
Pot do zdravila je še dolga, a obetavna
Kljub obetavnim rezultatom znanstveniki opozarjajo, da je pot do dejanskega zdravila šele na začetku. Potrebno bo razviti sintetični način pridobivanja spojine v večjih količinah, preveriti njeno varnost pri ljudeh ter preučiti vpliv na različne celične tarče.
Zato so se raziskovalci povezali s kemikom Davidom Luptonom z univerze Monash v Avstraliji, da bi razvili kemično sintezo pre-metilenomicin C laktona. Cilj je omogočiti proizvodnjo večjih količin za nadaljnje klinične in toksikološke raziskave. »Koristno bi bilo identificirati biološke tarče spojine pri občutljivih bakterijah in razumeti, kako spremembe v strukturi vplivajo na vezavo in biološko aktivnost,« sta pojasnila Alkhalaf in Challis.
Odporne bakterije so eden največjih izzivov sodobne medicine. Odkritje pre-metilenomicin C laktona bi lahko pomenilo nov preboj v iskanju antibiotikov, ki so hkrati učinkoviti, varni in dolgotrajno uporabni. Če bodo nadaljnje študije potrdile prvotne rezultate, se nam morda obeta zdravilo, ki bo učinkovito tudi tam, kjer drugi antibiotiki odpovejo.
To besedilo je tu, da ustavi kradljive robote
Če ste človek in vidite to besedilo, ga ignorirajte. Če berete to vsebino drugje kot na Student.si, prosimo obiščite našo stran.
Evropejci pijemo Fantо Orange, ki ni povsod enaka. Na spletu se je pojavil zemljevid, ki primerja količino sladkorja v tej pijači po evropskih državah. Razlike so presenetljivo velike.
Slovenija in Hrvaška sta med državami z najmanj sladko različico. Naša Fanta vsebuje le 3,8 grama sladkorja na 100 ml, kar nas uvršča med »najbolj zdrave« porabnike v Evropi.
A v nekaterih državah je zgodba povsem drugačna. Italija, Belgija, Luksemburg in Ukrajina ponujajo Fantо, ki ima več kot 11,6 grama sladkorja na 100 ml. To pomeni, da je tam skoraj trikrat slajša kot pri nas.
Zakaj takšne razlike?
Del odgovora ponuja zakonodaja – države z davki na sladke pijače proizvajalce silijo v prilagajanje receptur. Svoje pa dodajo tudi lokalni okusi: v nekaterih okoljih ljudje preprosto raje pijejo bolj sladke napitke. Zato podjetja pogosto prilagodijo recepturo posameznemu trgu in ceni sladkorja, ekonomske spodbude ali kazni pa dodatno vplivajo na odločitev.
Če torej v različnih državah posežete po Fanti Orange, ne pričakujte nujno enakega okusa. Včasih je sladkorja dvakrat, drugič skoraj trikrat več – odvisno od tega, kje odprete pločevinko.
To besedilo je tu, da ustavi kradljive robote
Če ste človek in vidite to besedilo, ga ignorirajte. Če berete to vsebino drugje kot na Student.si, prosimo obiščite našo stran.
Ko zgodba svoje življenje prične kot knjiga, v tem primeru biografska, vstopi v svet s posebno intimnostjo. Bralci se z liki srečajo zasebno, skozi notranji monolog, opise in dogodke, ki se odvijajo v tempu pisane besede in bralca samega. Ko isto delo postane film, se intimnost premakne v drugačen svet. Preoblikujejo se podobe, igralske predstave in režiserske odločitve, ki izvirnik ustvarijo na povsem drugačni ravni senzibilnosti.
Belo se pere na devedeset je tisti mejnik, ki je nekaj premaknil na slovenski literarni sceni, a še pomembneje, nekaj je premaknil v bralcih in družbi. Odprla je pogovore o minljivosti, bolezni in smrti. Film bi – upamo – znal storiti isto, čeprav je njegova največja težava ta, da je do knjige zvest tako hudo, da mu precej škodi. In če že ne bo odpiral src, bo z odpiranjem gledalčeve denarnice vsaj pokazal, da lahko slovenski film spet postane uspešnica.
Belo se pere na devetdeset: Težka naloga za film
Belo se pere na devetdeset je zgodba o Bronji Žakelj, ki jo spremljamo skozi različna obdobja. Ko zaradi raka izgubi mamo, se mora pri zgodnjih dvajsetih s to boleznijo soočiti še sama. Zgodba o bitki za življenje in neomajnosti duha je polna nostalgije osemdesetih in nekih drugih časov, a zimzelena je prav vztrajnost optimizma v najhujših trenutkih življenja.
Prikaz življenja povprečne slovenske družine pred razpadom Jugoslavije (vir: SFC)
Vsaka adaptacija upravičeno nosi breme pričakovanj. Vedno sta v ospredju vprašanji, ki se dotikata zvestobe tonu, tematikam in likom romana ter predelave zgodbe v povsem drug medij, ki se premika in plove drugače. Prav tako bo v prihodnje filmu, kot v preteklih letih knjigi, težko očitati pomanjkljivosti, saj gre za resnično zgodbo in navsezadnje za še kako resnično osebo. A pogosto se zgodi prav to, da je pretirana zvestoba knjigi največja težava filma, ki preprosto ne more imeti iste strukture.
Če Lea Cok ni odlična, film propade
Začnimo z izjemnimi rečmi. Lea Cok kot Bronja je ena najbolj prepričljivih filmskih vlog v naših prostorih. Marsikateri prizor brez njene igre ne bi deloval in s tem bi že v osnovi padel celoten izdelek. Takisto velja za vlog mlade Bronje, kjer se odlično odreže Mei Ribič. Najbolj pričakovana je bila vloga Bronjinega očeta, kjer lahko potrdimo, da gre za najbolj prepričljivo vlogo Jurija Zrneca v njegovi karieri. Tu je film ujel simpatičen trend, kjer je Zrnec znan po vlogah, kjer se rad dere in kolne. Njuna vez oziroma postopna odsotnost slednje je tisto, kar film prevleče s tonom knjige.
Lea Cok kot Bronja Žakelj v filmu Belo se pere na devetdeset (vir: SFC)
Tudi načeloma igralska zasedba, ki jo sestavljajo še Tjaša Železnik, Iva Krajnc, Saša Tabaković, Polona Juh, Žiga Šorli, Jaka Mehle in Vladimir Tintor, opravi nadvse prepričljivo delo. Nekoliko nenaravno deluje le Anica Dobra kot Dada, sicer mnogim najljubši lik iz knjige. Povsem drugače je s humorjem, ki sodeč po odzivu občinstva ne bo naletel na gluha ušesa.
S tehničnega vidika sta režiser Marko Naberšnik (Petelinji zajtrk, Šanghaj) in direktor fotografije Maks Sušnik (Sarajevo safari, Poj mi pesem) film prevlekla z nekoliko nostalgično barvo, ki spominja na fotografije iz osemdesetih. To film loči od večine današnjih, ki se težko ločijo od precej sterilnih barv in minimalizma. Naberšnikov film je barvit in čaroben. Trud in delo scenografov, kostumografov in vseh, ki so morali iskati zavoje starih 57, značilne kuhinjske omarice in ostale izdelke, sta vidna v vsakem prizoru.
Mlada Bronja, ki jo upodobi Mei Rabič (vir: SFC)
Bi lahko tu govorili o pretiranem zanašanju na nostalgijo? Verjetno. Res se film dogaja v osemdesetih, a številni prizori so pozicionirani z željo, da izpostavijo neke vrste nostalgični product-placement. Kot nekomu, ki obžaluje, da je zavrgel staro Gorenjevo kuhinjsko tehtnico, mi ni žal posmehov ob Benkotu, Unionovih steklenic, mleku v vrečki in drugih. Če je kdaj obstajala mašinerija za ustvarjanje nostalgičnih trenutkov, je to Belo se pere na devetdeset.
Visoki vrhovi, nizke globine – scenarij ni uspel
Ko film zadane vrhunce, jih zadane v piko. In ko pade na tla, zabobni. Dve uri in pol trajajoč film bolj ali manj ohranja strukturo in narativ knjige. Prav ta pretirana zvestoba, ki odsotnosti nekaterih poglavij/prizorov navkljub, povzroči, da je film razvlečen in trpi za hudim valovanjem tempa. Če glavna dogodka delujeta kot kulminacija klasičnega poteka filma in bi v popolnem potek zgodbe delovala kot čustven vrrhunec, se scenarij odloči, da bo v film dodal še nekaj dogodkov. A težava je v nepovezanosti in nič več naravnem toku. Struktura knjige to lahko dokaj enostavno opraviči, film žal ne.
Tjaša Železnik kot Bronjina mama v filmu Belo se pere na devetdeset (vir: SFC)
Tako se film, ki mu bolj ali manj brezhibno uspeva časovno preskakovanje, v drugi polovici zateče k epizodičnemu prikazovanju dogodkov, ki ne sporočajo nič drugega kot to, da so hoteli pokazati še to in to. Zelo težka in pogumna je odločitev, da je v redu, če nekaj izpustiš.
Vse, kar so zastavili v uvodu, bolj ali manj preskočijo ali izpustijo. Predstavljeno je življenje povprečne slovenske družine pred razpadom Jugoslavije, pri čemur se nato iz dejanskega dogodka ne razvije nič razen omemba, da mora nekdo po izgubi službe oditi v eno izmed držav. Zaradi epizodičnosti oziroma slabe uporabe slednje se dogodki vrstijo – diploma, ozdravitev, razhodi, razmerja, prekariat, služba in nosečnost – brez rdeče niti.
Za film, ki prikaže tak razpon časa, so tradicionalni razvoji likov neobstoječi. Izjema je Bronja, a le z navezo njene bolezni in ozdravitve. Tako je pač življenje, kajne? Zgodba si pusti preveč odprtih vprašanj, kar sicer ne bi bila težava, če ne bi bila tako jasno izrazita težnja po vključevanju takega števila dogodkov.
Lea Cok in Jurij Zrnec v filmu Belo se pere na devetdeset (vir: SFC)
Belo se je opralo z rdečo nogavico
Belo se pere na devetdeset bo gromozanski hit, to je jasno. Mnogim bo ostal v spominu, ker za slovenske razmere v filmu prinaša še nevideno obravnavo tematike. Prav tako je jasno, da ima film velike težave v scenariju, ki ene najbolj pomembnih slovenskih knjig ni uspel preoblikovati v drug medij. Za vsak uspeh tehničnega vidika je tu neuspeh zgodbene strukture, ki na koncu privede do večjih težav. Gre za dokaj pozabljiv film, ki ima to srečo, da je zasnovan po prekrasni knjigi, in mu hkrati uspe še nekaj izvrstnih prizorov.
Belo se pere na devetdeset | v kinu od 20.11.2025
To besedilo je tu, da ustavi kradljive robote
Če ste človek in vidite to besedilo, ga ignorirajte. Če berete to vsebino drugje kot na Student.si, prosimo obiščite našo stran.
Poletja je konec in zima se nezadržno približuje. Zadnji čas torej, da postoriš še zadnje opravke in priprave na prihajajočo zimo. Medtem ko boš spet izbiral najljubši zimski pulover, je čas, da razmisliš tudi o trajnosti v hladnejši polovici leta. Letni časi namreč vplivajo tudi na tvoje navade, ki niso nujno okolju prijazne. Zato na svoj seznam jesenskih opravil dodaj tudi naslednje, s katerimi se boš bolj okolju prijazno pripravil na zimo.
Poskrbi za pridelek na vrtu
Jesen je čas za spravilo pridelka. Če tega še nisi storil, je sedaj zadnji čas, da pridelek rešiš pred prvo zmrzaljo. Je zelenjave ali sadja preveč? Na internetu poišči ideje, kako lahko pridelek konzerviraš, vložiš, pripraviš marmelade, ga zamrzneš ali mu na drug način podaljšaš obstojnost. Tako boš tudi pozimi lahko užival v domačem sadju in zelenjavi. Posledično boš kupil manj živil iz daljnih tropskih dežel in s tem dodatno zmanjšal svoj ogljični odtis. Če imaš tudi zeliščni vrt, začimbe posuši, da jih boš imel dovolj za celo zimo.
The 11 Most Common Preservation Methods and Techniques
Preveri stanje pnevmatik
Nižje temperatureznižajo tlak v pnevmatikah, zaradi česar se lahko poviša poraba goriva. V le nekaj minutah lahko preveriš tlak in pnevmatike po potrebi dodatno napolniš, da bo vožnja celotno zimo bolj učinkovita.
Si vedel, da tudi peč zahteva redno čiščenje? Tekom leta se nabere veliko prahu in nečistoč, ki vplivajo na učinkovitost peči, v najslabšem primeru pa lahko povzročijo celo požar. Zato redno očisti oziroma zamenjaj filter (vsake tri mesece) in poskrbi za servis ali vsaj pregled profesionalca.
Omisli si pametni termostat
Pametni termostat je investicija, ki se splača tako z okoljskega kot s finančnega stališča. V povprečju z njim lahko pričakuješ 8 odstotkov prihrankov na stroških ogrevanja in hlajenja. Moderne naprave spremljajo, če so v hiši ljudje, se naučijo tvojih preferenc in temperaturo prilagajajo samodejno.
What are smart thermostats and how do they work? | Ask SafeWise
Lončnice prestavi nazaj v hišo
Si lončnice poleti prestavil ven, na teraso ali balkon? Verjetno je sedaj zadnji čas, da jih vrneš v hišo. Če trenutno nimaš lončnic, razmisli o tem, da bi v svoj dom prinesel več rastlin. Začni z eno ali dvema lončnicama, kasneje lahko svojo zbirko rastlin razširiš. V stanovanju ali hiši nimajo le okrasne vloge, temveč lahko znižajo celo raven stresa in izboljšajo kakovost zraka. Ker se pozimi več zadržujemo v zaprtih prostorih (in jih običajno premalo zračimo), ti nekoliko boljša kakovost zraka zagotovo ne bo škodila.
Unbelievable Air Purifier: These Bedroom Plants Release Oxygen!
Namenoma ne pospravi vsega listja
Listje je z dreves že odpadlo in verjetno ga imaš vsaj namen pospraviti z lastnega dvorišča. A namesto da ga zavržeš, ga lahko izkoristiš kot koristno surovino za izboljšanje zemlje, polno hranil in ogljika.
Pripravi mulč: listje zmelji s kosilnico in ga razporedi po zelenjavnih gredah. Rastline boš s tem zaščitil pred zimo, zemlji pa dodal organski material.
Dodaj ga kompostu: listje zmešaj z organskimi odpadki iz gospodinjstva in usvaril boš uravnotežen kompost.
Pusti ga na zelenici: nekaj listja na travi sicer »uniči« izgled perfektne zelenice, a je naraven način za vračanje hranil travi. Listje bo med zimo razpadlo in nahranilo travo.
Ustvari divji habitat: kup listja v kotu parcele lahko služi kot skrivališče za koristne žuželke in druge majhne živali.
Z nižjimi temperaturami in krajšimi dnevi se večini zmanjša motivacija za aktivne, okolju prijazne oblike transporta. Zato se zavestno odloči za kolesarjenje ali hojo namesto vožnje z avtomobilom. Tako boš zmanjšal emisije, obenem pa boš užival v spokojni jesenski pokrajini in se razmigal. Poskrbi za dobra oblačila, da bo vse skupaj prijetno.
Prijetni jesenski trenutki naj bodo tudi odgovorni
V temnih jesenskih dneh je lahko v toplini doma zares prijetno. Če si ljubitelj sveč, letos zavoljo okolja izberi okolju prijazne sveče iz čebeljega voska. Najbolje od lokalnih proizvajalcev in obrtnikov. Večina sveč je namreč izdelana iz parafina, ki ga pridobivajo iz nafte. O materialu se pozanimaj pred nakupom, da ne bo tvoja mala razvada po nepotrebnem obremenjevalo okolja.
Objavljen je razpis za dodelitev štipendij na področju socialnega varstva za študente dodiplomskega programa socialnega dela v tretjem in četrtem letniku ter za študente prvega letnika magistrskega programa v študijskem letu 2025/2026.
Višina štipendije znaša 350 evrov na mesec
»Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti tudi v prihodnjem študijskem letu nadaljuje z vlaganjem v razvoj kadrov na področju socialnega dela, saj z zagotavljanjem sredstev za štipendije želimo spodbuditi večje zanimanje za študij in poklic socialnega dela, kjer se že dlje časa soočamo s pomanjkanjem kadra in hkrati z naraščajočimi potrebami uporabnikov,« so pojasnili na ministrstvu.
Z razpisom so se odzvali na dolgoročne prednostne in zaposlitvene potrebe primarno centrov za socialno delo, drugih javnih zavodov na področju socialnega varstva ter dela v socialnovarstvenih programih, spodbujanje k odločanju za poklic socialni delavec in krepitev ugleda strokovnih delavcev na področju socialnega varstva.
Rok za prijave začne teči z dnem objave javnega razpisa in traja do porabe sredstev, vendar najkasneje do vključno 31. januarja 2026.
Približuje se referendum o zakonu o prostovoljnem končanju življenja. Gre za izjemno težko temo, ki je mnogim zastavila vprašanja, na katera prej niso imeli najboljših odgovorov ali se z njimi zaradi teže samih vprašanj niso želeli posebej ukvarjati. Nekaterim zdravnikom pa vprašanja o življenju, trpljenju in smrti predstavljajo vsakdan.
Ena izmed njih je tudi Vesna Ribarič Zupanc, na prvem mestu internistka, ki se že 15 let ukvarja s paliativno oskrbo (PO). Zadnjih 9 let pa se ukvarja zgolj še z bolniki v paliativni oskrbi.
Zakaj ste se odločili za usmeritev na področje paliativne oskrbe, glede na to, da ste primarno specializirali interno medicino?
Za nadgradnjo osnovne specializacije s študijem paliativne medicine v tujini sem se odločila, ker sem ob poslušanju predavanja o PO začutila, da sta PO in pristop k bolnikom in njihovim bližnjim nekaj, kar mi je kot človeku blizu. V času študija in specializacije sem bila pogosto nesrečna, ko sem ugotavljala, kako posamezne klinične specializacije delijo bolnika na posamezne organe in organske sisteme ter kako vsak specialist obravnava zgolj tiste bolnikove težave, ki se tičejo njegovega področja. Človek, bolnik kot celota, pa se je ob tem izgubljal.
V klasični klinični obravnavi bolnika večinoma tudi ni bilo prostora in časa za obravnavo bolnikovih psihičnih težav, povezanih z boleznijo ter tudi ne prav veliko prostora za bolnikove bližnje. Ti so ob bolezni svojca vedno tudi zelo prizadeti. Konec koncev PO obravnava bolnika kot celoto, ne zgolj fizičnega in čustvenega dela, temveč vključuje tudi socialni in duhovni vidik posameznika in njun vpliv na trpljenje.
Naša vlada je 18. 7. 2025 sprejela Zakon o prostovoljnem končanju življenja. Z zbiranjem 40.000 podpisov so nasprotniki zakona uspeli uvesti zahtevo za razpis zakonodajnega referenduma. Ni skrivnost, da je zdravniška stroka proti temu zakonu, zakaj?
Razlogov je gotovo več, a začne se že čisto na začetku. V temeljih zdravniškega poklica in globoko v zavesti in podzavesti zdravnikov je zapisano temeljno moralno etično načelo našega poklica: »V prvi vrsti ne škoditi.« Eden temeljnih členov v Hipokratovi prisegi pravi: »Da ne bom nikoli nikomur – tudi ko bi me prosil – zapisal smrtne droge ali ga z nasvetom napeljeval na tako misel.«
Predlagatelji tega zakona v pripravo niso vključili zdravnikov, niti nas niso vprašali, če bi bili pripravljeni izvrševati to, kar nam zakon nalaga. Torej pomagati ljudem pri samomoru. To bi nam v primeru, da bi bil zakon sprejet, enostavno naložili. Številni skupini intelektualcev, tako v naravoslovnem kot humanističnem smislu nalagajo nekaj, kar je v diametralnem nasprotju s temeljnimi izhodišči našega poklica. Sprašujem se, kje je tu demokracija oziroma ali ni demokracija pri nas že sprevrženo ohlapna.
Ob tem so pravzaprav tudi spregledali dejstvo, da se zdravniki v dolgih letih našega življenja, ki jih posvečamo študiju in izobraževanju ne učimo ubijati ljudi. Učimo se zdraviti bolezni.
Izkušnje iz tujine so pokazale, da se s časom veljave zakona v posameznih državah zvišuje število posameznikov, ki izkoristijo možnost evtanazije. Podporniki zakona v Sloveniji pravijo, da gre za izredne primere. Ali je upravičena skrb, da ne bo šlo samo za izredne primere? Ali po vašem mnenju obstajajo možnosti za zlorabo tega zakona?
Ne glede na to, koliko tisti, ki so zakon pripravljali in njegovi podporniki zagotavljajo, da je zakon trden, brez »lukenj« in možnosti zlorab, so zlorabe možne in zelo verjetne. Na tem mestu se ne bom spuščala v posamezne stavke in člene, kjer so možne, ker jih je preveč. Temeljno dejstvo je, da naša družba kot celota ni zrela za kakršenkoli zakon, ki bi dopuščal pomoč pri smrti ali usmrtitev člana naše družbe.
Na primerih držav, kjer so podobni zakoni v veljavi, bi nam bilo lahko v poduk in velik rdeči alarm, da število smrti, ki se zgodijo na tak način, narašča iz leta v leto in to eksponentno. Razlogi, ki dopuščajo takšno smrt posameznika so pri njih vedno bolj ohlapni. Od začetnih »terminalno bolnih«, preko neozdravljivo bolnih, do kronično bolnih. Sledijo pa potem še psihično bolni, neznosno osamljeni … Seznam se lahko potem še nadaljuje, ponekod celo do otrok, ki trpijo.
Ta zakon je po mnenju mnogih zdravnikov in tudi zdravniške zbornice nekakšen unikum v svetu. Na zdravniški zbornici so zapisali sledeče: »Dodatno opozarjamo, da poskuša predlog zakona, v nasprotju s tovrstno pravno ureditvijo v svetu, vzpostaviti dolžnost zdravstvenih delavcev in sodelavcev, izrecno tudi zdravnikov, sodelovati v postopkih pomoči pri samomoru. Takšen korak je toliko bolj sporen, ker so predlagatelji v zakon izrecno zapisali, da je sodelovanje drugih, ki ne spadajo v zgornje poklicne skupine, pri postopkih po ZPKKŽ svobodno, odklonitev sodelovanja pa ne pomeni ugovora vesti. Posledice napak v postopkih pa so za sodelujuče kazenskopravne. Oseba, ki bi zahtevala pomoči pri samomoru zaradi trpljenja, seveda ni dolžna sprejeti nobene druge možnosti lajšanja trpljenja. Pomoč pri končanju življenja lahko izbere kot prvo in edino pomoč za svoje trpljenje.«
Kaj sprejem zakona pove o naši družbi in o vrednosti zdravniškega poklica? Kaj pove o našem odnosu do trpljenja?
Odgovore na to vprašanje sem že nakazala. V družbi, kjer zdravstveni sistem ni urejen, kjer državljani nimajo (enakopravnega) dostopa do izbranega zdravnika, kjer nimamo dovolj kadrov za izvajanje nege in oskrbe v zdravstvenih in socialno zdravstvenih ustanovah – da ne govorimo o skrbi za sočloveka in bolnega v domačem okolju -, bi bil tak zakon instant rešitev za te probleme. Ljudje bi se odločali za zaključek svojega življenja zato, da ne bi bili v »breme«, ali pa bi bili k temu tudi posredno prisiljeni.
Pri nas se je paliativna oskrba šele začela dobro uveljavljati. Veste, zelo paradoksno se mi zdi, s kakšno lahkotnostjo v teh dneh pred referendumom operiramo z besedama smrt in umiranje. Večina ljudi se »paliative« ogne v velikem loku, dokler niso bolni. Tudi kadar zbolijo za kronično neozdravljivo boleznijo in je ta že zelo napredovala, pravijo: »Tega pa mi še ne rabimo, jaz še nisem tako daleč.«
Žal strokovna in laična javnost ne razumeta, da paliativna oskrba ni samo oskrba bolnika v zadnjih dneh ali tednih življenja oziroma oskrba umirajočega bolnika. Če povzamem iz definicije PO po SZO (Svetovna zdravstvena organizacija): »Paliativna oskrba je oskrba kronično neozdravljivo bolnih in njihovih bližnjih«. Ljudje se razmišljanjem o smrti in umiranju izogibajo celo takrat, kadar sta blizu. Ker si v resnici želimo živeti. Bojimo se trpljenja. Trpljenje pa je celostno, tako kot ga obravnavamo in skušamo v največji možni meri lajšati. Trpljenje je fizično, čustveno, socialno in konec koncev duhovno. Vsaka od teh komponent vpliva na; in hkrati ojačuje ostale. Kako torej objektivno izmeriti in ovrednotiti človekovo trpljenje?
Ko gre za konkretna razmišljanja in pogovore o tem, da bomo umrli mi ali bližnji – tudi če si to predstavljamo za nek oddaljen čas -, je težko in boleče.
Potem pa hočemo to težavo rešiti z zakonom, ki nam ponuja instant rešitev: umrl bom takrat, ko bom to jaz hotel. In pri tem smopasivni. Mi bodo nekaj dali, nekaj vbrizgali. Najtežje je o bolezni in odvisnosti od drugih razmišljati ljudem, ki se počutijo zelo pomembne. Njih pa res ne sme nihče doživeti v vlogi bolnega in nemočnega. Raje instant umrejo. Pri tem se zelo opeva avtonomija posameznika, da bo torej posameznik odločal o lastnem koncu. To celo razglašajo, na način, da imajo pravico odločati o svojem življenju! Če imamo možnost in pravico odločati glede zaključevanja naših življenj, imamo predvsem pravico in možnost odločati o tem, kako bomo živeli, preden bomo umrli. V prvi vrsti, katere so vrednote, ki so nam pomembne? Ali je to kopičenje materialnih dobrin do nezavesti ali so to medsebojni odnosi, družina in prispevek k družbenemu razvoju? Če se zavedamo, da smo minljivi, potem nam je zagotovo bolj pomembno »biti«, kot pa »imeti«. In po drugi strani tudi razmišljati o našem življenju času, ko bomo zboleli. Kako želimo, da nas zdravstveni sistem obravnava v tem obdobju.
V naši državi še nimamo zakona, ki bi določal institut vnaprejšnje volje. Tudi zdravniki še nismo vajeni rutinsko razlagati bolnikom kašne možnosti imajo pri zdravstvenih obravnavah in skupaj z njimi o tem razmišljati. Pomagati ljudem pri tem, da zapišejo svoje želje, kaj si želijo in česa ne, ko bodo težko bolni. Govorim o tem, da je medicina danes z vso tehnologijo zelo podaljšala preživetje in podaljšala življenja do skoraj skrajnih bioloških zmožnosti. Lahko ohranja in podaljšuje življenje s tehniko in zdravili tudi potem, ko človeško telo življenja samo po sebi ne zmore življenja. In žal, ravno v takšnih primerih, zelopogostoprihaja do dodatnega trpljenja bolnikov in svojcev. Pogovori o tem, da mislimo, da pri nekem bolniku ni smiselno ukrepati z maksimalno invazivnim in intenzivnim zdravljenjem, ali kdaj takšno zdravljenje prekiniti, pa so zelo težki in ljudje to razumejo, kot da jih nočemo zdraviti.
Pri pobudah za zakon se poudarja avtonomija posameznika, da odloča o svojem »življenju«. Niti malo pa se ne spoštuje avtonomije zdravništva, niti posameznega zdravnika, da zavrnemo sodelovanje pri pomoči pri samomoru. Lahko se sklicujemo na ugovor vesti, a potem moramo mi najti nekoga, ki bo to opravil namesti nas?! V ta zakon smo bili zapisani kot izvajalci, brez da bi nas kdorkoli karkoli vprašal! To je res popolno razvrednotenje našega poklica in naših vrednot!
In kar se tiče tega, kaj ta zakon govori o našem odnosu do trpljenja. Kot člani družbe smo koristni samo, dokler prispevamo v državno blagajno. Ko zbolimo in opešamo, postanemo odveč. Nadgradnja današnjega potrošniškega mota, da nekaj velja samo kadar je mlado in lepo.
Nekateri zdravniki so jasno izrazili, da jih skrbi, ker nimajo ponuditi alternative pacientom, ki razmišljajo o postopku samomora z zdravniško pomočjo. Kaj je po vašem mnenju alternativa – kaj bi moral naš zdravstveni sistem ponuditi bolnikom?
Alternativa je dobro urejen zdravstveni sistem. Zdravstveni sistem, kjer je za bolnike dobro poskrbljeno na primarnem nivoju in je jasno, kaj spada v domeno primarnega in višjih nivojev zdravstva. Zdravstveni sistem, kjer je razvita paliativna oskrba. Ne le na specialistični ravni, ampak že na primarnem nivoju in ob obravnavah bolnikov na bolnišničnih oddelkih. Danes, kolikor imamo na razpolago, imamo predvsem specialistično paliativno oskrbo. V paliativni oskrbi 80 % bolnikov potrebuje osnovno temeljno paliativno oskrb, ki bi jo moral znati nuditi vsak zdravnik. Le 20% bolnikov potrebuje specialistično paliativno oskrbo. Tudi znotraj zdravništva in drugih zdravstvenih delavcev je treba doseči premike v glavah. Da paliativna oskrba in paliativni bolnik nista nekaj, kar je treba odriniti »od sebe«. V paliativnih timih smo nato preplavljeni z bolniki, tudi takimi, ki bi jih lahko obravnavali IOZ ali lečeči specialist. Vendar peščica paliativnih zdravnikov in medicinskih sester – le nekaj ducat nas je po celi Sloveniji -, ne zmoremo olajšati trpljenja vsem bolnikom, ki bi to potrebovali.
Potrebovali bi tudi dobre zakone, ki družinskim članomomogočajo skrb za svojega bližnjega. Vzgajati mlade in jih navduševati za poklice, kjer je v ospredju skrb za drugega. Včasih je bil poklic medicinske sestre zelo spoštovan. Danes odhajajo na delo v tujino ali druge panoge, ker je njihov poklic razvrednoten. Za manj naporno delo dobijo večje plačilo. To je povsem skregano z vsakršno logiko in zdravo pametjo. Delati z ljudmi in za ljudmi je mnogo bolj zahtevno in naporno kot delo z računalniki in papirji. Pri nas pa je delo z ljudmi popolnoma razvrednoteno. Logično, da ne bo imel kdo skrbet za nas, ko zbolimo.
Verjamem, da niso vsi dnevi preprosti, kaj vam daje zagon, da tudi ob najtežjih dnevih zberete moč, da dajete pacientom upanje?
Veste, trudimo se, da bolnikom ne dajemo lažnega upanja. Bolezen in pričakovan potek bolezni jim predstavimo na razumljiv in primeren način. Z našim konkretnim delom naredimo trpljenje znosno.
Voljo za življenje in delo mi vlivata moja otroka. Ko ju gledam, kako se razvijata v mlada odrasla z etičnimi in moralnimi standardi še višjimi od mojih. Moja družina. In moja druga družina – sodelavke in sodelavci v našem timu. Teža našega dela nam narekuje, da gojimo dobre odnose, kjer se vsi dobro počutimo, si pomagamo, stojimo ob strani in tudi skušamo razumeti drug drugega. In kjer skušamo sproti reševati spore in zagate.
Bi lahko z nami delili kako anekdoto/zgodbo pacienta, ki vam je pokazal, kako zelo vredno je živeti življenje?
Zgodb in anekdot se je v teh letih nabralo veliko. Takih lepih. Ko lahko mi v paliativni oskrbi rečemo, da je bolnik lepo umrl. Preveč jih je, da bi se vseh v hipu spomnila. Mnoge zgodbe, ki tudi morda niso potekale povsem optimalno in tako kot bi si želeli, pa so vendarle ob koncu dale smisel življenju bolnika v zadnjih dneh.
Ena takih zgodb v zadnjih mesecih je zgodba bolnika, ki je bil še relativno mlad za današnje razmere. Le 60 let je imel. Temu primerno so bili zadnji dnevi tudi pospremljeni z precej nemira, ki smo ga s potrpežljivostjo lajšali. Predvsem žena, z našo podporo. Čudoviti trenutki, ko se je vsa družina zbrala ob očetu in dedku. Čas, ko je bolnikov sin poklical svojega brata, da sta skupaj z očetom gledala košarkarsko tekmo, kar so tudi prej počeli skupaj. Čeprav je bolnik velik del tekme predremal. Bili so skupaj in se zabavali. Kadar se družine lepo organizirajo ob svojem bolnem, si porazdelijo delo in skrb in kadar se znajo vsi zbrati in pogovarjati o tem, kar so preživeli skupaj in za kar so hvaležni, so čarobni trenutki. In lepe zgodbe. Ki me spravijo do solz.
To besedilo je tu, da ustavi kradljive robote
Če ste človek in vidite to besedilo, ga ignorirajte. Če berete to vsebino drugje kot na Student.si, prosimo obiščite našo stran.
Znanstveniki so prvič uspešno preprečili zavrnitev prašičje ledvice pri človeškem prejemniku. Organ je deloval kar 61 dni v telesu 57-letnega moškega, ki je bil klinično mrtev – najdlje doslej pri tovrstnih poskusih. Dosežek, opisan v dveh novih študijah v reviji Nature, odpira pot k bolj varnim presaditvam tako živalskih kot človeških organov.
Ključ: prašičja ledvica in timus
Prejemnik je poleg ledvice prejel tudi prašičji timus, žlezo, ki je imunski sistem »naučila« prepoznati prašičje celice kot del telesa. Ta pristop je po mnenju raziskovalcev močno podaljšal preživetje organa.
Sama ledvica je izvirala iz gensko spremenjenega prašiča podjetja Revivicor. Spremenjen je bil le en gen (GGAT1), da se odstrani sladkor alpha-gal, ki pri primatih običajno sproži hitro zavrnitev organa. Takšna minimalistična genska sprememba je presenetila raziskovalce, saj ima večina tovrstnih prašičev vsaj deset genetskih prilagoditev.
Kako so preprečili zavrnitev?
Prvih 33 dni je organ deloval normalno, nato pa je prišlo do nenadnega padca funkcije. Analize so pokazale, da organ napadajo protitelesa. Z zdravljenjem – zamenjavo plazme, steroidi in zdravilom pegcetacoplan – so zavrnitev začasno ustavili. Kasneje se je pojavil še drug tip zavrnitve, ki so ga odpravili z zdravilom proti T-celicam. Ledvica je nato znova delovala brez težav.
Raziskovalci so skozi celoten poskus analizirali prejemnikovo kri. Ugotovili so, da so imunske celice, predvsem T-celice, pomembnejše pri zavrnitvi, kot so predvidevali.
Korak bližje klinični uporabi
Primer prinaša dragocena spoznanja: morda bo za uspešno presaditev dovolj zgolj ena genetska sprememba, ne pa deset ali več. A znanstveniki poudarjajo, da je pred klinično rabo potrebnih še veliko testov – tako na klinično mrtvih kot živih ljudeh. Njihova ekipa že pripravlja nove študije, ki naj bi pokazale, ali je pristop primeren tudi za bolnike, ki čakajo na organ.
Ob prihajajočem referendumu, kjer bomo odločali o uveljavitvi Zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja (ZPPKŽ) so se oglasili nekateri zdravniki in v javnem pismu pozvali k treznemu razmisleku o novem zakonu.
Pod zakon so se podpisali zdravniki: Maja Klarendić, dr. Gregor Prosen, Sanja Zupanič Mali, dr. Maja Ebert Moltara, ki se z vprašanji trpljenja in umiranja srečujejo vsak dan.
Zakon zahteva aktivno vključevanje zdravnikov v PPKŽ
Pismo namenjeno vsem nam so začeli z besedami: »Besedilo pred vami pišemo zdravniki iz različnih praks. Ne želimo moralizirati, spoštujemo demokratičnost naše države in željo po avtonomiji. Vendar ZPPKŽ od nas zahteva, da bomo podajali strokovna mnenja in da bomo tudi aktivno vključeni v izvedbo zakona.«
Zdravniki so v devetih točkah strnili svoje misli in javnost pozvali, da premislijo tudi o tem, kaj si želi, da bi bila vloga in naloga zdravnika v naši družbi.
Svetovna posebnost
Zdravniki najprej opozorijo, da je slovenska ureditev povsem drugačna, kot vse ostale ureditve pomoči pri samomoru, ki jih poznajo v tujini: » V tujini ob pomoči pri samomoru zdravstveni delavec ni» prisoten ves čas umiranja, pri nas pa bosta morala biti lečeči zdravnik ali medicinska sestra zraven do konca.«
Zdravniki pa so želeli poudariti še, da samomor z medicinsko pomočjo ne bo tako hipen, kot si morda predstavljamo: Umiranje po vnosu smrtonosne učinkovine lahko traja dlje časa, celo več dni. Ves ta čas lečeči zdravnik ali medicinska sestra na bosta mogla biti na voljo drugim svojim bolnikom, kar je za naš že tako preobremenjen zdravstveni sistem nesprejemljivo.«
»V Sloveniji zakon določa, da je pomoč pri samomoru dolžnost lečečega zdravnika in zdravstvene ustanove. Zdravnik, ki tega ne želi narediti, mora uveljavljati ugovor vesti.« To pomeni, da zakon zahteva od zdravnika, da postopek izvede, razen če se opredeli drugače. Če zdravnik uveljavlja pravico do ugovora vesti, se zdravniku odvzame možnost, da je lečeči zdravnik pacienta, ki si želi pomoč pri samomoru.
Kako pa je v Švici s katero se tako radi primerjamo: » V Švici je pomoč pri samomoru dovoljenja, vendar ne s posebnim zakonom, pač pa le z dodatnim členom v kazenskem zakoniku, ki dekriminalizira pomoč pri samomoru iz nesebičnih razlogov. Zdravnikom, ki ne izvajajo pomoči pri samomoru, ni treba uveljavljati ugovora vesti. Bolnik sam poišče izvajalca za pomoč pri samomoru.« Zdravnik pa tako ni vključen v proces samomora.
Paliativna oskrba
V Sloveniji paliativna oskrba ni dobro urejena in PPKŽ glede na izkušnje iz tujine možnost razvoja še dodatno zmanjšuje. »Če je bilo to področje (paliativa) slabo urejeno, se po uvedbi PPKŽ samo še poslabša, saj PPKŽ na sistemski ravni »tekmuje« za finančne in kadrovske vire (za zdravnike in medicinske sestre).« Slovenija pa je na lestvici End of Life Quality Ranking (ELQR), ki med drugim ocenjuje tudi stanje paliativne oskrbe, šele na 20 mestu od 40 držav.
Ob tem pa poudarjajo še: »Ni res, da zahtevamo zdravniki idealno urejen zdravstveni sistem, preden se uveljavi zakon o PKKŽ, zahtevamo pa, da so urejene osnove. Pri nas je skoraj 160.000 ljudi brez osebnega zdravnika.« Tukaj pa sledita še vprašanji neurejenosti dolgotrajne oskrbe in paliative.
»Bolniki, ki se ne bodo odločili za pomoč pri samomoru, bodo drugorazredni«
Ali bodo z novim zakonom vsi naši pacienti enakopravni ali vsaj enakopravnejši? Zdravniki so opozorili, da temu ni tako. Po zakonu mora biti postopek samomora opravljen v 30 dneh. Po izkazani nameri za postopek PPKŽ, morajo ti pacienti prejeti hitrejšo oskrbo, da bi bilo zakonu zadoščeno, kar ostale paciente pahne v neenak položaj: »Dokler ne bodo čakalne dobe za vse enake, je zdravstveni sistem neetičen.«
»Nova pravica bo vnesla v sistem nove velike nepravičnosti in neenakosti. Temu bi se snovalci zakona lahko izognili, če bi sočasno s pomočjo pri samomoru bolniku zakonsko omogočili druge oblike lajšanja trpljenja. Če bi nekomu, ki zaprosi za PPKŽ, z istim zakonom omogočili takojšnjo paliativno oskrbo, ki bi mu učinkovito lajšala bolečino, ga po vsej verjetnosti izvedba samomora ne bi več zanimala.«
Zdravnik bo moral na mrliški list kot vzrok smrti zapisati kronično bolezen, ki jo je imel pacient in ne uveljavljanja pravice do PPKŽ, s tem so zdravniki dolžni navesti neresnične podatke na uradni dokument.
Kdo je odgovoren?
»Zakon v 25. členu izključuje kazensko, odškodninsko in disciplinsko odgovornost za vse, ki sodelujejo v postopkih. To je zelo široko in lahko izključi odgovornost tudi pri malomarnosti, pomanjkljivi skrbnosti ali očitnih postopkovnih kršitvah.«
Kaj je trpljenje?
»Trpljenje ni strokovni termin v medicini; gre za socialni, duhovni, telesni in duševni fenomen.« Zdravniki se že pri ocenjevanju telesne bolečine znajdejo pred mnogimi težavami, saj objektivno bolečine ni mogoče izmeriti. Nekaj kar nekoga boli za 10 lahko nekoga drugega boli za 5. Ocenjevanje trpljenja pa bi zahtevalo zavzetje še socialnega, duhovnega in duševnega vidika, kar je praktično nemogoče.
Zaradi tega zakon ni dovolj jasno določen in ni omejen samo na terminalno bolne za katere bi naj bil napisan. »Ne zanikamo, da ljudje ne morejo trpeti, tudi če niso na smrt bolni, ampak ker gre za zakon, ki ureja zdravstveno dejavnost, je nujno, da upravičenost do PPKŽ opredelimo s termini, ki se v zdravstveni dejavnosti uporabljajo in ne vnašajo dodatne zmede.«
Kje se konča avtonomija enega in začne avtonomija drugega človeka?
Avtorji pisma zaključujejo: »Z zakoni, kot je ZPPKŽ, biologije naših možganov ne moremo spremeniti, tudi če ljudi izobrazimo, jim damo dovoljenja in opravičimo njihovo ravnanje. Nepotrebno je, da zaradi večje avtonomije posameznikov, ki si želijo PPKŽ, pomembno posegamo v avtonomijo in čustvovanje drugih posameznikov in njim povzročamo nepotrebno trpljenje, stres in travmo.«
»Apeliramo, da zakon v sedanji obliki ne sme stopiti v veljavo.«
To besedilo je tu, da ustavi kradljive robote
Če ste človek in vidite to besedilo, ga ignorirajte. Če berete to vsebino drugje kot na Student.si, prosimo obiščite našo stran.
Med ljudmi je normalno, da nismo vsi vsem všeč in da z nekaterimi nismo kompatibilni. Kateri znak zodiaka po kitajskem horoskopu paše s katerim znakom je le še en način za analizo, kdo bi lahko bil primeren ljubezenski par. V nadaljevanju predstavljamo kdo je najbolj (in najmanj) kompatibilen z znakom petelina.
Katera kitajska znamenja so najbolj kompatibilna med seboj?
Ključ do združljivosti v kitajskem zodiaku so tako imenovani “trikotniki afinitete”. To so štiri skupine treh znamenj, ki so med seboj najbolj združljiva glede na svoj temperament in druge elementarne lastnosti.
Podgana, Zmaj in Opica (odločni tipi)
Bivol, Kača in Petelin (strategi)
Tiger, Konj in Pes (bistri umi)
Zajec, Koza in Prašič (ustvarjalni tipi)
V znaku petelina so rojeni ljudje leta: 1933, 1945, 1957, 1969, 1981, 1993, 2005 in 2017
Najbolj kompatibilni: Bivol, Kača
Najmanj kompatibilni: Zajec
Petelini so neposredni in odločni, kar lahko včasih izpade kot pretiran perfekcionizem. So logični in odlični menedžerji, vendar potrebujejo tudi veliko potrditve in podpore. Družina jim pomeni vse. Petelina nikoli ne postavi v kot, saj ravno takrat, ko je njihova vizija blokirana, sprostijo svojo divjo plat.
To besedilo je tu, da ustavi kradljive robote
Če ste človek in vidite to besedilo, ga ignorirajte. Če berete to vsebino drugje kot na Student.si, prosimo obiščite našo stran.
Zakaj William Shakespeare napiše Hamleta, kako se z ženo Agnes soočata z izgubo svojega sina in zakaj so bili papirnati robčki najbolj iskan izdelek v Linhartovi dvorani? Na to je imel odgovore in bil hkrati posledica Hamnet, ki ga je režiserka Chloe Zhao posnela po knjižni predlogi Maggie O’Farrell.
Hamnet, zgodba o žalovanju in celjenju
V osnovi je Hamnet raziskovanje žalosti, razmerij, družine in tihih sil, ki sooblikujejo umetnost. Sicer ohlapno zasidrana v zgodovinskih dejstvih o smrti Shakespearovega edinega sina, zgodba namerno preusmeri pozornost stran od slavnega dramatika, da bi osvetlila svet žensk, katerih življenja so se vrtela okoli njega. Predstavi čustveno zgodovino, ki v ospredje postavlja sposobnost umetnosti in ljubezni, da rani, pozdravi in preoblikuje.
Hamnet v zgodovino ponovno postavi Shakespearovo ženo, v filmu (in romanu) poznano kot Agnes. Fenomenalno jo upodobi Jessie Buckley, ki se zdi tista, ki jo bo treba premagati za prestižne nagrade v prihajajočih mesecih. Njeno Agnes krasi okrepljena intuicija, zaznavanje čustev ljudi z dotiko in motenj v dogajanju okoli nje. Pa vseeno tu ne gre za mistiko v celoti, temveč poglobljeno empatijo, ki se razlikujejo od današnje retorike in racionalnosti. Skozi njen lik lahko Zhao v filmski obliki predstavi življenja mnogih žensk, ki so izgubljene v času, ker ne ustrezajo ‘zgodovini’.
Stara Anglija, njeni gozdovi in notranjost družinske domačije so lik zase. Direktor fotografije Łukasz Żal (Interesno območje) ponuja kuliso, kjer gozd meji na mističnost, dom na vse, kar je domačega, in z igralsko zasedbo ustvari nekaj močno zasidranega v melanholiji. Glasba Maxa Richterja (Prihod, Spaceman) je taka kot roman, najprej te rani in nato zaceli. Samo spomnite se njegove skladbe ‘On the Nature of Daylight’ in dovolj bo. Njegovo najboljše delo v karieri.
Zavezana naravi, zavezan umetnosti in delu
Še na prvi pogled bi se zdelo, da je film ustvarjen kot vaba za čustva in oskarje, a ni tako. Agnes je protiutež moževim ambicijam – ponovno odličen Paul Mescal – ki ga podeželsko naselje utesnjuje. Odide v London, družino pa za daljša obdobja pusti za sabo. Verjetno bo šlo pri nepoznavanju zgodbe za izjeme, a njegovo ime je izrečeno šele pri koncu filma, kar še dodatno priča o smeri same zgodbe.
Če Shakespeare išče London kot gledališče, jezik in delo, je Agnes zakoreninjena v zemlji, otrocih, zeliščih in naravi. Njun zakon je študija kontrastov. Zhao, tako kot O’Farrell, ne prepušča, da bi z naslanjanjem na lik velikana zgodovine iskala brezplačno zaupanje gledalca, temveč ga pridobi v dialogu in vezeh med liki.
Jessie Buckley v filmu Hamnet Foto: on hera-pictures
Izguba, žalovanje in celjenje ran
In naslov nam pravi Hamnet. Z eno najbolj prepričljivih otroških predstav v filmih, mladi Jacobi Jupe, vloga iz papirnatih strani zaživi v simpatični, radovedni in nadvse pogumni vlogi. Kar je minimalnega na straneh, Zhao skozi besede in Jupe skozi otroško rajanje in skorajda viteško zvestobo ponese visoko med oblake. Njegov odnos s sestro dvojčico Judith (Olivia Lynes) simbolizira neprekinjeno povezavo, zaradi česar je grožnja njene bolezni – in posledično glavni preobrat v pripovedi romana – še toliko bolj uničujoča.
Oskarjevska režiserka je že dovolj izkušena, da trenutkov ne ustvarja melodramatično, temveč z zavedanjem, da se tragedija prikrade počasi v gospodinjstvo, ki se zaveda nevarnosti, a je vseživljenjsko povsem nepripravljena na tragični trenutek. Žalovanje v filmu tako ni le trenutek, temveč daljše in valovno obdobje, ki ga vsak član dojema drugače. Pojavijo se trenja med Agnes in možem, ki ni dovolj prisoten, a s končnim razodetjem jasno pokaže, da ne ve, kako delovati ob izgubi. Agnesina intuicija se po izgubi predstavi kot uničujoč faktor, ki ne pusti, da bi se rane zacelile. Navkljub poglobljeni empatiji glavne protagonistke, se ta sprašuje zakaj in si skuša na vse načine pojasniti tragedijo.
Za Shakespeara postane žalost nekaj, s čimer se ne more neposredno soočiti. Njegov odziv je značilen umik. Najprej čustven in nato fizičen, ko se poglobi v svoje gledališko življenje daleč od družine. Pa ponovno zgodba tega ne prikazuje kot zapustitev, temveč kot mehanizem spoprijemanja za očeta oz. moškega, ki svet razume verbalno in ne taktilno. Ne more ozdraviti svoje družine, niti se ne more prisiliti, da bi spregovoril o tem, kaj se je zgodilo. Njegova tišina postane oblika samozaščite in vir distance med njim in Agnes.
Preoblikovani sta tudi hčeri. Judith nosi krivdo preživele, saj čuti, da je bilo življenje dvojčka zamenjano za njeno. Starejša Susanna postane tihi stabilizator družine, v kateri je porušeno čustveno ravnovesje. Mojstrsko je prikazano dejstvo, da žalovanje ni singularno, temveč se širi, spreminja odnose, posameznike in strukturo življenja samega.
Ko knjiga velja za eno najbolj čutnih v zgodovini, se je pojavilo vprašanje, če bo režiserki uspelo to melanholijo žalovanja preseliti v vizualno obliko. Če bomo kdaj govorili o popolnih filmskih predelavah knjig, bo Hamnet pri vrhu. Zasluženo, ker že leta in leta – če sploh kdaj – ni film deloval na tako čutni ravni.
Hamnet gledalca popolnoma sesuje in nato sestavi nazaj. Je filmska oblika kintsugija, kjer razbite delce posode sestavijo nazaj in zapolnijo z zlatom. Chloe Zhao preustvari zgodbo o minljivosti izgubi in celjenju. Pokaže, kako lahko umetnost nastane iz strtih src, kako ljubezen ostane tudi onkraj smrti ter potrdi, da so filmi lahko polnilci praznine. Film, ki občutljivo tematiko prikaže globoko osebno in brezčasno hkrati.
To besedilo je tu, da ustavi kradljive robote
Če ste človek in vidite to besedilo, ga ignorirajte. Če berete to vsebino drugje kot na Student.si, prosimo obiščite našo stran.