Vesna Ribarič Zupanc: »Naša družba kot celota ni zrela za zakon, ki dopušča pomoč pri smrti« (INTERVJU)

Relative holding trembling hand of senior woman with Parkinson's disease lying in hospital bed at medical ward. Diagnosis and treatment of Parkinson's disease and dementia
Foto: peakSTOCK iz iStock

Približuje se referendum o zakonu o prostovoljnem končanju življenja. Gre za izjemno težko temo, ki je mnogim zastavila vprašanja, na katera prej niso imeli najboljših odgovorov ali se z njimi zaradi teže samih vprašanj niso želeli posebej ukvarjati. Nekaterim zdravnikom pa vprašanja o življenju, trpljenju in smrti predstavljajo vsakdan.

Ena izmed njih je tudi Vesna Ribarič Zupanc, na prvem mestu internistka, ki se že 15 let ukvarja s paliativno oskrbo (PO). Zadnjih 9 let pa se ukvarja zgolj še z bolniki v paliativni oskrbi.

Zakaj ste se odločili za usmeritev na področje paliativne oskrbe, glede na to, da ste primarno specializirali interno medicino?

Za nadgradnjo osnovne specializacije s študijem paliativne medicine v tujini sem se odločila, ker sem ob poslušanju predavanja o PO začutila, da sta PO in pristop k bolnikom in njihovim bližnjim nekaj, kar mi je kot človeku blizu. V času študija in specializacije sem bila pogosto nesrečna, ko sem ugotavljala, kako posamezne klinične specializacije delijo bolnika na posamezne organe in organske sisteme ter kako vsak specialist obravnava zgolj tiste bolnikove težave, ki se tičejo njegovega področja. Človek, bolnik kot celota, pa se je ob tem izgubljal.

V klasični klinični obravnavi bolnika večinoma tudi ni bilo prostora in časa za obravnavo bolnikovih psihičnih težav, povezanih z boleznijo ter tudi ne prav veliko prostora za bolnikove bližnje. Ti so ob bolezni svojca vedno tudi zelo prizadeti. Konec koncev PO obravnava bolnika kot celoto, ne zgolj fizičnega in čustvenega dela, temveč vključuje tudi socialni in duhovni vidik posameznika in njun vpliv na trpljenje.

Portrait of a senior man with his caregiver in the background
Foto: PIKSEL iz iStock

Naša vlada je 18. 7. 2025 sprejela Zakon o prostovoljnem končanju življenja. Z zbiranjem 40.000 podpisov so nasprotniki zakona uspeli uvesti zahtevo za razpis zakonodajnega referenduma. Ni skrivnost, da je zdravniška stroka proti temu zakonu, zakaj?

Razlogov je gotovo več, a začne se že čisto na začetku. V temeljih zdravniškega poklica in globoko v zavesti in podzavesti zdravnikov je zapisano temeljno moralno etično načelo našega poklica: »V prvi vrsti ne škoditi.« Eden temeljnih členov v Hipokratovi prisegi pravi: »Da ne bom nikoli nikomur – tudi ko bi me prosil – zapisal smrtne droge ali ga z nasvetom napeljeval na tako misel.«

Predlagatelji tega zakona v pripravo niso vključili zdravnikov, niti nas niso vprašali, če bi bili pripravljeni izvrševati to, kar nam zakon nalaga. Torej pomagati ljudem pri samomoru. To bi nam v primeru, da bi bil zakon sprejet, enostavno naložili. Številni skupini intelektualcev, tako v naravoslovnem kot humanističnem smislu nalagajo nekaj, kar je v diametralnem nasprotju s temeljnimi izhodišči našega poklica. Sprašujem se, kje je tu demokracija oziroma ali ni demokracija pri nas že sprevrženo ohlapna.

Ob tem so pravzaprav tudi spregledali dejstvo, da se zdravniki v dolgih letih našega življenja, ki jih posvečamo študiju in izobraževanju ne učimo ubijati ljudi. Učimo se zdraviti bolezni.

Mature woman comforting senior mom sitting on wheelchair at nursing home. Cheerful woman talking to old disabled mother in wheelchair at elder care centre. Loving caregiver taking care of elderly woman at home.
Foto: Ridofranz iz iStock

Izkušnje iz tujine so pokazale, da se s časom veljave zakona v posameznih državah zvišuje število posameznikov, ki izkoristijo možnost evtanazije. Podporniki zakona v Sloveniji pravijo, da gre za izredne primere. Ali je upravičena skrb, da ne bo šlo samo za izredne primere? Ali po vašem mnenju obstajajo možnosti za zlorabo tega zakona?

Ne glede na to, koliko tisti, ki so zakon pripravljali in njegovi podporniki zagotavljajo, da je zakon trden, brez »lukenj« in možnosti zlorab, so zlorabe možne in zelo verjetne. Na tem mestu se ne bom spuščala v posamezne stavke in člene, kjer so možne, ker jih je preveč. Temeljno dejstvo je, da naša družba kot celota ni zrela za kakršenkoli zakon, ki bi dopuščal pomoč pri smrti ali usmrtitev člana naše družbe.

Na primerih držav, kjer so podobni zakoni v veljavi, bi nam bilo lahko v poduk in velik rdeči alarm, da število smrti, ki se zgodijo na tak način, narašča iz leta v leto in to eksponentno. Razlogi, ki dopuščajo takšno smrt posameznika so pri njih vedno bolj ohlapni. Od začetnih »terminalno bolnih«, preko neozdravljivo bolnih, do kronično bolnih. Sledijo pa potem še psihično bolni, neznosno osamljeni … Seznam se lahko potem še nadaljuje, ponekod celo do otrok, ki trpijo.

Ta zakon je po mnenju mnogih zdravnikov in tudi zdravniške zbornice nekakšen unikum v svetu. Na zdravniški zbornici so zapisali sledeče: »Dodatno opozarjamo, da poskuša predlog zakona, v nasprotju s tovrstno pravno ureditvijo v svetu, vzpostaviti dolžnost zdravstvenih delavcev in sodelavcev, izrecno tudi zdravnikov, sodelovati v postopkih pomoči pri samomoru.  Takšen korak je toliko bolj sporen, ker so predlagatelji v zakon izrecno zapisali, da je sodelovanje drugih, ki ne spadajo v zgornje poklicne skupine, pri postopkih po ZPKKŽ svobodno, odklonitev sodelovanja pa ne pomeni ugovora vesti. Posledice napak v postopkih pa so za sodelujuče kazenskopravne. Oseba, ki bi zahtevala pomoči pri samomoru zaradi trpljenja, seveda ni dolžna sprejeti nobene druge možnosti lajšanja trpljenja. Pomoč pri končanju življenja lahko izbere kot prvo in edino pomoč za svoje trpljenje.«

Kaj sprejem zakona pove o naši družbi in o vrednosti zdravniškega poklica? Kaj pove o našem odnosu do trpljenja?

Odgovore na to vprašanje sem že nakazala. V družbi, kjer zdravstveni sistem ni urejen, kjer državljani nimajo (enakopravnega) dostopa do izbranega zdravnika, kjer nimamo dovolj kadrov za izvajanje nege in oskrbe v zdravstvenih in socialno zdravstvenih ustanovah – da ne govorimo o skrbi za sočloveka in bolnega v domačem okolju -, bi bil tak zakon instant rešitev za te probleme. Ljudje bi se odločali za zaključek svojega življenja zato, da ne bi bili v »breme«, ali pa bi bili k temu tudi posredno prisiljeni.

Pri nas se je paliativna oskrba šele začela dobro uveljavljati. Veste, zelo paradoksno se mi zdi, s kakšno lahkotnostjo v teh dneh pred referendumom operiramo z besedama smrt in umiranje. Večina ljudi se »paliative« ogne v velikem loku, dokler niso bolni. Tudi kadar zbolijo za kronično neozdravljivo boleznijo in je ta že zelo napredovala, pravijo: »Tega pa mi še ne rabimo, jaz še nisem tako daleč.«

Žal strokovna in laična javnost ne razumeta, da paliativna oskrba ni samo oskrba bolnika v zadnjih dneh ali tednih življenja oziroma oskrba umirajočega bolnika. Če povzamem iz definicije PO po SZO (Svetovna zdravstvena organizacija): »Paliativna oskrba je oskrba kronično neozdravljivo bolnih in njihovih bližnjih«. Ljudje se razmišljanjem o smrti in umiranju izogibajo celo takrat, kadar sta blizu. Ker si v resnici želimo živeti. Bojimo se trpljenja. Trpljenje pa je celostno, tako kot ga obravnavamo in skušamo v največji možni meri lajšati. Trpljenje je fizično, čustveno, socialno in konec koncev duhovno. Vsaka od teh komponent vpliva na; in hkrati ojačuje ostale. Kako torej objektivno izmeriti in ovrednotiti človekovo trpljenje?

Ko gre za konkretna razmišljanja in pogovore o tem, da bomo umrli mi ali bližnji – tudi če si to predstavljamo za nek oddaljen čas -, je težko in boleče.

Potem pa hočemo to težavo rešiti z zakonom, ki nam ponuja instant rešitev: umrl bom takrat, ko bom to jaz hotel. In pri tem smo pasivni. Mi bodo nekaj dali, nekaj vbrizgali. Najtežje je o bolezni in odvisnosti od drugih razmišljati ljudem, ki se počutijo zelo pomembne. Njih pa res ne sme nihče doživeti v vlogi bolnega in nemočnega. Raje instant umrejo. Pri tem se zelo opeva avtonomija posameznika, da bo torej posameznik odločal o lastnem koncu. To celo razglašajo, na način, da imajo pravico odločati o svojem življenju! Če imamo možnost in pravico odločati glede zaključevanja naših življenj, imamo predvsem pravico in možnost odločati o tem, kako bomo živeli, preden bomo umrli. V prvi vrsti, katere so vrednote, ki so nam pomembne? Ali je to kopičenje materialnih dobrin do nezavesti ali so to medsebojni odnosi, družina in prispevek k družbenemu razvoju? Če se zavedamo, da smo minljivi, potem nam je zagotovo bolj pomembno »biti«, kot pa »imeti«. In po drugi strani tudi razmišljati o našem življenju času, ko bomo zboleli. Kako želimo, da nas zdravstveni sistem obravnava v tem obdobju.

V naši državi še nimamo zakona, ki bi določal institut vnaprejšnje volje. Tudi zdravniki še nismo vajeni rutinsko razlagati bolnikom kašne možnosti imajo pri zdravstvenih obravnavah in skupaj z njimi o tem razmišljati. Pomagati ljudem pri tem, da zapišejo svoje želje, kaj si želijo in česa ne, ko bodo težko bolni. Govorim o tem, da je medicina danes z vso tehnologijo zelo podaljšala preživetje in podaljšala življenja do skoraj skrajnih bioloških zmožnosti. Lahko ohranja in podaljšuje življenje s tehniko in zdravili tudi potem, ko človeško telo življenja samo po sebi ne zmore življenja. In žal, ravno v takšnih primerih, zelo pogosto prihaja do dodatnega trpljenja bolnikov in svojcev. Pogovori o tem, da mislimo, da pri nekem bolniku ni smiselno ukrepati z maksimalno invazivnim in intenzivnim zdravljenjem, ali kdaj takšno zdravljenje prekiniti, pa so zelo težki in ljudje to razumejo, kot da jih nočemo zdraviti.

Pri pobudah za zakon se poudarja avtonomija posameznika, da odloča o svojem »življenju«. Niti malo pa se ne spoštuje avtonomije zdravništva, niti posameznega zdravnika, da zavrnemo sodelovanje pri pomoči pri samomoru. Lahko se sklicujemo na ugovor vesti, a potem moramo mi najti nekoga, ki bo to opravil namesti nas?! V ta zakon smo bili zapisani kot izvajalci, brez da bi nas kdorkoli karkoli vprašal! To je res popolno razvrednotenje našega poklica in naših vrednot!

In kar se tiče tega, kaj ta zakon govori o našem odnosu do trpljenja. Kot člani družbe smo koristni samo, dokler prispevamo v državno blagajno. Ko zbolimo in opešamo, postanemo odveč. Nadgradnja današnjega potrošniškega mota, da nekaj velja samo kadar je mlado in lepo.

Picture of the main Slovenian hospital, univerzitetni klinicki centar ljubljana, the university clinical centar, zith a focus on its entrance and its main facade.
Foto: BalkansCat iz iStock

Nekateri zdravniki so jasno izrazili, da jih skrbi, ker nimajo ponuditi alternative pacientom, ki razmišljajo o postopku samomora z zdravniško pomočjo. Kaj je po vašem mnenju alternativa – kaj bi moral naš zdravstveni sistem ponuditi bolnikom?

Alternativa je dobro urejen zdravstveni sistem. Zdravstveni sistem, kjer je za bolnike dobro poskrbljeno na primarnem nivoju in je jasno, kaj spada v domeno primarnega in višjih nivojev zdravstva. Zdravstveni sistem, kjer je razvita paliativna oskrba. Ne le na specialistični ravni, ampak že na primarnem nivoju in ob obravnavah bolnikov na bolnišničnih oddelkih. Danes, kolikor imamo na razpolago, imamo predvsem specialistično paliativno oskrbo. V paliativni oskrbi 80 % bolnikov potrebuje osnovno temeljno paliativno oskrb, ki bi jo moral znati nuditi vsak zdravnik. Le 20% bolnikov potrebuje specialistično paliativno oskrbo. Tudi znotraj zdravništva in drugih zdravstvenih delavcev je treba doseči premike v glavah. Da paliativna oskrba in paliativni bolnik nista nekaj, kar je treba odriniti »od sebe«. V paliativnih timih smo nato preplavljeni z bolniki, tudi takimi, ki bi jih lahko obravnavali IOZ ali lečeči specialist. Vendar peščica paliativnih zdravnikov in medicinskih sester – le nekaj ducat nas je po celi Sloveniji -, ne zmoremo olajšati trpljenja vsem bolnikom, ki bi to potrebovali.

Potrebovali bi tudi dobre zakone, ki družinskim članomomogočajo skrb za svojega bližnjega. Vzgajati mlade in jih navduševati za poklice, kjer je v ospredju skrb za drugega. Včasih je bil poklic medicinske sestre zelo spoštovan. Danes odhajajo na delo v tujino ali druge panoge, ker je njihov poklic razvrednoten. Za manj naporno delo dobijo večje plačilo. To je povsem skregano z vsakršno logiko in zdravo pametjo. Delati z ljudmi in za ljudmi je mnogo bolj zahtevno in naporno kot delo z računalniki in papirji. Pri nas pa je delo z ljudmi popolnoma razvrednoteno. Logično, da ne bo imel kdo skrbet za nas, ko zbolimo.

Man holding hand, giving support and comfort to woman, loved one sick in hospital bed.
Foto: kieferpix iz iStock

Verjamem, da niso vsi dnevi preprosti, kaj vam daje zagon, da tudi ob najtežjih dnevih zberete moč, da dajete pacientom upanje?

Veste, trudimo se, da bolnikom ne dajemo lažnega upanja. Bolezen in pričakovan potek bolezni jim predstavimo na razumljiv in primeren način. Z našim konkretnim delom naredimo trpljenje znosno.

Voljo za življenje in delo mi vlivata moja otroka. Ko ju gledam, kako se razvijata v mlada odrasla z etičnimi in moralnimi standardi še višjimi od mojih. Moja družina. In moja druga družina – sodelavke in sodelavci v našem timu. Teža našega dela nam narekuje, da gojimo dobre odnose, kjer se vsi dobro počutimo, si pomagamo, stojimo ob strani in tudi skušamo razumeti drug drugega. In kjer skušamo sproti reševati spore in zagate.

Pomen paliativne oskrbe v družbi: Zakaj in kako

Bi lahko z nami delili kako anekdoto/zgodbo pacienta, ki vam je pokazal, kako zelo vredno je živeti življenje?

Zgodb in anekdot se je v teh letih nabralo veliko. Takih lepih. Ko lahko mi v paliativni oskrbi rečemo, da je bolnik lepo umrl. Preveč jih je, da bi se vseh v hipu spomnila. Mnoge zgodbe, ki tudi morda niso potekale povsem optimalno in tako kot bi si želeli, pa so vendarle ob koncu dale smisel življenju bolnika v zadnjih dneh.

Ena takih zgodb v zadnjih mesecih je zgodba bolnika, ki je bil še relativno mlad za današnje razmere. Le 60 let je imel. Temu primerno so bili zadnji dnevi tudi pospremljeni z precej nemira, ki smo ga s potrpežljivostjo lajšali. Predvsem žena, z našo podporo. Čudoviti trenutki, ko se je vsa družina zbrala ob očetu in dedku. Čas, ko je bolnikov sin poklical svojega brata, da sta skupaj z očetom gledala košarkarsko tekmo, kar so tudi prej počeli skupaj. Čeprav je bolnik velik del tekme predremal. Bili so skupaj in se zabavali. Kadar se družine lepo organizirajo ob svojem bolnem, si porazdelijo delo in skrb in kadar se znajo vsi zbrati in pogovarjati o tem, kar so preživeli skupaj in za kar so hvaležni, so čarobni trenutki. In lepe zgodbe. Ki me spravijo do solz.

Znanstveniki dosegli pomemben preboj pri presaditvah prašičjih organov

Group of surgeons men doctors physicians in medical masks process surgical operation trauma health treatment medicine aid plastic surgery with scalpel saving life patient in operating clinic hospital. High quality 4k footage
Foto: Yuliia Kaveshnikova iz iStock

Znanstveniki so prvič uspešno preprečili zavrnitev prašičje ledvice pri človeškem prejemniku. Organ je deloval kar 61 dni v telesu 57-letnega moškega, ki je bil klinično mrtev – najdlje doslej pri tovrstnih poskusih. Dosežek, opisan v dveh novih študijah v reviji Nature, odpira pot k bolj varnim presaditvam tako živalskih kot človeških organov.

Ključ: prašičja ledvica in timus

Prejemnik je poleg ledvice prejel tudi prašičji timus, žlezo, ki je imunski sistem »naučila« prepoznati prašičje celice kot del telesa. Ta pristop je po mnenju raziskovalcev močno podaljšal preživetje organa.

Sama ledvica je izvirala iz gensko spremenjenega prašiča podjetja Revivicor. Spremenjen je bil le en gen (GGAT1), da se odstrani sladkor alpha-gal, ki pri primatih običajno sproži hitro zavrnitev organa. Takšna minimalistična genska sprememba je presenetila raziskovalce, saj ima večina tovrstnih prašičev vsaj deset genetskih prilagoditev.

Kako so preprečili zavrnitev?

Prvih 33 dni je organ deloval normalno, nato pa je prišlo do nenadnega padca funkcije. Analize so pokazale, da organ napadajo protitelesa. Z zdravljenjem – zamenjavo plazme, steroidi in zdravilom pegcetacoplan – so zavrnitev začasno ustavili. Kasneje se je pojavil še drug tip zavrnitve, ki so ga odpravili z zdravilom proti T-celicam. Ledvica je nato znova delovala brez težav.

Raziskovalci so skozi celoten poskus analizirali prejemnikovo kri. Ugotovili so, da so imunske celice, predvsem T-celice, pomembnejše pri zavrnitvi, kot so predvidevali.

Korak bližje klinični uporabi

Primer prinaša dragocena spoznanja: morda bo za uspešno presaditev dovolj zgolj ena genetska sprememba, ne pa deset ali več. A znanstveniki poudarjajo, da je pred klinično rabo potrebnih še veliko testov – tako na klinično mrtvih kot živih ljudeh. Njihova ekipa že pripravlja nove študije, ki naj bi pokazale, ali je pristop primeren tudi za bolnike, ki čakajo na organ.

Velik preboj v medicini: prvi presadek ledvice s spremenjeno krvno skupino

Zdravniki ob prihajajočem referendumu: »Ne želimo moralizirati«

Nurse, senior woman and smile with comfort, holding hands or support in nursing home for retirement. Doctor, medic or caregiver with kindness, empathy or gratitude for help, trust or service in house
Foto: Jacob Wackerhausen iz iStock

Ob prihajajočem referendumu, kjer bomo odločali o uveljavitvi Zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja (ZPPKŽ) so se oglasili nekateri zdravniki in v javnem pismu pozvali k treznemu razmisleku o novem zakonu.

Pod zakon so se podpisali zdravniki: Maja Klarendić, dr. Gregor Prosen, Sanja Zupanič Mali, dr. Maja Ebert Moltara, ki se z vprašanji trpljenja in umiranja srečujejo vsak dan.

Zakon zahteva aktivno vključevanje zdravnikov v PPKŽ

Pismo namenjeno vsem nam so začeli z besedami: »Besedilo pred vami pišemo zdravniki iz različnih praks. Ne želimo moralizirati, spoštujemo demokratičnost naše države in željo po avtonomiji. Vendar ZPPKŽ od nas zahteva, da bomo podajali strokovna mnenja in da bomo tudi aktivno vključeni v izvedbo zakona.«

Zdravniki so v devetih točkah strnili svoje misli in javnost pozvali, da premislijo tudi o tem, kaj si želi, da bi bila vloga in naloga zdravnika v naši družbi.

Svetovna posebnost

Zdravniki najprej opozorijo, da je slovenska ureditev povsem drugačna, kot vse ostale ureditve pomoči pri samomoru, ki jih poznajo v tujini: » V tujini ob pomoči pri samomoru zdravstveni delavec ni» prisoten ves čas umiranja, pri nas pa bosta morala biti lečeči zdravnik ali medicinska sestra zraven do konca.«

Zdravniki pa so želeli poudariti še, da samomor z medicinsko pomočjo ne bo tako hipen, kot si morda predstavljamo: Umiranje po vnosu smrtonosne učinkovine lahko traja dlje časa, celo več dni. Ves ta čas lečeči zdravnik ali medicinska sestra na bosta mogla biti na voljo drugim svojim bolnikom, kar je za naš že tako preobremenjen zdravstveni sistem nesprejemljivo.«

old person in hospital
Foto: Chris Ryan iz iStock

Ali bo zdravnik v pomoč pri samomoru prisiljen?

»V Sloveniji zakon določa, da je pomoč pri samomoru dolžnost lečečega zdravnika in zdravstvene ustanove. Zdravnik, ki tega ne želi narediti, mora uveljavljati ugovor vesti.« To pomeni, da zakon zahteva od zdravnika, da postopek izvede, razen če se opredeli drugače. Če zdravnik uveljavlja pravico do ugovora vesti, se zdravniku odvzame možnost, da je lečeči zdravnik pacienta, ki si želi pomoč pri samomoru.

Kako pa je v Švici s katero se tako radi primerjamo: » V Švici je pomoč pri samomoru dovoljenja, vendar ne s posebnim zakonom, pač pa le z dodatnim členom v kazenskem zakoniku, ki dekriminalizira pomoč pri samomoru iz nesebičnih razlogov. Zdravnikom, ki ne izvajajo pomoči pri samomoru, ni treba uveljavljati ugovora vesti. Bolnik sam poišče izvajalca za pomoč pri samomoru.« Zdravnik pa tako ni vključen v proces samomora.

Paliativna oskrba

V Sloveniji paliativna oskrba ni dobro urejena in PPKŽ glede na izkušnje iz tujine možnost razvoja še dodatno zmanjšuje. »Če je bilo to področje (paliativa) slabo urejeno, se po uvedbi PPKŽ samo še poslabša, saj PPKŽ na sistemski ravni »tekmuje« za finančne in kadrovske vire (za zdravnike in medicinske sestre).«  Slovenija pa je na lestvici End of Life Quality Ranking (ELQR), ki med drugim ocenjuje tudi stanje paliativne oskrbe, šele na 20 mestu od 40 držav.

Ob tem pa poudarjajo še: »Ni res, da zahtevamo zdravniki idealno urejen zdravstveni sistem, preden se uveljavi zakon o PKKŽ, zahtevamo pa, da so urejene osnove. Pri nas je skoraj 160.000 ljudi brez osebnega zdravnika.« Tukaj pa sledita še vprašanji neurejenosti dolgotrajne oskrbe in paliative.

old man in hospital
Foto: Inside Creative House iz iStock

»Bolniki, ki se ne bodo odločili za pomoč pri samomoru, bodo drugorazredni«

Ali bodo z novim zakonom vsi naši pacienti enakopravni ali vsaj enakopravnejši? Zdravniki so opozorili, da temu ni tako. Po zakonu mora biti postopek samomora opravljen v 30 dneh. Po izkazani nameri za postopek PPKŽ, morajo ti pacienti prejeti hitrejšo oskrbo, da bi bilo zakonu zadoščeno, kar ostale paciente pahne v neenak položaj: »Dokler ne bodo čakalne dobe za vse enake, je zdravstveni sistem neetičen.«

»Nova pravica bo vnesla v sistem nove velike nepravičnosti in neenakosti. Temu bi se snovalci zakona lahko izognili, če bi sočasno s pomočjo pri samomoru bolniku zakonsko omogočili druge oblike lajšanja trpljenja. Če bi nekomu, ki zaprosi za PPKŽ, z istim zakonom omogočili takojšnjo paliativno oskrbo, ki bi mu učinkovito lajšala bolečino, ga po vsej verjetnosti izvedba samomora ne bi več zanimala.«

Zdravnik bo moral na mrliški list kot vzrok smrti zapisati kronično bolezen, ki jo je imel pacient in ne uveljavljanja pravice do PPKŽ, s tem so zdravniki dolžni navesti neresnične podatke na uradni dokument.

Kdo je odgovoren?

»Zakon v 25. členu izključuje kazensko, odškodninsko in disciplinsko odgovornost za vse, ki sodelujejo v postopkih. To je zelo široko in lahko izključi odgovornost tudi pri malomarnosti, pomanjkljivi skrbnosti ali očitnih postopkovnih kršitvah.«

Kaj je trpljenje?

»Trpljenje ni strokovni termin v medicini; gre za socialni, duhovni, telesni in duševni fenomen.« Zdravniki se že pri ocenjevanju telesne bolečine znajdejo pred mnogimi težavami, saj objektivno bolečine ni mogoče izmeriti. Nekaj kar nekoga boli za 10 lahko nekoga drugega boli za 5. Ocenjevanje trpljenja pa bi zahtevalo zavzetje še socialnega, duhovnega in duševnega vidika, kar je praktično nemogoče.

Zaradi tega zakon ni dovolj jasno določen in ni omejen samo na terminalno bolne za katere bi naj bil napisan. »Ne zanikamo, da ljudje ne morejo trpeti, tudi če niso na smrt bolni, ampak ker gre za zakon, ki ureja zdravstveno dejavnost, je nujno, da upravičenost do PPKŽ opredelimo s termini, ki se v zdravstveni dejavnosti uporabljajo in ne vnašajo dodatne zmede

Female patient listening to a doctor in hospital.
Foto: Choreograph iz iStock

Kje se konča avtonomija enega in začne avtonomija drugega človeka?

Avtorji pisma zaključujejo: »Z zakoni, kot je ZPPKŽ, biologije naših možganov ne moremo spremeniti, tudi če ljudi izobrazimo, jim damo dovoljenja in opravičimo njihovo ravnanje. Nepotrebno je, da zaradi večje avtonomije posameznikov, ki si želijo PPKŽ, pomembno posegamo v avtonomijo in čustvovanje drugih posameznikov in njim povzročamo nepotrebno trpljenje, stres in travmo.«

»Apeliramo, da zakon v sedanji obliki ne sme stopiti v veljavo.«

Če ste po kitajskem horoskopu petelin, so to znaki, ki so najbolj kompatibilni z vami

The red lanterns decorated in chinese new year festival at chinatown area.
Foto: Toa55 iz iStock

Med ljudmi je normalno, da nismo vsi vsem všeč in da z nekaterimi nismo kompatibilni. Kateri znak zodiaka po kitajskem horoskopu paše s katerim znakom je le še en način za analizo, kdo bi lahko bil primeren ljubezenski par. V nadaljevanju predstavljamo kdo je najbolj (in najmanj) kompatibilen z znakom petelina.

Katera kitajska znamenja so najbolj kompatibilna med seboj?

Ključ do združljivosti v kitajskem zodiaku so tako imenovani “trikotniki afinitete”. To so štiri skupine treh znamenj, ki so med seboj najbolj združljiva glede na svoj temperament in druge elementarne lastnosti.

  1. Podgana, Zmaj in Opica (odločni tipi)
  2. Bivol, Kača in Petelin (strategi)
  3. Tiger, Konj in Pes (bistri umi)
  4. Zajec, Koza in Prašič (ustvarjalni tipi)

V znaku petelina so rojeni ljudje leta: 1933, 1945, 1957, 1969, 1981, 1993, 2005 in 2017

  • Najbolj kompatibilni: Bivol, Kača
  • Najmanj kompatibilni: Zajec

Petelini so neposredni in odločni, kar lahko včasih izpade kot pretiran perfekcionizem. So logični in odlični menedžerji, vendar potrebujejo tudi veliko potrditve in podpore. Družina jim pomeni vse. Petelina nikoli ne postavi v kot, saj ravno takrat, ko je njihova vizija blokirana, sprostijo svojo divjo plat.

Ocena filma: Hamnet (36. LIFFe)

Hamnet
Hamnet Foto: on imdb

Zakaj William Shakespeare napiše Hamleta, kako se z ženo Agnes soočata z izgubo svojega sina in zakaj so bili papirnati robčki najbolj iskan izdelek v Linhartovi dvorani? Na to je imel odgovore in bil hkrati posledica Hamnet, ki ga je režiserka Chloe Zhao posnela po knjižni predlogi Maggie O’Farrell.

Hamnet, zgodba o žalovanju in celjenju

V osnovi je Hamnet raziskovanje žalosti, razmerij, družine in tihih sil, ki sooblikujejo umetnost. Sicer ohlapno zasidrana v zgodovinskih dejstvih o smrti Shakespearovega edinega sina, zgodba namerno preusmeri pozornost stran od slavnega dramatika, da bi osvetlila svet žensk, katerih življenja so se vrtela okoli njega. Predstavi čustveno zgodovino, ki v ospredje postavlja sposobnost umetnosti in ljubezni, da rani, pozdravi in preoblikuje.

Hamnet v zgodovino ponovno postavi Shakespearovo ženo, v filmu (in romanu) poznano kot Agnes. Fenomenalno jo upodobi Jessie Buckley, ki se zdi tista, ki jo bo treba premagati za prestižne nagrade v prihajajočih mesecih. Njeno Agnes krasi okrepljena intuicija, zaznavanje čustev ljudi z dotiko in motenj v dogajanju okoli nje. Pa vseeno tu ne gre za mistiko v celoti, temveč poglobljeno empatijo, ki se razlikujejo od današnje retorike in racionalnosti. Skozi njen lik lahko Zhao v filmski obliki predstavi življenja mnogih žensk, ki so izgubljene v času, ker ne ustrezajo ‘zgodovini’.

Hamnet, zgodba
Foto: on hera-pictures

Stara Anglija, njeni gozdovi in notranjost družinske domačije so lik zase. Direktor fotografije Łukasz Żal (Interesno območje) ponuja kuliso, kjer gozd meji na mističnost, dom na vse, kar je domačega, in z igralsko zasedbo ustvari nekaj močno zasidranega v melanholiji. Glasba Maxa Richterja (Prihod, Spaceman) je taka kot roman, najprej te rani in nato zaceli. Samo spomnite se njegove skladbe ‘On the Nature of Daylight’ in dovolj bo. Njegovo najboljše delo v karieri.

Zavezana naravi, zavezan umetnosti in delu

Še na prvi pogled bi se zdelo, da je film ustvarjen kot vaba za čustva in oskarje, a ni tako. Agnes je protiutež moževim ambicijam – ponovno odličen Paul Mescal – ki ga podeželsko naselje utesnjuje. Odide v London, družino pa za daljša obdobja pusti za sabo. Verjetno bo šlo pri nepoznavanju zgodbe za izjeme, a njegovo ime je izrečeno šele pri koncu filma, kar še dodatno priča o smeri same zgodbe.

Če Shakespeare išče London kot gledališče, jezik in delo, je Agnes zakoreninjena v zemlji, otrocih, zeliščih in naravi. Njun zakon je študija kontrastov. Zhao, tako kot O’Farrell, ne prepušča, da bi z naslanjanjem na lik velikana zgodovine iskala brezplačno zaupanje gledalca, temveč ga pridobi v dialogu in vezeh med liki.

Jessie Buckley v filmu Hamnet
Jessie Buckley v filmu Hamnet Foto: on hera-pictures

Izguba, žalovanje in celjenje ran

In naslov nam pravi Hamnet. Z eno najbolj prepričljivih otroških predstav v filmih, mladi Jacobi Jupe, vloga iz papirnatih strani zaživi v simpatični, radovedni in nadvse pogumni vlogi. Kar je minimalnega na straneh, Zhao skozi besede in Jupe skozi otroško rajanje in skorajda viteško zvestobo ponese visoko med oblake. Njegov odnos s sestro dvojčico Judith (Olivia Lynes) simbolizira neprekinjeno povezavo, zaradi česar je grožnja njene bolezni – in posledično glavni preobrat v pripovedi romana – še toliko bolj uničujoča.

Oskarjevska režiserka je že dovolj izkušena, da trenutkov ne ustvarja melodramatično, temveč z zavedanjem, da se tragedija prikrade počasi v gospodinjstvo, ki se zaveda nevarnosti, a je vseživljenjsko povsem nepripravljena na tragični trenutek. Žalovanje v filmu tako ni le trenutek, temveč daljše in valovno obdobje, ki ga vsak član dojema drugače. Pojavijo se trenja med Agnes in možem, ki ni dovolj prisoten, a s končnim razodetjem jasno pokaže, da ne ve, kako delovati ob izgubi. Agnesina intuicija se po izgubi predstavi kot uničujoč faktor, ki ne pusti, da bi se rane zacelile. Navkljub poglobljeni empatiji glavne protagonistke, se ta sprašuje zakaj in si skuša na vse načine pojasniti tragedijo.

Otroci
Foto: on hera-pictures

Za Shakespeara postane žalost nekaj, s čimer se ne more neposredno soočiti. Njegov odziv je značilen umik. Najprej čustven in nato fizičen, ko se poglobi v svoje gledališko življenje daleč od družine. Pa ponovno zgodba tega ne prikazuje kot zapustitev, temveč kot mehanizem spoprijemanja za očeta oz. moškega, ki svet razume verbalno in ne taktilno. Ne more ozdraviti svoje družine, niti se ne more prisiliti, da bi spregovoril o tem, kaj se je zgodilo. Njegova tišina postane oblika samozaščite in vir distance med njim in Agnes.

Preoblikovani sta tudi hčeri. Judith nosi krivdo preživele, saj čuti, da je bilo življenje dvojčka zamenjano za njeno. Starejša Susanna postane tihi stabilizator družine, v kateri je porušeno čustveno ravnovesje. Mojstrsko je prikazano dejstvo, da žalovanje ni singularno, temveč se širi, spreminja odnose, posameznike in strukturo življenja samega.

Ustvarjanje Hamleta
Foto: on hera-pictures

Film kot nekaj, kar rani in zaceli hkrati

Ko knjiga velja za eno najbolj čutnih v zgodovini, se je pojavilo vprašanje, če bo režiserki uspelo to melanholijo žalovanja preseliti v vizualno obliko. Če bomo kdaj govorili o popolnih filmskih predelavah knjig, bo Hamnet pri vrhu. Zasluženo, ker že leta in leta – če sploh kdaj – ni film deloval na tako čutni ravni.

Hamnet gledalca popolnoma sesuje in nato sestavi nazaj. Je filmska oblika kintsugija, kjer razbite delce posode sestavijo nazaj in zapolnijo z zlatom. Chloe Zhao preustvari zgodbo o minljivosti izgubi in celjenju. Pokaže, kako lahko umetnost nastane iz strtih src, kako ljubezen ostane tudi onkraj smrti ter potrdi, da so filmi lahko polnilci praznine. Film, ki občutljivo tematiko prikaže globoko osebno in brezčasno hkrati.

 

V Odiseji Christopherja Nolana tudi slovenski igralec!

Matt Damon kot Odisej
Matt Damon kot Odisej Foto: on imdb

Odiseja Christopherja Nolana je eden najbolj pričakovanih filmov desetletje. In to z razlogom, saj bo prvi po njegovi mega-uspešnici Oppenheimer. Za slovenske gledalce pa bo imela prihajajoča filmska predelava Homerjevega epa še en velik razlog za ogled. Fotografija, ki jo je delila revija Empire, je potrdila, da bo v njej igral tudi slovenski igralec Andrei Lenart.

Med Odisejevo posadko bo tudi Slovenec

Revija Empire je kot rečeno predstavila prve fotografije Odiseje, trinajstega celovečernega filma Christopherja Nolana. Zgodba sledi Odiseju (Matt Damon), ki se mora po trojanski vojni kar desetletje vračati domov na rodno Itako. Režiser je o projektu, ki bo v kina prijadral poleti 2026, povedal: »Kot filmski ustvarjalec iščeš vrzeli v filmski kulturi, stvari, ki jih še ni bilo. In kar sem videl, je, da vseh teh velikih mitoloških filmskih del, s katerimi sem odraščal – filmi Raya Harryhausena in drugi – še nikoli nisem videl narejenih s takšno težo in verodostojnostjo, kot jo lahko doseže hollywoodska IMAX produkcija z velikim proračunom.«

»Posneli smo več kot šesto tisoč metrov filma,« je povedal. Snemali so kar 91 dni, večina tega na morju. »Igralsko zasedbo, ki igra posadko Odisejeve ladje, smo poslali na resnične valove, na resnične kraje. In ja, prostrano je, grozljivo, čudovito in dobrohotno, ko se razmere spreminjajo. Resnično smo želeli ujeti, kako težka so bila ta potovanja za ljudi,« je še dodal režiser.

In slovenski igralec? Kako vemo, da je v filmu? Pri tem so nam pomagale dobre stare oči. Na fotografiji, kjer vidimo Odiseja in njegovo posadko, se med njimi skriva prav Andrei Lenart.

Odiseja
Odisej v ospredju in njegova posadka – Andrei Lenart je deveti z leve z okroglim ščitom v rokah Foto: on empire

V filmu bomo videli eno najbolj zvezdniških zasedb zadnjega časa. Tom Holland (Telemah), Anne Hathaway (Penelopa), Zendaya, Lupita Nyong’o, Robert Pattinson, Charlize Theron, Jon Bernthal, Benny Safdie, John Leguizamo, Elliot Page, Mia Goth in drugi.

Direktor fotografije je večkratni Nolanov sodelavec Hoyte van Hoytema (Oppenheimer, Dunkirk, Medzvezdje), skladatelj pa Ludwig Goransson (Oppenheimer, Grešniki, Tenet, Črni panter). Za montažo bo poskrbela Jennifer Lame (Oppenheimer, Manchester ob morju, Podedovano zlo, Marriage Story), producentski duo pa sta tudi tokrat zakonca, Christopher Nolan in Emma Thomas.

V zadnjih letih ob boku filmskih zvezdnikov

Lenart je v zadnjih letih zelo zaposlen. V letu 2024 sta tako izšla filma Kill’em All 2 – zaigral nasproti Jeana Clauda Van-Damma – in Canary Black – zaigral ob Kate Beckinsale. V animirani seriji Secret Level je upodobil lik kralja Aelstroma, ki mu je kasneje glas posodil kar Arnold Schwarzenegger. Tu so še vloge v priljubljenih serijah SAS Rogue Heroes, FBI: Mednarodni primeri in Jack Ryan. Ne pozabimo pa tudi na vlogo v videoigri Battlefield 6, kjer je lik Karla Kolarja prav njegov.

Ta hip najdražje stanovanje v Ljubljani: za nakup rabite skoraj dva tisoč povprečnih plač

Najdražje stanovanje v Ljubljani
Foto: on nepremicnine

Na trgu nepremičnin v prestolnici izstopa novo najdražje stanovanje, ki presega skoraj vse dosedanje rekorde.

V Šiški naprodaj luksuzen penthouse

V ljubljanski Šiški je naprodaj »penthouse« v 15. in 16. nadstropju nove stolpnice iz leta 2023 s skupno površino 309,72 kvadratnih metrov.

Gre za 4-sobno duplex stanovanje, ki ponuja 214,30 m² bivalnih površin, dodatnih 82,72 m² terase in 12,7 m² shrambe v kleti. Stanovanje nudi panoramske razglede nad mestom, kar je v Ljubljani še vedno redkost.

S stanovanjem pride tudi nadstandardno parkiranje: pripadajo vam kar tri parkirna mesta v podzemni garaži in štiri mesta v skupni kolesarnici.

Cena je astronomska, kar 2.971.000 evrov

Ljubljanski trg luksuznih nepremičnin se je že močno oddaljil od povprečja in ostaja dostopen le ozkemu krogu kupcev.

Najdražje stanovanje v Ljubljani
Foto: on nepremicnine

Leto je naokoli. Slovenski knjižni sejem konec meseca spet vabi v svet zgodb – letos dan dlje

Slovenski knjižni sejem
Foto: Slovenski knjižni sejem

Na Gospodarskem razstavišču v Ljubljani bo spet zadišalo po svežem tisku, pogovorih o knjigah in navdihu, ki ga prinaša branje. Letos bo sejem prvič trajal dan dlje, saj se bo začel že v ponedeljek, 24. novembra, obiskovalci pa bodo lahko v sejemskem dogajanju uživali do nedelje, 30. novembra. 

Sejem bo živahen in poln energije. V treh dvoranah se bo predstavilo več kot 110 razstavljavcev, spremljalo pa jih bo prek 300 dogodkov. Pričakuje se tudi nov rekord v številu obiskovalcev – lani se jih je sejma udeležilo več kot 55.000, letos pa si organizatorji želijo, da bo številka prvič presegla 60.000.

Slovenski knjižni sejem
Foto: Slovenski knjižni sejem

Mednarodni gostje 

Na glavnem odru bo nastopil eden prodajno najuspešnejših nemških avtorjev Sebastian Fitzek, gost založniške akademije bo Emanuele Castano, ugledni italijanski raziskovalec branja, medtem ko bo oder mladih gostil britansko avtorico slikanic Hannah Gold. 

A v središču dogajanja bodo, kot vedno, novosti slovenskih založb in priložnost, da obiskovalci knjige odnesejo domov po ugodnejših, sejemskih cenah. 

Potovanje skozi branje – osrednja gostja Alma M. Karlin 

Letošnji slogan »Branje je potovanje« napoveduje raziskovalni duh sejma, katerega osrednja literarna osebnost je Alma M. Karlin – svetovna popotnica slovenskega rodu, katere podoba krasi letošnje plakate. Mesto v gosteh bo njeno rodno Celje, ki simbolično povezuje domačo ustvarjalnost z mednarodnim obzorjem. 

Čeprav bo potopisno pisanje ena od rdečih niti, se sejem ne odreka svoji značilni širini – obiskovalci bodo lahko raziskovali vse: od strokovnih in izobraževalnih izdaj do otroških in leposlovnih knjig. 

Mesto v gosteh se bo Almi M. Karlin poklonilo z razstavo, pripravljeno posebej za to priložnost. Na stojnici NUK-a se bomo sprehodili skozi pravo malo muzejsko postavitev, ki bo predstavila izbrane predmete iz življenja Alme M. Karlin in Mikija Mustra – dragocen vpogled v zakladnico, ki jo NUK kot varuh slovenske kulturne dediščine skrbno ohranja. 

Sto let Mikija Mustra 

Letos obeležujemo stoletnico rojstva Mikija Mustra, zato bo pomemben del programa posvečen stripu. Temu bo namenjen Stripovski kotiček, Mustru pa se bo na svoji stojnici poklonila tudi Narodna in univerzitetna knjižnica, medtem ko bo Ministrstvo za kulturo pripravilo več dogodkov o stripovski umetnosti in njeni dediščini. 

Umetna inteligenca in prihodnost jezika 

Ena od aktualnih tem, ki se letos seli tudi med knjige, je umetna inteligenca – tehnologija, ki že preoblikuje založništvo in odpira nova vprašanja o prevajanju, lektoriranju ter uredniškem delu, poklicih, kjer beseda ostaja v središču, a se način njenega ustvarjanja hitro spreminja. 

Madžarska – država v fokusu 

Letošnja država v fokusu bo Madžarska, ena najizrazitejših evropskih literarnih kultur, kar je letos znova potrdila Nobelova nagrada za literaturo, podeljena Lászlóju Krasznahorkaiju. V veliki čitalnici NUK-a bo nastopil Péter Nádas, ki se je v preteklosti večkrat znašel ob boku svojega rojaka med kandidati za najvišje literarno priznanje. Dogodek pripravlja Beletrina. Program v sodelovanju z Lisztovim inštitutom bo prepletel literaturo, glasbo, ples in film. 

Knjige kot prostor srečevanja 

Slovenski knjižni sejem ostaja več kot le največja slovenska knjigarna. Je vozlišče knjižnega življenja, prostor, kjer se srečajo avtorji, založniki, bralci in vsi, ki verjamejo v moč besede. Čeprav je razkošje izbire na odrih in stojnicah veliko, se pravi čar sejma pogosto zgodi med ljudmi – v pogovoru ob knjigi, med listanjem, nasmehom ali naključnim srečanjem, ki zaiskri novo idejo. 

41. Slovenski knjižni sejem

24.–30. november 2025

Gospodarsko razstavišče, Ljubljana 

www.knjizni-sejem.si
www.facebook.com/KnjizniSejem/
www.instagram.com/slovenski.knjizni.sejem/ 

Tedenski horoskop: 17. – 23. november 2025

Zodiac spiral and signs of the zodiac in space. Astrology, horoscopes and prediction of the future concept. Elements of this image furnished by NASA.
Foto: amgun iz iStock

Smo na polovici retrogradnega Merkurja in začenja se sezona Strelca. Ta teden prinaša vrhunce, nove začetke in preboje na različnih področjih, vse to na dokaj nepričakovane načine.

Mlaj v Škorpijonu 20. prinaša nov začetek, ki temelji na nečem, kar si začel prejšnji mesec. Isti dan se retrogradni Merkur sreča s Soncem, kar prinese “aha” trenutek, vendar ti še vedno manjka nekaj informacij. Sezona Strelca se začne 21., kar nam omogoča, da se stvari lotimo z več lahkotnosti in spontanosti, ko se spopadamo s spremembami.

1Oven (21. marec – 19. april)

Potem ko si na začetku meseca sprejel nekaj hitrih finančnih odločitev, te morda čaka ne najbolj optimističen izpisek kreditne kartice. Si na razpotju, kjer lahko zdrsneš nazaj v slabe potrošniške navade ali pa narediš spremembe, ki bodo končno rešile nekatere dolgoletne dolgove. Kaj če bi si podaril finančno ozaveščenost in boljše potrošniške navade?

Mantra tega tedna: “Začetek.”

2Bik (20. april – 20. maj)

Mlada luna v Škorpijonu pozitivno vpliva na tvoje ljubezensko življenje. Naredil boš velike korake v pravo smer in stvari bodo postale resne. Bodi pozoren na vse pogodbe, ki jih podpišeš, ali sporazume, ki jih skleneš ta teden, saj lahko nepričakovano močno vplivajo na tvoje življenje.

Mantra tega tedna: “Zaveži se.”

3Dvojčka (21. maj – 20. junij)

Prepir s partnerjem ali bližnjim prijateljem, ki traja že od prejšnjega tedna, bo ta teden morda dobil priložnost za razrešitev. V času mlaja boš občutil olajšanje, če se boš držal zastavljene rutine. Morda se boš v zadnjem trenutku prijavil na tekaško tekmovanje ali vpisal na napredni tečaj pilatesa. Močnejši si, kot misliš.

Mantra tega tedna: “Potenje.”

4Rak (21. junij – 22. julij)

Mlada luna v Škorpijonu prinaša presenetljiv ustvarjalni preboj ali šokantno zabaven prvi zmenek. Če si v umetniškem ali romantičnem življenju obtičal v rutini, bo ta teden stvari pretresel in te navdihnil. Ko se začne sezona Strelca, je tvoja naloga to veselje prenesti v svojo dnevno rutino.

Mantra tega tedna: “Zabava.”

5Lev (23. julij-22. avgust)

Ta teden se razkrije družinska skrivnost ali prejmeš informacije, ki ti odprejo novo perspektivo o nekom, ki ti je blizu. Ker je Merkur še vedno retrograden v tvojem domačem sektorju, lahko to razkritje spremeni tvoje načrte za počitniška potovanja. Proti koncu tedna se začne tvoj najbolj spogledljiv in zabaven čas v letu. Morda je letos pravi čas, da organiziraš svojo lastno praznično zabavo.

Mantra tega tedna: “Razkritje.”

6Devica (23. avgust – 23. september)

Retrogradni Merkur te je spet povezal s starim prijateljem in ob mlaju v Škorpijonu se bosta končno lahko srečala ter obujala spomine. To je lahko tudi teden, ko boš domov pripeljal novega partnerja, da spozna družino, ali ga predstavil svojemu ožjemu krogu prijateljev. Vzemi si nekaj časa, da boš cenil svojo rastočo in tesno povezano skupnost.

Mantra tega tedna: “Domače.”

7Tehtnica (23. september – 21. oktober)

Z naraščanjem tvojih finančnih virov raste tudi tvoja samozavest. Ves mesec si se osredotočal na zaslužek, zdaj pa je čas, da občuduješ sadove svojega dela. Končno imaš nekaj denarja na zalogi. Naj bo ta dvig samozavesti dokaz, da stabilnost ni tako težka, kot si vedno mislil.

Mantra tega tedna: “Viri.”

8Škorpijon (22. oktober – 21. november)

Mlada luna v Škorpijonu je tu, da te izvleče iz zastarele perspektive. Tak način izražanja je nekaj časa služil svojemu namenu, vendar se ta teden razvijaš in rasteš. Ko nekaj prerasteš, je to lahko grenko-sladko, a s tem pride tudi jasnost. Na to glej kot na svoj prvi korak v povsem novo smer.

Mantra tega tedna: “Rast.”

9Strelec (22. november – 21. december)

Ko se 21. začne tvoja sezona, se bodo stvari začele zaostrovati. Najprej pa je čas za počitek in polnjenje baterij z novo, svežo energijo. Ta teden se odklopi od tehnologije in si vzemi čas za počitek. Morda se boš na začetku tedna počutil izolirano ali osamljeno. Osredotoči se na delo v ozadju in zaupaj, da tvoj trenutek prihaja.

Mantra tega tedna: “Praznina.”

10Kozorog (22. december – 19. januar)

November je zate vedno razdeljen na dve zelo različni obdobji. Sezona škorpijona je namenjena druženju in povezovanju. Nepričakovan spodbuden zagon za mreženje pride ob mlaju v škorpijonu in te poveže z nekom, ki ti lahko priskrbi službo. Ko se 21. začne sezona strelca, je čas za samoizolacijo.

Mantra tega tedna: “Metulj.”

11Vodnar (20. januar – 18. februar)

Mlada luna v Škorpijonu prinaša obetavno karierno priložnost, ki zapre eno poglavje in odpre novo. Kdo bi si mislil, da je to tvoja pot. Sezona Strelca, ki se začne 21., prinaša še več druženja, mreženja in povezovanja. Zavedaj se, koliko denarja zapravljaš. Obkroži se z ljudmi, ki te želijo razvajati.

Mantra tega tedna: “Vrhunec.”

12Ribi (19. februar – 20. marec)

Mlada luna tega tedna ti prinaša nepričakovano priložnost, da zapustiš mesto. Morda boš gostil prijatelja, ki te obišče iz tujine. Karkoli se dogaja ta teden, širiš svoj um in pogled na svet. S sezono Strelca se začenja tvoj najbolj viden in vpliven čas v letu. Kako boš kar najbolje izkoristil svoj vpliv?

Mantra tega tedna: “Raziskuj.”

Katera država prebere največ knjig? Kam se uvršča Slovenija?

Boy laying on the floor with the feet up, reading a book against multi colored bookshelf in library. Education, Knowledge, Bookstore, Lecture. Pupil holds a book in his hands.
Foto: diignat iz iStock

Knjižnice so polne otrok, študentov in drugih bralcev. Knjigarne cvetijo, ljudje se gnetejo na knjižnih sejmih. Avtorji pišejo knjige, bralci jih berejo. Svet bere knjige! In to ne malo. V nadaljevanju se poglobimo v to, katere države berejo največ, kam se uvršča Slovenija in katere knjige so najbolj brane na svetu.

Večina poročil o povprečni količini branja na leto na osebo po državah navaja čas, porabljen za branje. Združene države Amerike, Indija, Združeno kraljestvo, Francija in Italija se uvrščajo med prvih pet. Poročila vključujejo tako branje fizičnih knjig kot tudi elektronskih medijev.

1Katera država bere največ?

Children reading books at park against composite image of usa national flag

Podatki o tem, katera država prebere največ knjig oziroma za branje porabi največ časa, so podani kot povprečje na osebo. Na prvem mestu so Združene države Amerike. Američani so najbolj aktivni bralci na svetu, saj v povprečju berejo skoraj 7 ur na teden. To je približno 1 ura na dan oziroma 357 ur na leto.

Na drugem mestu je Indija, kjer bralci berejo le okoli 5 minut manj na teden kot Američani. Letno Indijci berejo približno 352 ur. Na tretjem mestu je Združeno kraljestvo s 343 urami branja na leto, sledi Francija s 305 urami in Italija z okoli 278 urami branja na leto.

2Katere države preberejo in kupijo največ knjig?

Cropped image of young man and woman holding a pile of books while standing in the book shop

Američani preberejo več tiskanih knjig kot e-knjig ali zvočnih knjig, čeprav se je uporaba elektronskih medijev povečala. Število prebranih knjig se pogosto znatno poveča, kadar je oseba v šoli, zlasti na fakulteti. V zadnjih letih je vse več ljudi po svetu začelo uporabljati elektronske medije namesto tiskanih, vendar jih le malo berejo izključno digitalne medije. Večina prebivalstva še vedno bere tiskane knjige ali kombinacijo tiskanih in digitalnih knjig.

Število prebranih knjig na leto v vodilnih državah

Povprečen Američan na leto prebere okoli 17 knjig, v Indiji pa eno manj. Združeno kraljestvo dosega rekorde v prodaji knjig, letno pa preberejo približno 15 knjig na osebo. Francozi preberejo okoli 14 knjig na leto, Italijani pa 13.

Najbolj brane knjige

  • Sveto pismo
  • Sveti Koran
  • serija Harry Potter
  • zbirke citatov iz knjige Citati predsednika Mao Tse Tunga
  • Gospodar prstanov

Najbolj prodajane knjige vseh časov

3Koliko knjig preberemo Slovenci?

Slovenci na leto beremo približno 100 ur, kar v povprečju pomeni skoraj dve uri na teden. Povprečen Slovenec prebere 4,72 knjige na leto. Na lestvici se uvrščamo na 58. mesto od 98 držav.

Nastavitve piškotkov
Logo revija Študent

Spletišče s piškotkom dodeli obiskovalcu serijsko oznako, da ga prepozna ob ponovnem obisku.

Nujni piškotki

Piškotki, nujno potrebni za delovanje strani, zagotavljanje varnosti in prenos podatkov.

Analitični piškotki

Piškotki anonimizirane Googlove analitike nam omogočijo merjenje rasti ogledov.