Prvi stik – pisna predstavitev

Bodočega delodajalca najpogosteje prvič nagovorimo v pisni obliki, z namenom dobiti priložnost za osebno predstavitev in sodelovanje.

Za dobro in učinkovito pisno predstavitev potrebujemo primerna orodja; najpogostejši sta življenjepis in motivacijsko pismo, z uporabo tehnologij pa so možnosti bolj inovativnih pripomočkov skorajda neomejene.

 

Življenjepis/CV (curicculum vitae) je naš osebni dokument, v katerem po vnaprej izbranem redu nizamo bistvene dogodke iz našega življenja. Po obliki, in zato tudi po funkcionalnosti, so življenjepisi lahko zelo različni; danes se tako imenovani prozni življenjepis, ko v vezanem testu povzemamo najpomembnejše mejnike svojega življenja (na primer: »Obiskovala sem gimnazijo …«; »Diplomirala sem …«; »Moja prva zaposlitev je bila …«), ne uporablja več oziroma ga uporabimo zgolj takrat, ko je to izrecni pogoj v razpisu. Zaradi bistveno boljše in (predvsem) hitrejše preglednosti so bolj prikladni življenjepisi, oblikovani po matriki, ki združuje, ureja, izpostavlja naše prednosti, znanja, spretnosti, kompetence, izkušnje, osebne in osebnostne značilnosti. Pogosto uporabljana oblika takega življenjepisa je predloga Europass, katere pomembna prednost je tudi mednarodna uporabnost. Po zgledu Europassa lahko oblikujemo svojo obliko življenjepisa, s katero bolje izpostavljamo svoje (trenutne) prednosti.

 

Za dober življenjepis velja, da:

–          mora izpostavljati naše prednosti in postavljati v ozadje naše pomanjkljivosti; na primer, če nimamo formalnih delovnih izkušenj in se ne moremo pohvaliti s sodelovanji pri referenčnih delodajalcih, je mnogo bolj smiselno in učinkovito svoj življenjepis organizirati okoli naših spretnosti in kompetenc, osebnostnih lastnosti, znanj (kot natakarica sem: razvijala spretnosti dela z zahtevnimi in napornimi strankami, sodelovanja v delovnem timu, odgovornega ravnanja z delovnimi sredstvi, imam komunikacijske spretnosti in podobno);

–          mora biti vedno aktualen, kar pomeni, da moramo nenehno skrbeti, da so podatki v njem sveži, resnični in izpostavljeni tako, da podpirajo našo pozitivno podobo in

–          da ga moramo vedno prilagoditi prav konkretnemu naslovniku oziroma da moramo njegovo vsebino organizirati tako, da bo naše prednosti naslovnik kar najhitreje prepoznal.

Učinkovita oblika (profesionalnega) življenjepisa so tudi predstavitve na profesionalnih omrežjih, na primer na LinkedInu, ki postaja danes najpogosteje uporabljan iskalnik novih, predvsem visoko izobraženih kadrov. Že zato se velja prijaviti v LinkedIn in si odpreti (brezplačen) profil.

 

Motivacijsko pismo/nagovor/spremno pismo je glavni dokument, s katerim motiviramo naslovnika za branje priloženega življenjepisa in (morebitnih) drugih prilog. Prav od sposobnosti navdušiti drugega, da nam posveti potreben čas in zanimanje, je pogosto odvisen uspeh naše celotne akcije. Motivacijsko pismo je vedno unikaten izdelek, ki ga ne moremo uporabiti za različne naslovnike in situacije. Za dobro motivacijsko pismo potrebujemo:

–          dobro poznavanje svojih potencialov, znanj, spretnosti, osebnih lastnosti, motivacije, poklicnih ambicij, skratka: dobro samooceno in

–          dobro poznavanje naslovnika, delodajalca: potrebe, naravo delovnih procesov, izdelke, poslovno in razvojno filozofijo, odnos do zaposlovanja in vključevanja mladih kadrov, do vseživljenjskega učenja in podobno ter

–          učinkovito izpostavljanje skladnosti med svojimi značilnostmi in potrebami naslovnika.

Ob tem mora motivacijsko pismo vsebovati še naše točne kontaktne podatke, predvsem elektronski naslov in telefonsko številko. Pri tem moramo paziti na profesionalnost – elektronski naslovi big.boy@gmail.comlepa.punca@gmail.com in podobno odpadejo, popolnoma enako velja za morebitne zvočne podlage na telefonih. Iz motivacijskega pisma mora biti jasno, kaj hočemo, na katero delovno mesto, razpis se prijavljamo, kakšen kontakt, sodelovanje si želimo.

 

Za oba: za CV in motivacijsko pismo (kot za vse pisne izdelke) velja, da kažeta našo razgledanost, obvladovanje jezika, pravopisa, slovnice, urejevalnika besedila in podobno, zato velja temu posvetiti potrebno pozornost.

 

Izjemno učinkovite so inovativne, s sodobno tehniko podprte predstavitve, ki jih lahko oblikujemo sami. Zbirno ime za tovrstne predstavitve je karierni portfolio/mapa osebnih dosežkov. Danes je to bolj virtualen kot realen fascikel, primeren za vse poklice in vse profile, izjemno uporaben tako za lastno spremljanje in nadzorovanje poteka kariere kot za posredovanje drugim. Oblikujemo ga lahko zelo svobodno z (brezplačnimi) orodji, ki so nam dostopna na spletu za oblikovanje spletne strani, orodje za upravljanje vsebin (Joomla CMS), WordPress ali katero koli orodje za blog. V svoj portfolio vključimo različne elemente svoje karierne poti: projekte, izobraževanja (posebno tista neformalna in priložnostna), sodelovanja, delovne izkušnje, izdelke in drugo. Vsebino lahko podpiramo z različnimi dokazili in na različne načine: avdio-vizualne predstavitve, fotokopije, spletne povezave, osebne refleksije, evalvacije, poročila in tako naprej.

Prednost takih osebnih predstavitev je, da lahko na najbolj kreativen, prepričljiv in (hkrati) ekonomičen način predstavimo sebe in svoje dosežke drugim: v svoje motivacijsko pismo, na primer, zgolj pripnemo aktivno povezavo na svoje spletno mesto in nadomestimo priloge.

 

Katero koli orodje osebne predstavitve bomo že uporabili, učinkovito bo le toliko, kolikor bo aktualno, zato se moramo z njim ukvarjati sproti, ga dopolnjevati in (v kopijah) prilagajati konkretnim naslovnikom.

 

s. ž. ž.

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.