Želja mora biti močna!

Je podjetništvo brez znanja in tveganje brez kapitala že v začetku obsojeno na propad? Mitja Pritržnik, eden od treh soustanoviteljev startupa Omisli.si pravi, da nikakor. Z ekipo so si vzeli čas in brez sredstev omislili ustvarjanje dodane vrednosti, ki ni nujno denar!
Ustvarili ste produkt brez denarja in začeli podjetniško pot na drugem koncu. Kako se spominjaš teh začetkov?
Verjetno v tem pogledu nismo niti edini niti izjemni, je pa res, da je to v startup svetu redkost. Iskreno, nisem pristaš klasičnega startupovstva, ki leta in leta troši denar investitorjev brez dobičkonosnosti projekta. Verjetno zaradi tega startup modelom poslovni analitiki napovedujejo slabše čase. Mi smo začeli iz konkretne potrebe. Ko je moja mati praznovala okroglo obletnico svojega rojstva, sem ji pomagal poiskati glasbenika. Seveda sem se zapodil na splet, ker analognega iskanja moja generacija pač ne sprejema več. Hitro sem ugotovil, da je podvig vsaj težaven, če ne celo nemogoč. Iskanje po precej različnih spletnih straneh, kjer vsaka po svojih najboljših močeh odgovori na vprašanja, ki jih imaš kot iskalec oziroma potencialna stranka. Nastala je ideja o platformi, kjer bi zastavil vprašanje (povpraševanje), na katerega bi hitro prejel odgovore (ponudbe), na podlagi katerih bi lahko svoj projekt (v tem primeru okroglo obletnico) čim hitreje zaključil. Takoj sem tudi posumil, da bi lahko bila zadeva tudi profitabilna. Sledilo je pitchanje prijateljem, saj denarja za dobro ekipo ni bilo. Kmalu smo bili na kupu še programer in prodajalec. In začeli smo bootstrapat. Preko zgodnjih faz v obliki portala Najdi-glasbenika.si in Najem-fotografa.si, vse do današnjega Omisli.si, kjer danes hitro prejmete 5 ponudb za katerokoli storitev, ki jo v danem trenutku potrebujete.

Verjetno je pot startupov lahko tudi hitrejša. Se ti zdi, da tudi bolj tvegana?
Vsekakor. To je tudi klasična pot. Idejo ali MVP (minimal viable product) predstaviš potencialnim investitorjem (angelski investitorji, sorodniki, banka …), oni predstavijo denar, potem pa akcija. Tveganost je vedno odvisna od vira denarja. Kredit je tvegan, seveda, zato ga tudi težje prejmeš. Investitorji se načeloma zavedajo, da vsak 10. startup po letu dni ugasne. Sorodniki … s takšnimi odnosi se osebno ne bi igral, je pa tudi dokaj pogost prijem. Nekateri temu iskanju zgodnjih investicij rečejo pravilo 3F (fools, friends, family).
Definitivno je tak razvoj hitrejši. In na neki točki itak potrebuješ pospešek v obliki investicije. No, razen, če delaš v brezkonkurenčnem okolju, kar si težko predstavljam. Vedno te namreč želi nekdo prehiteti, tvoje ideje v nobenem pogledu niso izjemne. Izjemni so napori, kako, če sploh, jih boš realiziral. Iskreno verjamem v to. Obstajajo neke raziskave, koliko ljudi si hkrati »nekaj pride gor« po svetu. Številka je ogromna!

Podjetniškega znanja v začetku verjetno ni bilo dovolj, a izkušnje se kopičijo. Koliko je k takšnemu razmišljanju pripomogel študij?
Podjetništva se lahko priučiš, seveda, je veščina, kot katerakoli druga. Menim pa, da nekaj mora tleti v tebi – vsaj želja. In želja mora biti močna. Poleg želje pa vztrajnost. To je ključnega pomena. Če nisi pripravljen nekaj (ogromno) časa životariti in vse drugo dajati na drugo mesto, potem odnehaj takoj in si prihrani tono stresa. Po srednješolski izobrazbi sem zobotehnik, vmes sem opravil maturo, potem sem dokončal študij politologije, smer obramboslovje. Zaposlen sem bil marsikje, med drugim sem 8 let urednikoval revijo Računalniške novice. Zdaj sem del ekipe, ki povezuje vse iskalce in ponudnike lokalnih storitev v Sloveniji. Vidite, kam merim?
Težko rečem, da mi študij ni nič doprinesel, še težje pa, da me je usmeril na pot podjetništva. To so osebne odločitve, s katerimi ne gre manipulirati.

Predstavljam si, da je bil čas kategorija, v katero ste vsaj v začetku, ko denarja ni bilo, vlagali največ? Koliko?
Čas je definitivno kategorija, ki je mnogi ne cenijo dovolj. Jaz jo povsem enačim z denarjem. Po neki grobi oceni smo v Omisli.si investirali že preko 400 delovnih dni programiranja in približno toliko delovnih dni ostalih aktivnosti, kot so planiranje, sestankovanje, marketing, pravne zadeve in birokracija in še bi lahko našteval. Ali drugače, ogromno! Malokdo si predstavlja, koliko časa se skriva za na videz enostavnimi (uspešnimi) projekti.

Zagotovo pa so bili nasveti podjetnikov neprecenljivi. V kolikšni meri ste jih upoštevali?
Ja, definitivno. Do uspešnih podjetnikov ne prideš zelo enostavno, čeprav načeloma radi pomagajo. Niti pomislili nismo, da bi to lahko storili, pravzaprav. Mi smo se začeli z njimi pogovarjati šele letos, ko nam je ta komunikacijski kanal odprla pridobitev razpisa SK75, za kar smo zelo hvaležni. Nasvet vsem, ki upajo na uspeh: Hitro poiščite vzornika in ga prosite, če je lahko vaš mentor. Naš mentor je Andraž Tori. Hvala bogu, da ga lahko sprašujemo, kar nas zanima. Če ne pozna odgovora, pozna ljudi, ki lahko pomagajo. Pred tem smo brali. Veliko brali. V bistvu ne poznam nikogar, ki bi ekipno prebral toliko knjig o osebni rasti, motivaciji, marketingu, medčloveških odnosih in vodenju, itd … kot smo jih mi. Zelo ponosen sem na to. Tukaj precej pomaga aplikacija Goodreads in Kindle. Z veseljem svetujem glede must read gradiv – pišite mi na mitja@omisli.si (seveda sem na voljo tudi za druga vprašanja).

No, ne le izkušnje, tudi velika mera poguma je potrebna. Zakaj podjetje in ne redna zaposlitev, ki si jo imel in dal odpoved?
Kot sem namignil že prej, je verjetno za to krivo nekaj, kar je od nekdaj bilo v meni. No, v nas, entuziazem enega ni dovolj – cela ekipa mora imeti gorečo željo, ki jo redno neguje z neomajnim vztrajanjem in odločnostjo. Redna zaposlitev, sem hitro ugotovil, ni zadosten izziv. To in kombinacija mojega osebnega tipa, ki predvideva vodenje. Ne da nisem za sodelovanje, le rad se sam odločam glede prioritet in tempa. Začuda razlog nikoli ni bil zaslužek, vsaj v ospredju ni bil.

Izzivov je seveda veliko, še posebej s produktom, ki ga razvijate na spletu, kjer je konkurenca enormna. Zakaj odločitev za prijavo na razpis SK75?
Razlog je ravno konkurenca. Zaskrbela nas je namreč naša hitrost. Če nečesa ne počneš fokusno, si počasnejši, seveda. Odločili smo se, da tega Omisli.si projektu ne privoščimo. Seznam idej in predlogov za nadgradnjo je bil preprosto predolg. Predstavljajte si, da veste točno, kaj morate storiti za dosego cilja. Poznate orodje in postopek, celo dokazali ste, da bo šlo – le orodja še nimate. In to orodje je za nas pomenil denar – torej možnost, da se razbremenimo ostalih projektov, torej da, predvsem rednih služb. Najprej smo pobarali nekaj zasebnih investitorjev, enega uspešno prepričali, nato pa še zmagali na razpisu SK75. Zdaj imamo dovolj denarja za dobro leto operacije 4-članske zasedbe. Tačas mora Omisli.si postati profitabilen oziroma stabilen proces.

Vendarle ste s svojim osebnim nastopom oz. predstavitivjo produkta, ekipe in poslovnega modela morali prepričati komisijo start-up mentorjev. Kateri so bili vaši najmočnejši aduti oz. s čim ste jih prepričali?
Naš najmočnejši adut, slišim, je ekipa, torej mi sami. Veliko izkušenj smo nabrali skozi leta in pokazali smo, da jih znamo implementirati v realnih projektih, kot je Omisli.si. V kombinaciji s tem je bil odločilen naš zanos, torej želja, da zadeva steče. Čeprav, ekipa in zanos nikoli ne bi prepričala odločevalcev, če ne bi že dokazali, da poslovni model Omisli.si pije vodo. Ko smo zaprosili za denar za skaliranje našega MVP-ja, smo z njim že služili za vsaj eno dobro plačo na mesec. To je izjemno v svetu startupov.

Kako pravzaprav deluje vaš poslovni model?
Pri Omisli.si gre za dvostranski poslovni model. Iskalci storitev na eni strani oddajajo povpraševanja brezplačno. Ponudnikom pa zaračunamo za vsako priložnost, torej plačajo vsako oddano ponudbo (pay per lead). Pri prejšnjih platformah (Najdi-glasbenika.si in Najem-fotografa.si) smo denimo zaračunavali mesečno članarino (subscription model), kar pa se je izkazalo, da ni najbolj skalabilen model. Zdaj razmišljamo denimo o hibridu obeh, ki predvideva predvidljiv mesečni strošek na podlagi plačevanja posameznih priložnosti. Komaj čakam, da izmerimo to hipotezo do konca.

Kakšna je dinamika poizvedovanj med ponudniki in iskalci storitev na vaši platformi?
Z vključno starimi platformami smo slovenskim ponudnikom posredovali že preko 17.000 povpraševanj! To je ogromna številka za naš trg. Te dni pa preko Omisli.si lokalnim izvajalcem mesečno posredujemo preko 300 povpraševanj, ki odgovorijo s preko 600 ponudbami. Naj omenim, da iz mesca v mesec rastemo s 30 do 60 %.

Kakšni so načrti v prihodnje?
»World dominance«, hehe. Realno se bomo pol leta fokusirali še na domači trg, kjer želimo na storitvenih področjih porok in rojstnih dnevov (omisli.si/catering, omisli.si/fotografa, omisli.si/najem-prostora, omisli.si/glasbenika, omisli.si/animacij, omisli.si/tisk, Omisli.si/make-up, omisli.si/torto, …) izkristalizirati in preveriti še zadnje hipoteze, ki so predpogoj za masovno rast. Nato v roku enega leta pokriti vsa storitvena področja. Trenutno jih pokrivamo preko 20, v načrtih jih je še cca. 80, poleg področij načrtovanja dogodkov še osebne storitve (welness), dom in obnova, poslovne oz. B2b itd. Nato bo čas, da prestopimo meje poslovanja. Razmišljamo namreč o povezovanju iskalcev in ponudnikov preko meja (Avstrijci bi z veseljem najeli tudi slovenske izvajalce – le jezikovno bariero jim moramo odpraviti). Seveda pa je vse odvisno od dinamike sprememb na področju iskanja storitev preko spleta. Del te dinamike bomo gotovo tudi mi.

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.