Euclid – teleskop, ki bo zaznaval temno snov

Blue glowing Euclid circles fractal with particles. Geomety. Computer generated abstract background
Foto: sakkmesterke iz iStock

Kako vidiš nekaj v vesolju, kar je nevidno? Za to bo poskrbel teleskop Euclid, Evropske vesoljske agencije ESA. Teleskop bo preslikal strukturo vesolja in posredoval podatke o nevidni temni snovi in ​​temni energiji.

Zakaj domnevamo, da temna snov obstaja, če je še nikoli nismo videli ali izmerili?

Okoli centra naše galaksije krožimo s hitrostjo 220 kilometrov na sekundo. Bizarna hitrost, ki je na srečo ne opazimo. Še vedno pa se dogaja nekaj čudnega. Glede na količino zvezd v naši Rimski cesti, bi morale zvezde na robu imeti precej manjšo hitrost, vendar se gibljejo tako hitro kot Sonce. Kljub temu teh zvezd ne odnese ven iz naše galaksije. Nekaj ​​jih drži skupaj.

Lahko je le ena razlaga: obstaja materija, ki je ne morete videti, vendar vpliva s svojo gravitacijo. Z drugimi besedami, temna snov. Če je teorija gravitacije pravilna, vse kaže, da temna snov obstaja. Samo še vedno ne vemo, kaj je. Vemo, da ne absorbira svetlobe in nima nobenega medsebojnega vpliva z njo. Kar jo dobesedno naredi nevidno. Od leta 1998 tudi vemo, da se širitev vesolja pospešuje. Za razlago tega pojava je potrebna še bolj skrivnostna sestavina: temna energija. Izraz, ki preprosto vključuje vse ideje, ki jih astronomi in fiziki trenutno preučujejo.

Zakaj potrebujemo teleskop Euclid

Trenutno imamo vrzeli v znanju, ki jih ni mogoče zapolniti z obstoječimi opažanji. Edini način je, da izvedemo boljše meritve. Te meritve bo izvedel teleskop Euclid, ki ga bo Evropska vesoljska agencija izstrelila leta 2022. Na razdalji 1,5 milijona kilometrov od Zemlje bo Euclid preslikal tretjino neba. Odgovoril bo na vprašanja, kot so: Kako se struktura vesolja oblikuje pod vplivom gravitacije? Kako je razporejena snov v vesolju? Kako se ta sčasoma spreminja? Kako temna snov izkrivlja prostor?

Vesolje je kot rezervoar vode, napolnjen s kovanci

Kako to deluje? Masa izkrivlja prostor in čas okoli nje. Ta učinek je izmerljiv, tudi če ne vidimo temne snovi. Vesolje primerjajmo z rezervoarjem vode, ki vsebuje kovanec. Če udarimo po posodi, voda vzvalovi in deformira kovanec. Če naredimo več zaporednih fotografij kovanca vidimo, da je kovanec vsakič videti drugače.

Če imamo veliko kovancev in vemo, da so prvotno okrogli, lahko ugotovimo, koliko vode je v tej posodi. S temno snovjo je povsem enako, ker povzroči, da se galaksije v ozadju rahlo deformirajo. To izkrivljanje lahko merimo z Euklidom, če poznamo povprečno obliko čim več galaksij.

kovanci
Vir: Leiden University

Več kot jo je, boljše je

Več temne snovi je, bolj popačene bodo galaksije. Na ta način lahko določite porazdelitev temne snovi v vesolju. Toda najprej je potrebno veliko ostrih slik. Več galaksij kot merimo, bolj zanesljivi bodo rezultati. Torej govorimo o veliko podatkih, ne le zaradi ogromne količine, temveč tudi zaradi njihove zapletenosti. Število slik, ki jih je Hubble teleskop zbral v 25 letih, bo Euclid zbral v nekaj dneh.

Največje sodelovanje astronomov

Gre za največje sodelovanje ekipe astronomov na svetu, z okoli 1500 znanstveniki, inženirji in tehniki. Vendar pa bo število astronomov, ki bodo imeli korist od Euclida, veliko večje. Podatki bodo sčasoma objavljeni javno in jih bomo lahko uporabili v različne namene, kot je naprimer odkrivanje najbolj oddaljenih kvazarjev in prepoznavanje masivnih zvezd v bližnjih galaksijah. V začetku bodo podatki na voljo le za udeležence Euclida, potem pa bodo podatke izdajali tudi za javni vpogled.

VIREuclid