EU projekt

Szia, Ahoj, Czesc, Labas, L-Ghodwa t-tajba, Goddag, Godan Dag, Kutaa, Dober dan z vremensko spremenljive Danske, kjer se družimo mladi z dveh kontinentov. Na Danskem že od sredine avgusta poteka trimesečni projekt za mlade  iz  novih desetih članic Evropske unije skupaj z udeleženci iz Danske, Islandije in celo Grenlandije! Že šestič zapored ga organizirata dansko ministrstvo za izobraževanje in mednarodna organizacija CIRIUS. Projekt se odvija v Ryslinge Folk Hojskole, ki je t.i. predhodni college, značilen za  Dansko. V projektu sodelujemo tudi štirje slovenski študentje različnih fakultet, ki smo se naključno spoznali to poletje. Za vse je bila odločitev za sodelovanje v tej študentski izmenjavi zelo nenadna in zato pravi izziv. 

Danski nasproti
Se vam je že kdaj zgodilo, da ste nekega lepega avgustovskega  dne  prejeli email, v katerem vam pišejo, da  nujno potrebujejo interesente  nekje na severu za sodelovanje v izobraževalnem, kulturnem in političnem programu, ki je povrhu vsega še  delno štipendiran? Email smo prejeli od naše skupne prijateljice Darje, ki je v projektu sodelovala že prejšnje leto.  Po prepričljivem pogovoru z bivšo udeleženko smo se v enem tednu odločili in uspešno prestavili vse naše načrte. Nastja je odšla z letalom, Luka, Sabina in Urša pa smo se odpeljali v  Citroenovem Berlingu severu naproti.

Po dveh tednih na Danskem smo se kar uspešno vklopili v okolje, navadili na visok družbeni standard, gromozanske cene ter na muhasto vreme. Predvsem na osrednjem otoku Fyn, kjer se nahaja Ryslinge Hojskole, se dnevne temperature nenehno spreminjajo. Otok je zelo raven, najvišji hrib doseže le nekaj deset metrov nadmorske višine. Posebna značilnost so majhne vasi s tradicionalnimi pravljičnimi hiškami in lepimi urejenimi vrtovi. Naša šola je le nekaj kilometrov oddaljena od glavnega mesta Oddense, kjer se je rodil znani pravljičar Hans Christian Andersen.

Izobraževanje in zabavni del
Ryslinge Folk Hojskole je ena izmed t.i. predhodnih fakultet, izobraževanj, ki se jih udeležijo mladi po končani srednji šoli. Trajajo okoli štiri mesece, mladi se financirajo sami ali s pomočjo staršev. Na Danskem je tradicija in navada, da si mladi privoščijo nekaj let odmora, preden začnejo študirati. Nekateri delajo, potujejo, drugi pa se udeležijo  Hojskole, da si naberejo izkušnje ter  ugotovijo, kaj želijo študirati in početi v življenju. Vlada tem programom ni preveč naklonjena, ker zaradi njih  vlada pomanjkanje študentov, saj mladi začnejo s študijem po dvajsetem letu.

Folk Hojskole nudijo raznovrstna  predavanja in delavnice. Organizirane so kot skupnosti, kjer imajo vse potrebno za izvajanje programov,  študentske domove, predavalnice, kuhinje in jedilnice, športne objekte, teater in ostale pomožne stavbe.  Rysling Hojskole že nekaj let organizira tudi naš  mednarodni projekt, ki ga delno financira Evropska unija, delno pa danska vlada. Tako na tej šoli potekata dva programa, ki sta med seboj povezana.

EU- team  predavanje
Evropski projekt je v osnovi namenjem študentom novih članic EU, vendar si ga lahko kot izbirni predmet izberejo tudi ostali. Glavni namen naše participacije in EU projekta je spoznavanje evropske politike, kulturne raznoličnosti narodov na teoretičen in praktičen način ter sodelovanje  pri oblikovanju tematsko različnih  projektov. Naše obveznosti pri predavanjih so razporejene čez vse tri mesece, pričeli smo s predstavitvijo različnih držav.
Na International Evening Day smo se ta teden predstavile tri države, Litva, Malta in Slovenija. Predstavili smo politično, zgodovinsko, geografsko in zabavno plat držav. Slovenska ekipa je goste postregla še s potico in medico.  Predavanje vključuje tudi druge obveznosti, kot je branje in analiziranje politično-kulturnih člankov, poročanje o tedenskih novicah, oblikovanje poročil in seminarskih nalog.

Osnovni program Rysling Hojskole
Seveda pa ni vse v politiki in na izbiro imamo  tudi delavnice, na katerih   ustvarjamo skupaj z Danci, Islandci in Grenlandci. Paleta delavnic je kar široka, od  športnih dejavnosti, plesanja pa do oblikovanja nakita, izdelave papirja, snemanja glasbe in debatiranja o filozofskih vprašanjih. Pri predavanju Danski jezik in kultura vsak teden obiskujemo številna mesta, galerije in festivale.
Skupni program Rysling Hojskole vključuje raznorazne izlete; minulo soboto se nas je vseh petdeset študentov udeležilo kulturnega festivala v Arhusu, drugem največjem mestu na Danskem.
Za preživljanje prostega časa so nam na voljo telovadnice, fitnes, kolesa  in ostali športni pripomočki, pa tudi glasbeni inštrumenti, filmske sobe in  računalniške učilnice. Ob sredah imamo  organizirane igre in študentsko druženje v kletnih prostorih študentskega doma, kjer je Caffe room. Zadolženi pa smo tudi za občasno čiščenje skupnih prostorov, pospravljanje obrokov hrane, zaklepanje prostorov, udeležitev vsakodnevnih jutranjih sestankov, kjer pojemo v danščini, in druga opravila.

Bivanje v tej  veliki mešani solati narodov se je po skoraj enem mesecu izkazalo za zelo pozitivno in prijetno dogodivščino. Vendar pa se prava akcija šele začenja. Pred nami sta organizirana dvodnevni  izlet v dansko prestolnico Kopenhagen ter obisk parlamenta in desetdnevni izlet v Barcelono. Čaka pa nas tudi resno delo in oblikovanje projektov na najrazličnejših področjih. Torej – veselo na delo, da bo potem veselo!  Do naslednjič, Farvel!

Urša Cehner

Oktobra v Ljubljani Konferenca rektorjev Jugovzhodne Evrope

Univerza v Ljubljani (UL) na pobudo in v sodelovanju s  Študentsko organizacijo Univerze v Ljubljani (ŠOU v Ljubljani) v času od 19. do 22. oktobra 2006 v Ljubljani organizira Konferenco rektorjev Jugovzhodne Evrope. Konference, s katero želita UL in ŠOU v Ljubljani ponovno povezati univerze in njene članice ter študentske organizacije v državah Jugovzhodne Evrope, se bodo udeležili rektorji in študentski predstavniki iz Hrvaške, Bosne in Hercegovine, Srbije, Makedonije, Bolgarije in Romunije. Povabljeni so tudi drugi pomembni gostje iz institucij, ki so pristojne za reševanje problematike in premagovanje ovir na poti do aktivnejšega povezovanja med univerzami v tej regiji. Pričakovani izid tokratnega srečanja rektorjev in študentov je priprava načrta, ki bo vseboval konkretne ukrepe za doseganje  učinkovitejšega sodelovanja na področju visokega šolstva v Jugovzhodni Evropi, ki je ena izmed strateško-prednostnih regij Univerze v Ljubljani.

Na konferenci bodo rektorji in študentje razpravljali o trenutnih problemih prenove študijskih programov v regiji in mobilnosti v tem prostoru ter skupnih projektih na področju visokega šolstva. UL in ŠOU v Ljubljani tako prevzemata pobudo pri povezovanju visokega šolstva med državami JV Evrope ter želita na ta način prispevati k oblikovanju sodobnega visokošolskega prostora v tem delu Evrope, ki bo omogočal prosto gibanje študentov, visokošolskih učiteljev in raziskovalcev.

Rektorica UL prof. dr. Andreja Kocijančič: “Konferenca bo praktično delovno srečanje predstavnikov univerz območja Jugovzhodne Evrope, ki je namenjeno konkretnim dogovorom o izmenjavi študentov. Univerza v Ljubljani bi si želela več obojestranskih izmenjav in bo storila vse, da bi ta mobilnost stekla in bila uspešna, saj nenazadnje sodi med naše pomembnejše strateške usmeritve. Glavna ovira na tej poti je predvsem zapletenost formalnih postopkov za pridobitev začasnih dovoljenj za bivanje. Zato smo k sodelovanju pritegnili predstavnike zunanjega in notranjega ministrstva RS. Hkrati se študentje iz te regije soočajo s težavami, ki so vezane na finančna sredstva, saj ne spadajo v program Socrates. Univerza v Ljubljani je v ta namen v povezavi z gospodarstvom zagotovila štipendijski sklad, ki bo uradno ustanovljen v sklopu konference.”

Študentski minister za mednarodno sodelovanje ŠOU v Ljubljani Borut Čeh: “Študentje držav udeleženk Konference rektorjev in študentov Jugovzhodne Evrope smo v zadnjih šestih mesecih sodelovali pri ugotavljanju ovir na področjih mobilnosti, zagotavljanju kakovosti študija in spremljanju zakonskih sprememb v visokem šolstvu. Ugotovili smo, da se največ problemov pojavlja prav pri izvajanju mobilnosti, ki je eden od temeljev bolonjskega procesa.
Kljub velikemu interesu za študijske izmenjave, prakse, seminarje in sodelovanje med raziskovalci, profesorji in študenti univerz Jugovzhodne Evrope mobilnost močno omejujejo birokratske ovire, postopki priznavanja diplom na trgu dela, priznavanje izobrazbe ter neskladja zakonov znotraj posameznih držav. S Konferenco rektorjev in študentov Jugovzhodne Evrope nameravamo študentje skupaj z univerzami ne le opozoriti na omenjeno problematiko, temveč prispevati k spremembam na tem področju.” 

Na pobudo in v organizaciji ŠOU v Ljubljani je februarja letos v Ljubljani že potekalo mednarodno srečanje študentskih predstavnikov JV Evrope. Razpravljali so o sodelovanju študentskih organizacij JV Evrope, analizirali administrativne in institucionalne ovire pri mobilnosti študentov, visokošolskih učiteljev in raziskovalcev med državami JV Evrope ter podpisali pisma o sodelovanju med Študentsko organizacijo Slovenije in študentskimi organizacijami Bolgarije (Union of Bulgarian Students in National Assembly of Students’ Councils), Bosne in Hercegovine (Studentska unija republike Srbske in Studentska unija federacije Bosne i Hercegovine), Hrvaške (Savez studenata Hrvatske), Makedonije (Nacionalne studentske unije Makedonije), Romunije (National Alliance of Student Organisation in Romania) ter Srbije in Črne gore (Studentska unija Srbije).

ŠOU svetovalnica

Oj!
V tretjem letniku mi ni uspelo opraviti vseh obveznosti za vpis v višji letnik. Ker sem že ponavljal, sem zdaj ostal brez statusa. Prijatelj mi je povedal, da je prvo, drugo in tretje opravljanje izpita brezplačno. Zanima me, katere storitve mi lahko fakulteta zaračuna, ker sem ostal brez statusa?

Univerza v Ljubljani je za študijsko leto 2006/2007 sprejela cenik, v katerem določa, katere storitve in v kolikšnem znesku se lahko zaračunavajo. Informacije tvojega prijatelja so žal napačne. Cenik univerze za študijsko leto 2005/2006 sicer ni obravnaval plačevanja izpitov za osebe brez statusa in zato tudi ni bilo podlage za zaračunavanje prvega, drugega in tretjega opravljanja izpitov. Cenik univerze za letošnje študijsko leto (2006/2007) pa določa, da lahko članice za prvo, drugo in tretje opravljanje izpita za osebe brez statusa zaračunajo do 9.000 tolarjev. Članice univerze sprejmejo svoje cenike za storitve, ki jih nudijo, vendar morajo ti biti v skladu s cenikom univerze in torej ne smejo zaračunati višjega zneska, kot ga določa cenik univerze. Ker nisi navedel, katero fakulteto obiskuješ, ti svetujem, da sam poiščeš cenik svoje fakultete in pogledaš, kakšno ceno predpisuje za prvo, drugo in tretje opravljanje izpita, nato pa jo primerjaš s ceno iz cenika univerze.
Cenik govori tudi o četrtem in vsakem nadaljnjem opravljanju izpitov. Za osebe s statusom je cena za to storitev 9.000 tolarjev, medtem ko je za osebe brez statusa kar 27.300 tolarjev.
Za osebe brez statusa je dražja tudi izdaja potrdil: izdaja potrdila o vpisu znaša 600 tolarjev, izdaja potrdila o opravljenih izpitih oziroma doseženi povprečni oceni stane 1.800 tolarjev, izdaja potrdila v tujem jeziku pa 7.200 tolarjev. 
Za ostale storitve cenik določa, da se plačujejo enako za osebe s statusom in brez statusa, razen za diplomsko delo z zagovorom, ki znaša za univerzitetni program 125.100 tolarjev, za visokošolski strokovni program pa 99.900 tolarjev.
Ker pa cenik univerze ne določa ničesar glede plačevanja sklepov, ki jih izdajajo članice, je Komisija za spremljanje izvajanja Pravilnika o prispevkih in vrednotenju stroškov na Univerzi v Ljubljani opredelila sklepe, ki se lahko ali ne smejo zaračunavati študentom.
Članice ne smejo zaračunavati sklepov, ki jih študentom izdajajo na podlagi 153. in 158. člena Statuta Univerze v Ljubljani, sklepa o izpolnjevanju pogojev za opravljanje izpitov višjega letnika, sklepa o priznavanju izpitov znotraj Univerze v Ljubljani, sklepa o prehajanju študenta med programi in med fakultetami, sklepa o mirovanju statusa, sklepa o predčasnem opravljanju izpitov, sklepa o komisijskem opravljanju izpita, sklepa o zamenjavi predmeta, sklepa o vzporednem študiju na drugih fakultetah ali univerzah, sklepa o podaljšanju roka za izdelavo diplomske naloge, sklepa o predlogu diplomske naloge za Prešernovo nagrado, sklepa o oprostitvi šolnine, sklepa o vračilu šolnine, sklepa o odložitvi roka plačila šolnine, sklepa o sofinanciranju mednarodne izmenjave študentov, sklepa o popravljanju ocene, sklepa o imenovanju komisije za oceno naloge predlagane za Prešernovo nagrado, sklepa o imenovanju komisije za zagovor diplomske naloge ter termin zagovora, sklepa o določitvi termina za zagovor naloge na podiplomskem študiju, sklepa o priznanju statusa študenta športnika ali umetnika.
Komisija je določila tudi, da v skladu s 4. členom Pravilnika o prispevkih in vrednotenju stroškov na Univerzi v Ljubljani vpisnina vključuje tudi deset potrdil o vpisu.

Uroš, pravno svetovanje

Pozdravljeni. Za mano je prvi teden “študentskega življenja” in počutim se zelo izgubljeno. Doma sem iz manjšega mesta, ki je od Ljubljane oddaljeno tri ure z vlakom, in nisem navajena na življenje v tako velikem mestu. Že od nekdaj sem si želela študirati medicino, a sedaj se mi zdi, da je vse skupaj prezahtevno zame. Ker do 1. oktobra nisem prejela odločbe za sprejem za bivanje v študentskem domu, sem si sama poiskala sobo. Živim v dvosobnem stanovanju, skupaj s štirimi študenti. Sploh ne najdem miru za učenje in prostora zase. Lastnica stanovanja mi še zdaj ni prinesla najemne pogodbe v podpis in počutim se zelo neprijetno. Muči me domotožje. Razmišljam, da bi odšla nazaj domov in se naslednje leto vpisala na fakulteto, ki je bližje kraju mojega stalnega prebivališča, saj bi tako lahko živela doma. Kaj mi svetujete? Vem, da je moje pisanje zelo zmedeno, a za odgovor se vam že vnaprej zahvaljujem. Vesna

Zdravo, Vesna.
Najprej nekaj besed v tolažbo. Po prvem tednu življenja v tujem mestu se nas je večina počutila tako kot ti. Ni lahko oditi od doma ter se znajti na novi fakulteti med toliko novimi obrazi in kupom obveznosti. A če pogledaš vse skupaj z bolj pozitivne plati – to je pomembna prelomnica v tvojem življenju. Je obdobje osamosvajanja, ko prevzameš odgovornost zase in se izobražuješ za poklic, ki ga boš opravljala. Menim, da je prehitro, da bi že po prvem tednu sodila, da ti ne bo šlo. Zaupaj vase. Vsi bruci so v istem položaju. Poklepetaj s kakšno sošolko. Povabi jo na kosilo. Udeležita se kakšne tedenske rekreacije, študentske zabave ali česa podobnega. Odhod domov je res skrajni izhod.
Pisarna študentskih domov (http://www.stud-dom-lj.si/si/) je na svojih spletnih straneh objavila prednostne sezname, iz katerih lahko razbereš, na katerem mestu si in kdaj bi se lahko predvidoma vselila. Verjetno boš kmalu prejela tudi odločbo. Če se ti zdi, da resnično ne bi mogla doseči kompromisa s svojimi cimri in da z lastnico ne boš sklenila najemne pogodbe, ti priporočam, da si poiščeš drugo sobo; če si želiš miru, bo najbolje, da enoposteljno. Lahko se oglasiš v brezplačni posredovalnici sob m2, ŠOU v Ljubljani, kjer ti bodo z veseljem pomagali.
Kar se tiče miru za učenje: v čitalnicah fakultet in večjih knjižnic je tišina. Kasneje, ko boš bolje spoznala sošolce, se boste morda učili skupaj.
Če imaš kakršnokoli vprašanje s področja študijske problematike, ti je lahko v pomoč tudi naša spletna stran – http://www.svetovalnica.com/, lahko pa se obrneš na nas osebno, preko telefona, foruma ali e-maila. Vedi, da nikoli nisi sama in da je vsak začetek težak. A izzivi nas naredijo močnejše in nas obogatijo. Srečno!

Maja, socialno svetovanje

QUO VADIS

Ko sem nazadnje srečala Mojco, je bila po lastnih besedah v “eni od svojih faz”. Na vprašanje, kaj to pomeni, je razložila, da se čuti izgubljeno, občutek ima, da izgublja oblast nad svojim življenjem, in ne ve, kaj naj naredi sama s seboj. Nisem dobro razumela, za kaj gre, a nisem želela pritiskati nanjo, saj resnično ni bila razpoložena za pogovor, meni pa se je mudilo.
 
Popoldne sem se spet spomnila nanjo. Njene besede so bile težke in donele so v moji glavi kakor ogromen zvon. Nekaj mi ni dalo miru. Morala sem jo poklicati …
 
“Kam greš?” večkrat slišimo v življenju. Prvič nas zmoti, ko gremo s prijateljicami v disko in mama na vratih želi vedeti vse podrobnosti: kam gremo, s kom, kako, nato enaka vprašanja zastavi še oče, ko nas sreča na stopnišču, in zabiča, da se moramo vrniti pred polnočjo.
 
“Kam greš?” se v življenju večkrat vprašamo tudi sami. Mojca se sprašuje, čemur sama pravi “ena od mojih faz”. Pravi, da ima prijateljico, ki stalno potuje, hodi na izmenjave, poletne tabore, poletne šole, odpravlja se še na tritedenski dopust na Kitajsko. Stalno ji pripoveduje o novih dogodivščinah, ob katerih se Mojca čuti klavrno, nezanimivo in dolgočasno. Ugotavlja, da je zelo ljubosumna na prijateljico in da se sprašuje, kaj sama počne v svojem življenju. Ob živce jo spravlja, da živi tako monotono. Hodi na predavanja, popoldne dela v kozmetičnem salonu, zvečer pa večinoma čepi pred računalnikom ali knjigo. Čez vikend odpeketa domov k mami na kosilo, opere, gre na kavico z dobrimi starimi prijatelji in v ponedeljek spet vse znova.
 
“Kam grem? Kdo in kaj sem? Kaj me veseli? Kaj naj počnem v življenju?” so Mojčina nenehna  vprašanja. Želi si potovati, a nima s kom; hoditi zvečer ven, spoznavati nove ljudi, a nima časa; želi se naučiti plesati, a nima partnerja; rada ima tuje jezike, a nima denarja za tečaje. Obožuje španščino. Na faksu je celo spoznala nekaj punc iz Španije, ki so prišle na izmenjavo, a ji je bilo nerodno vprašati, če bi jo učile njihovega jezika v zameno za učenje slovenščine. Od nekdaj jo zanima gledališče, igrala je v šolskem gledališču, a na fakulteti nima časa. Vedno naleti na prepreko, ki jo odvrne od izpolnitve svoje želje. Velikokrat se sprašuje: “Zakaj mi je tako usojeno?”
 
Pa ji je res? Že davno je logoterapevt Frankl doumel, da človek ni svoboden pred pogoji življenja, je pa svoboden, da se o njih opredeli. Pravi, da svoboda ni človekova neodvisnost od razmer, danosti in omejitev, ampak njegova prostost za zavestno izbiranje med različnimi možnostmi v konkretnih okvirjih. Navsezadnje sami odločamo, ali se bomo podvrgli pogojem ali jih uporabili v svoj prid. Našega vedenja ne narekujejo pogoji, s katerimi se srečujemo, temveč odločitve, ki jih sprejemamo. Velikokrat nimamo idelnih pogojev za uresničevanje svojih želja. Vsekakor  ne smemo takoj odnehati. Pomembno je, da sledimo sebi in svojim željam. Da včasih počakamo malo dlje v vrsti in kupimo, kar smo potrebovali, ker bo mogoče naslednji dan že vse razprodano.

Vsak človek je pri odločitvah po lastni volji svoboden, zato je tudi osebno odgovoren. In odgovornost velikokrat doživljamo kot strašno. Zdi se nam, da je vsaka odločitev, od najmanjše do največje, dokončna, da v vsakem trenutku uresničimo ali zapravimo priložnost – priložnost tega trenutka. Zdi se nam strašno, da vsak posamezni trenutek skriva na tisoče priložnosti, mi pa lahko izberemo le eno samo, ki jo bomo uresničili.  Ker se nam vse zdi tako strašno, se raje odpovemo svobodi odločanja, ki nam je dana, in možnosti sledenja svojim željam in se prepustimo “usodi”.

Spet smo tam: varno in znano ali novo in negotovo. Čudovito je vedeti, da je naša prihodnost na nek način odvisna od naše odločitve v tistem trenutku. Torej potrebujemo pogum, da prevzamemo odgovornost za svoje življenje. Katero pot bomo ubrali, je izključno naša odločitev, naša izbira. Ali boste tako kot Mojca vrgli puško v koruzo in objokovali svojo usodo ali boste zbrali pogum, prevzeli odgovornost in sledili svojim željam? Zdaj ste v obdobju, ko si lahko dovolite več svobode, več eksperimentiranja. Niso vse odločitve tako dokončne, kot se znamo včasih prepričati v svojih pametnih bučah. Odpreti moramo okna in spustiti svež zrak v svoj svet. Več zraka imamo, lažje dihamo s polnimi pljuči. Možnosti imamo ogromno, le vprašati se moramo, kaj si želimo, ter ubrati želeno pot. Imamo zavest, s katero spoznavamo zakonitosti stvarnosti in svoje možnosti v konkretni situaciji. Naučimo se čim bolje prepoznavati svoje pristne potrebe in realne možnosti za njihovo zadovoljevanje. Naj nas ne ustavijo strah, sram, nezaupanje vase ali lenost. Bodimo ustvarjalni, s svojo energijo nenehno iščimo in uresničujmo možnosti in s smiselno odločitvijo spreminjajmo svojo resničnost.

Imejte v mislih, da je od nas odvisno, katero in kakšno življenjsko pot bomo izbrali. Spomnimo se znanega citata iz Alkimista: “Kadar si nečesa res želiš, stremi vse stvarstvo k temu, da bi se ti sanje uresničile.” Ali res nekdo drug odloča o naši usodi? Mojca je živela v tem prepričanju, dokler ni ugotovila, da lahko vzame stvari v svoje roke. Nenadoma je začutila, “da lahko gleda na svet kot nesrečna žrtev ali kot pustolovec, ki išče svoj zaklad”,  in se odločila za iskanje zaklada…Kaj boste pa vi izbrali?

Slavica Marič

 

Kako naj študent pride do stanovanja?

Mladi samo še nemočno opazujemo, kako se cene stanovanj višajo, in večina nas ob pijači vse bolj vneto razpravlja o tem, na kakšen način bi lahko po koncu študija prišli do svojega stanovanja. In zakaj cene stanovanj tako strmo naraščajo? Zakaj je kvadratni meter v Ljubljani po zadnjih raziskavah celo dražji kot v Parizu ali na Dunaju? Ker je povpraševanje dosti večje kot ponudba. Cene naj bi se namreč umirile, ko bo ponudba vsaj nekoliko zadovoljila povpraševanje. In kaj mladim ponuja država oz. kako nam pomaga? Kako se lahko študent  dokoplje do svojega stanovanja, ne da bi moral večino življenja odplačevati kredit? Kot pravijo nekateri ugledni ekonomisti, je ponudba države, ki naj bi bila nekakšna pomoč mladim, nekoliko nerodno zastavljena.

Država namreč z Nacionalno stanovanjsko varčevalno shemo (NSVS) pravzaprav spodbuja povpraševanje, vsem pa je jasno, da imamo težave na ponudbeni strani. Stanovanj je enostavno premalo, da o dinamiki gradnje novih stanovanj niti ne govorimo. Pa tudi če jih zgradijo, so to ponavadi zelo draga stanovanja, nedostopna povprečnemu človeku. Največkrat jih kupijo tisti, ki že imajo stanovanje in jim dodaten nakup nepremičnine predstavlja odlično naložbo – menijo, da je znesek mesečne najemnine, ki jo dobijo od nebogljenih študentov, bolj donosen od nekaterih drugih oblik varčevanja.

Šesta NSVS se je pričela oktobra. Država nam je ponudila odkup lotov po 12.000 SIT za en lot. Letošnja glavna novost v shemi je namenska poraba sredstev – ta morajo biti namenjena izključno za stanovanje, sicer varčevalec ne bo upravičen do subvencije (1/24  vplačanega zneska). In koliko sredstev  bomo dobili po petih letih varčevanja oz. 61 vplačanih zneskih? Bolj malo, saj je obrestna mera 3,69-odstotna. Kaj to pomeni? Če boste vsak mesec vplačali 12.000 SIT, boste po petih letih ob tej obrestni meri privarčevali 809.983 SIT. Danes bi s tem denarjem lahko kupili približno 2,5 m? v Ljubljani. Leta 2011 bi ob tako hitrem naraščanju cene kvadratnega metra lahko kupili približno 1,5 m?. Sklenemo lahko, da je donosnost NSVS zelo majhna, saj je celo trenutna donosnost nekaterih poslovnih bank višja.

Da bi študente posvaril pred “množičnim” posedanjem pred bankami, naj pojasnim, da je potrebno razmisliti o smotrnosti NSVS.  Edina prednost  NSVS je pridobitev dolgoročnega stanovanjskega posojila v dvojni vrednosti privarčevanega zneska. Vendar navsezadnje to niti ni taka prednost. Ne-varčevalci NSVS namreč lahko računajo, da bodo banke v prihodnje še znižale dolgoročne obrestne mere in tako bodo stanovanjski krediti privlačnejši in konkurenčnejši kot zdaj. Dolgoročno je smiselno varčevati tudi v vzajemnih skladih. Letna donosnost skladov znaša okoli 10 odstotkov, celo do 30 odstotkov. Vendar je varčevanje v vzajemnih skladih bolj tvegano kot v NSVS, zato je NSVS primernejša za konzervativne vlagatelje, saj je najbolj podobna bančnemu varčevanju.

Treba je vedeti, da bodo cene stanovanj še naprej rasle. Temu bodo sledile tudi najemnine. Strah vzbujajoče je dejstvo, da ljudje v hlastanju za denarjem preurejajo svoja bivališča, da bi študentom oddajali prostor. Velikokrat pa pri tem pretiravajo in izgubljajo občutek za realnost. Nemalo je primerov, ko najemodajalci zahtevajo neverjetne in smešno visoke cene za bivališča, v katerih bi bilo nemogoče živeti. Pred nekaj leti sem šel na ogled stanovanja v center Ljubljane. Gospod je zahteval 40.000 SIT za sobo, kar se mi je zdelo precej ugodno glede na lokacijo. Ko sem vstopil v stanovanje, so na tleh ležale smeti, zelo je smrdelo, tople vode ni bilo, toliko mrčesa nisem videl še nikoli v življenju, jogi je bil tako umazan, da se nanj ne bi niti usedel, zidovi so bili črni, omet je odpadal. Sprva sem mislil, da je soba nekakšna zapuščena klet, v katero lahko odlagam stvari, ki jih ne bi potreboval, in da me bo kasneje odpeljal v pravo stanovanje. Motil sem se. To je bilo stanovanje, ki ga je gospod oddajal. In sploh ni mogel razmeti, da tam nisem bil pripravljen živeti, pa tudi če bi mi on plačal  40.000 SIT. Rekel mi je, da imam pisalno mizo in stranišče, več pa tako ne potrebujem, saj sem samo študent. To zgodbo še danes ob pivu pripovedujem prijateljem.
Danes se najemnine zelo razlikujejo glede na mesto, a najdražja so stanovanja v prestolnici. Cena za dvosobno stanovanje v Ljubljani se giblje med 100.000 in 140.000 SIT, v Mariboru med 70.000 in 110.000 SIT, v Kopru pa ga lahko dobite že za 60.000 do 90.000 SIT.

Vse več je mladih, ki so starejši od 30 let in še živijo pri starših, ker si svojega stanovanja ne morejo privoščiti. Tudi to jim narekuje država. Sprva jim ponudi, da varčujejo 5 ali 10 let v NSVS, kasneje pa jih s posojilom zakreditira še za 20 let. Tako postanemo lastniki stanovanja šele pri petdesetih. Skrajni čas, da država ugotovi, da problem ne leži na strani povpraševanja, temveč na strani ponudbe. Zato bi država morala subvencionirati kreditiranje, ne pa varčevanje.

Predrag Rajčič, dipl.ekon.

Najbolj “zagaman” hostel na svetu

Dawson City je zlatokopsko mesto v severozahodnem delu Kanade. Na vrhuncu zlate mrzlice je v tam del življenja preživel tudi znameniti pisatelj Jack London.
Ko so se vanj okoli leta 1890 zgrinjali prvi zlatokopi, so bile življenjske razmere v mestu obupne. Bilo je prenaseljeno, ljudje so živeli v šotorih.
Kasneje so se razmere počasi izboljševale. Postavili so živopisane brunarice. Ko je zlata začelo primanjkovati, se je odselila večina ljudi, tisti, ki so ostali, pa so se lotili tudi drugih del.


Dandanes se jih mnogo ukvarja s turizmom. Dawson city je živi muzej: vse ulice razen ene so neasfaltirane, ob njih pa vodijo leseni podiji. Skoraj vse hiše so na zunaj videti kot v času Jacka Londona, imajo pa seveda elektriko in vodo, urejene sanitarije in druge dobrobiti sodobnega časa.
Zanimivo je postopati po ulicah, ki se od časov divjega zahoda niso na pogled prav nič spremenile, nisem pa niti pričakoval niti si želel občutiti življenjskih razmer, ki so vladale v tistih dneh. A prav to sem doživel …
Čez reko, nasproti Dawson Cityja, je bil hostel.
Za začetek sem plačal za dve noči, a ko sem si hostel ogledal, sem ugotovil, da bi bilo bolj prav, če bi oni plačali meni, da sem tu. Hostel je bil skupek brunaric, lop, nadstreškov na kolih, ograj in stopnic, kajti stal je na strmem bregu. Življenjski pogoji so bili približno takšni kot med zlato mrzlico, le v sobah je bilo nekoliko manj postelj kot pred stotimi leti. Vrata v sobe se niso zaklepala, zapirala so se s pomočjo vrvi z utežjo, obešene čez kolešček. Prtljago sem spravil za loputo pod posteljo, ki sem jo začuda lahko zaklenil. Postelja je bila lesena klop, na kateri so bile zložene odeja, blazina in dve večji in trši blazini, na katerih naj bi spal, a sta bili za odraslega človeka prekratki. Podaljšal sem ju z zloženo odejo in na vse to vrgel svojo spalko, da je nastalo kolikor toliko uporabno ležišče.
Tudi sicer je bil hostel poln raznoraznih “izumov”. Pravzaprav v njem sploh ni bilo ničesar normalnega in pričakovanega. Elektrike ni bilo, so pa bile tri vrste vode: za pitje, za pranje posode in za pranje drugih stvari. Logike, po kateri naj bi posodo pral z vodo, ki ni pitna, nekako nisem usvojil.
Na stranišču ni bilo nobene teh vod, a v Kanadi so takšna stranišča v kempih in na obcestnih postajališčih običajna in v glavnem tudi čista. Problem pa je bil pisoar iz lesa, ki že od svoje postavitve dalje najbrž ni videl vode. Bil je poln muh in mušic, smrdel je do neba in tudi pogled nanj človeku ni vzbujal teka. Zaprl sem zgornji izhod iz želodca, da mi ne bi kaj ušlo ven, in se odločil pisoar uporabiti, da se bom lahko kasneje hvalil, kako sem lulal v najbolj zanikrn pisoar na svetu. A ko so se kapljice začele odbijati nazaj vame, je bilo preveč; šel sem lulat v naravo ter pri tem miril svoj želodec in mu obljubljal, da tistega “scališča” ne bo nikoli več videl. Glede vonja mu tega nisem mogel zagotoviti.
Lulanje v naravi je bilo strogo prepovedano. Hostel je bil tudi sicer poln nevarno zvenečih prepovedi na velikih tablah, ki so ti pretile, da boš letel iz hostla, če se ne boš držal navodil. Napotkov, kako se kaj počne in uporablja, je bilo še več kot prepovedi; celi romani so razlagali, kako naj pereš posodo, da ne porabiš preveč vode, ki je dobrina življenja, kako in točno na katerih mestih lahko kuriš kako velik ogenj, da ne zakuriš še česa drugega, kako uporabljaš imetje hostla, ne da bi ga poškodoval, in ga po uporabi vračaš nazaj, od koder si ga vzel … Bilo je tudi nekaj dobronamernih opozoril, kot je svarilo, da moraš pri sekanju drv paziti, da ti v oko ne prileti iver in te ne poškoduje. Pogosto je bilo tudi prijazno napisano, da vse, kar počneš, počneš na lastno odgovornost in da hostel za tvojo malomarnost ne odgovarja.
Bil sem vesel, da imam dovolj svežega perila in ga v hostlu ne bo treba umivati. Sem pa opral čutare; seveda s pitno vodo, pri čemer sem ves čas pazil, da me ne bi kdo zalotil, kot da res hudo grešim.

‘Kopalnica’
Kasneje sem ugotovil, da sem lahko srečen, da sem lahko opral vsaj čutare, kajti sebe nisem mogel umiti. No, lahko bi se, a bi podvig potekal približno takole: najprej bi moral nasekati drva (in paziti, da mi iver ne pade v oči); nato bi moral zakuriti ogenj pod velikim loncem z vodo, počakati, da ta voda zavre, jo preliti v vedro, vanj priliti toliko mrzle vode, da bi dosegel želeno temperaturo, se zapreti v lopo, počepniti na plastificiran podij z luknjo za odtekanje vode in si z zajemalko polivati vodo čez telo. Na koncu bi moral vse predmete vrniti tja, od koder sem jih vzel.
Ko po 500 kilometrih divjine človek doseže civilizacijo, je najmanj, kar si lahko zaželi, tuš, čisto navaden tuš, pod katerega se postavi in stoji, voda pa teče po njem. A to tu ni šlo; tudi če bi tuš bil, bi najbrž moral vseeno narediti vse naštete neumnosti, potem pa varčevati z vodo, ki je dobrina življenja.
Najbolj zabavno pri vsej dogodivščini je bilo, da je bil lastnik očitno prepričan, da je hostel zelo ekološki; povsod so bile cvetke o sožitju z naravo in primernem odnosu do njenih darov. Brez dvoma, ko zakuriš ogenj in zavreš dvajset litrov vode, da se lahko nato polivaš z največ petimi litri mlačne vode, je tvoje početje res neznansko ekološko. Mimogrede, lastnik in ustanovitelj tega hostla je Nemec. Podatek si lahko razlagate po svoje.
Večina gostov se je očitno tudi sama imela za ekologe, kajti vse skupaj jim je bilo celo zelo všeč in zabavno. Nekaj jih je najbrž bilo mojih misli, ampak nisem imel volje, da bi jih iskal in z njimi obnavljal, kar smo ugotovili že vsak zase. Šel sem spat. Na srečo sem imel samo enega cimra, ki ni prehudo smrčal, tako da sem vsaj spal v miru.

Najbolj "zagaman" hostel na svetu

Dawson City je zlatokopsko mesto v severozahodnem delu Kanade. Na vrhuncu zlate mrzlice je v tam del življenja preživel tudi znameniti pisatelj Jack London.
Ko so se vanj okoli leta 1890 zgrinjali prvi zlatokopi, so bile življenjske razmere v mestu obupne. Bilo je prenaseljeno, ljudje so živeli v šotorih.
Kasneje so se razmere počasi izboljševale. Postavili so živopisane brunarice. Ko je zlata začelo primanjkovati, se je odselila večina ljudi, tisti, ki so ostali, pa so se lotili tudi drugih del.

Dandanes se jih mnogo ukvarja s turizmom. Dawson city je živi muzej: vse ulice razen ene so neasfaltirane, ob njih pa vodijo leseni podiji. Skoraj vse hiše so na zunaj videti kot v času Jacka Londona, imajo pa seveda elektriko in vodo, urejene sanitarije in druge dobrobiti sodobnega časa.
Zanimivo je postopati po ulicah, ki se od časov divjega zahoda niso na pogled prav nič spremenile, nisem pa niti pričakoval niti si želel občutiti življenjskih razmer, ki so vladale v tistih dneh. A prav to sem doživel …
Čez reko, nasproti Dawson Cityja, je bil hostel.
Za začetek sem plačal za dve noči, a ko sem si hostel ogledal, sem ugotovil, da bi bilo bolj prav, če bi oni plačali meni, da sem tu. Hostel je bil skupek brunaric, lop, nadstreškov na kolih, ograj in stopnic, kajti stal je na strmem bregu. Življenjski pogoji so bili približno takšni kot med zlato mrzlico, le v sobah je bilo nekoliko manj postelj kot pred stotimi leti. Vrata v sobe se niso zaklepala, zapirala so se s pomočjo vrvi z utežjo, obešene čez kolešček. Prtljago sem spravil za loputo pod posteljo, ki sem jo začuda lahko zaklenil. Postelja je bila lesena klop, na kateri so bile zložene odeja, blazina in dve večji in trši blazini, na katerih naj bi spal, a sta bili za odraslega človeka prekratki. Podaljšal sem ju z zloženo odejo in na vse to vrgel svojo spalko, da je nastalo kolikor toliko uporabno ležišče.
Tudi sicer je bil hostel poln raznoraznih “izumov”. Pravzaprav v njem sploh ni bilo ničesar normalnega in pričakovanega. Elektrike ni bilo, so pa bile tri vrste vode: za pitje, za pranje posode in za pranje drugih stvari. Logike, po kateri naj bi posodo pral z vodo, ki ni pitna, nekako nisem usvojil.
Na stranišču ni bilo nobene teh vod, a v Kanadi so takšna stranišča v kempih in na obcestnih postajališčih običajna in v glavnem tudi čista. Problem pa je bil pisoar iz lesa, ki že od svoje postavitve dalje najbrž ni videl vode. Bil je poln muh in mušic, smrdel je do neba in tudi pogled nanj človeku ni vzbujal teka. Zaprl sem zgornji izhod iz želodca, da mi ne bi kaj ušlo ven, in se odločil pisoar uporabiti, da se bom lahko kasneje hvalil, kako sem lulal v najbolj zanikrn pisoar na svetu. A ko so se kapljice začele odbijati nazaj vame, je bilo preveč; šel sem lulat v naravo ter pri tem miril svoj želodec in mu obljubljal, da tistega “scališča” ne bo nikoli več videl. Glede vonja mu tega nisem mogel zagotoviti.
Lulanje v naravi je bilo strogo prepovedano. Hostel je bil tudi sicer poln nevarno zvenečih prepovedi na velikih tablah, ki so ti pretile, da boš letel iz hostla, če se ne boš držal navodil. Napotkov, kako se kaj počne in uporablja, je bilo še več kot prepovedi; celi romani so razlagali, kako naj pereš posodo, da ne porabiš preveč vode, ki je dobrina življenja, kako in točno na katerih mestih lahko kuriš kako velik ogenj, da ne zakuriš še česa drugega, kako uporabljaš imetje hostla, ne da bi ga poškodoval, in ga po uporabi vračaš nazaj, od koder si ga vzel … Bilo je tudi nekaj dobronamernih opozoril, kot je svarilo, da moraš pri sekanju drv paziti, da ti v oko ne prileti iver in te ne poškoduje. Pogosto je bilo tudi prijazno napisano, da vse, kar počneš, počneš na lastno odgovornost in da hostel za tvojo malomarnost ne odgovarja.
Bil sem vesel, da imam dovolj svežega perila in ga v hostlu ne bo treba umivati. Sem pa opral čutare; seveda s pitno vodo, pri čemer sem ves čas pazil, da me ne bi kdo zalotil, kot da res hudo grešim.

‘Kopalnica’
Kasneje sem ugotovil, da sem lahko srečen, da sem lahko opral vsaj čutare, kajti sebe nisem mogel umiti. No, lahko bi se, a bi podvig potekal približno takole: najprej bi moral nasekati drva (in paziti, da mi iver ne pade v oči); nato bi moral zakuriti ogenj pod velikim loncem z vodo, počakati, da ta voda zavre, jo preliti v vedro, vanj priliti toliko mrzle vode, da bi dosegel želeno temperaturo, se zapreti v lopo, počepniti na plastificiran podij z luknjo za odtekanje vode in si z zajemalko polivati vodo čez telo. Na koncu bi moral vse predmete vrniti tja, od koder sem jih vzel.
Ko po 500 kilometrih divjine človek doseže civilizacijo, je najmanj, kar si lahko zaželi, tuš, čisto navaden tuš, pod katerega se postavi in stoji, voda pa teče po njem. A to tu ni šlo; tudi če bi tuš bil, bi najbrž moral vseeno narediti vse naštete neumnosti, potem pa varčevati z vodo, ki je dobrina življenja.
Najbolj zabavno pri vsej dogodivščini je bilo, da je bil lastnik očitno prepričan, da je hostel zelo ekološki; povsod so bile cvetke o sožitju z naravo in primernem odnosu do njenih darov. Brez dvoma, ko zakuriš ogenj in zavreš dvajset litrov vode, da se lahko nato polivaš z največ petimi litri mlačne vode, je tvoje početje res neznansko ekološko. Mimogrede, lastnik in ustanovitelj tega hostla je Nemec. Podatek si lahko razlagate po svoje.
Večina gostov se je očitno tudi sama imela za ekologe, kajti vse skupaj jim je bilo celo zelo všeč in zabavno. Nekaj jih je najbrž bilo mojih misli, ampak nisem imel volje, da bi jih iskal in z njimi obnavljal, kar smo ugotovili že vsak zase. Šel sem spat. Na srečo sem imel samo enega cimra, ki ni prehudo smrčal, tako da sem vsaj spal v miru.

Stiki? Ne … odnosi!

Pri odnosih z javnostmi v organizacijah obstaja velika razlika med njihovim tehničnim izvajanjem in profesionalnim upravljanjem, kjer se ločuje znanje strokovnjakov in strategov od znanja zgolj tehnično podkovanih. Tako obstaja tudi veliko napačnih oz. nepravilnih poimenovanj različnih pojmov, ki ti takoj dajo vedeti, kako dobro je oseba, ki jih uporablja, podkovana na področju komuniciranja.

Vsak izmed nas je že kdaj zasledil poimenovanje službe za “stike z javnostjo”, kar pa je neprimerno in zastarelo saj namiguje na enosmerno in kratkoročno vzpostavljanje komunikacije samo z eno – “splošno” – javnostjo. Bolj stroki primerno je poimenovanje “odnosi z javnostmi”, saj gre pri opravljanju funkcije komuniciranja v organizaciji za vzpostavljanje in ohranjenje dolgoročnih odnosov z mnoštvom javnosti.

V marsikateri organizaciji so odnosi z javnostmi kot funkcija zreducirani zgolj na odnose z mediji, ki predstavljajo le majhen, a pomemben del odnosov z javnostmi, saj so mediji (oz. novinarji in uredniki) le ena izmed javnosti, s katerimi določena organizacija komunicira in vzpostavlja medsebojno koristne odnose. Med najpogostejše javnosti, s katerimi podjetje komunicira, lahko štejemo zaposlene, vodstvo, kupce, dobavitelje, tekmece, lokalno skupnost, lastnike oz. investitorje, medije, aktiviste in vladne organizacije. Zato se podjetja ne bi smela osredotočati samo na komunikacijo z mediji, ampak bi morala h komunikaciji pristopiti bolj celovito.

Prav tako je moč zaslediti, da nekatere organizacije prirejajo “tiskovne konference” ali po domače “tiskovke”. Tudi pri tem poimenovanju, ki je zastarelo in omejujoče, ne moremo mimo dejstva, da mediji, ki obstajajo v našem prostoru, še zdaleč niso samo tiskani mediji. Radijski, televizijski in celo novinarji spletnih strani se prav tako kot novinarji tiskanih medijev pogosto zanimajo za delovanje neke organizacije. Če želimo spoštovati tako novinarsko stroko kot tudi stroko odnosov z javnostmi bi bilo primerno, da dogodek na katerega skličemo novinarje z namenom, da jim podrobneje predstavimo novice o naši organizaciji, tudi poimenujemo “novinarska konferenca”. Časi, ko je svet poznal zgolj tiskane medije, so mimo. Lahko rečete, da so to malenkosti, vendar ravno z malenkostmi pokažemo spoštovanje in naš odnos do drugega, dela oz. stroke.

Profesionalno opravljanje poklica strokovnjaka za odnose z javnostmi ni enostavno. Pri našem delu ne gre za zgolj pošiljanje novic novinarjem in odgovarjanje na njihova vprašanja, ampak gre tudi za odgovornost in profesionalnost, ki jo kažemo pri našem delu. Odnose z javnostmi je potrebno opravljati strateško, taktično in na podlagi raziskav sedanje in prihodnje situacije, v kateri se nahaja organizacija.

V Sloveniji imamo kar nekaj organizacij in dogodkov, ki skrbijo za profesionalno držo naših komunikatorjev. Slovensko društvo za odnose z javnostmi (PRSS) in njene številne sekcije, med katere spada tudi naša Študentska sekcija (SS PRSS), skrbimo za pretok informacij in dognanj s področja odnosov z javnostmi.
Prav tako pri nas deluje Slovenska sekcija mednarodnega združenja poslovnih komunikatorjev IABC, od letos pa je v Sloveniji tudi sedež društva mednarodnih študentov za komuniciranje in odnose z javnostmi PRIME. Za vse nas, ki nas zanima organizacijsko komuniciranje, pa so tudi zanimiva različna srečanja in konference na temo odnosov z javnostmi. Datumsko najbližja nam je letos že deseta Slovenska konferenca z odnosih z javnostmi (SKOJ), ki bo od 19. do 21. oktobra potekala v Termah Olimia. Kot študent pa se lahko naši sekciji pridružiš na obisku mednarodnega kongresa PRIME, ki bo novembra v Barceloni, Španiji.

Borut Odlazek
Študentska sekcija
Slovenskega društva za odnose z javnostmi

17. LIFFe

Tudi letošnjo jesen, natančneje od 10. do 24. novembra, bo slovenska prestolnica tudi prestolnica svetovnega filmskega dogajanja, ki vselej pritegne več kot petdeset tisoč ljubiteljev dobrega filma.
Ljubljanski mednarodni filmski festival LIFFe, največja tovrstna prireditev pri nas, bo že sedemnajstič zapovrstjo platna v dvoranah Cankarjevega doma, Kinodvora, Kina Komuna in Kinokluba Vič osvetlil z izbranimi dosežki evropske in svetovne filmske produkcije zadnjega obdobja. Posebna pozornost je namenjena najkakovostnejšim ter po vsebini in uresničitvi izrazito izvirnim in zanimivim avtorskim delom.

V programu festivala se bo zvrstilo okoli sto filmov, razvrščenih v posamezne sklope:
PERSPEKTIVE – uradna tekmovalna kategorija novih režiserjev, ki se potegujejo za nagrado vodomec (Kingfisher); predstavlja filme obetajočih in izvirnih avtorjev, ki se prvič ali drugič poskusijo v filmski režiji. Zmagovalca določi tričlanska mednarodna žirija, ki jo sestavljata dva tuja strokovnjaka in slovenski filmski ustvarjalec ali kritik.
PREDPREMIERE – predstavitev vrhuncev evropske in drugih večjih kinematografij, nastalih pod taktirko preverjenih filmskih mojstrov.
OBZORJA – pregled novih uspešnic svetovne produkcije, bolj primernih za festivalsko prikazovanje in art kino mrežo kot za redni komercialni program; gre za filme uveljavljenih režiserskih imen. Tudi Obzorja sodijo v tekmovalni program, le da zmagovalca izbere občinstvo in mu dodeli zlati kolut.
DOKUMENTARCI – pregled sodobne angažirane dokumentarne produkcije z vsega sveta.
EKSTRAVAGANCA – festivalska kategorija, namenjena predstavitvi filmskih ustvarjalcev sodobnega filma, ki niso podvrženi prevladujočim tokovom v strukturi filmskega izražanja. Prostor dajemo oblikam, ki ne sodijo v samoumevno kategorijo celovečernega igranega filma; sledimo pomembnim ustvarjalcem samosvoje filmske estetike ter skozi čas tudi njihovim vznemirljivim in nepredvidljivim filmskim potem.
POSVEČENO – predstavitev festivalsko in medijsko izpostavljenega avtorja. Letos bo sekcija Posvečeno predstavila italijanskega režiserja Marca Bellochia.
PROTI VETRU – sklop avtorjev, ki kljub prevladovanju drugačnih smernic gojijo svojo filmsko poetiko in ostajajo prepoznavni po svojevrstni uporabi filmskega jezika.
IZBOR KRATKEGA FILMA – izbor iz programa Koordinacije evropskih festivalov.
JUG-JUGOVZHODNO – pregled kinematografije dežel južno in jugovzhodno od nas.

Predprodaja od 26. 10. do vključno 9. 11.:
Popusti:
– za dijake in študente: za projekcije do 18. ure 700 SIT, po tej uri 900 SIT
– ob nakupu 6 vstopnic za različne filme 20 %; ob nakupu 9 vstopnic za različne filme 25 %
– ob nakupu 12 vstopnic za različne filme 30 %
Redna prodaja od 10. do 24. 11.:
Popusti:
– za dijake in študente: za projekcije do 18. ure 700 SIT, po tej uri 900 SIT
– ob nakupu 6 vstopnic za različne filme 10 %
– ob nakupu 9 vstopnic za različne filme 15 %
– ob nakupu 12 vstopnic za različne filme 20 %

Mesto žensk

Med 2. in 10. oktobrom letos se je odvil že 12. Mednarodni festival  sodobnih umetnosti – Mesto žensk. Festival se je tokrat ukvarjal z različnimi vidiki zgodovine, njenega pomena ter spomina – torej sfer, kjer so ženske najbolj nevidne.

Ker zgodovina postavlja časovne mejnike pomembnih dogodkov, je zgodovinski spomin eden od načinov, kako sedanjost ločiti od preteklosti in jo povezati s prihodnostjo.  Določa tudi, kaj bo utonilo v pozabo in kaj bo zapisano v zgodovinski in kolektivni spomin. Zato je Mesto žensk eden od pomembnih kamnov mozaika formalnega zgodovinskega spomina, v katerem se dela ženskih avtoric pogosto izgubijo. Sooči nas z žensko kretivnostjo v današnjem prostoru in času, ki bi sicer ostala neomenjena, neopažena in osamljena v množici “pomembnih političnih dogodkov”. Letošnji festival je bil posvečen stoletnici rojstva Hannah Arendt, znane filozofinje, politične teoretičarke in avtorice razvpite knjige Izvori totalitarizma.

Program pa ni bogat zgolj konceptualno, saj tudi letos ni razočaral s širokim žanrskim izborom del ženskih umetnic z različnih delov sveta. Poleg razstave 28 slovenskih slikark in ilustratork smo si lahko ogledali kvaliteten nabor filmov, video produkcij, multimedijskih performansov, ilustrirano predavanje, glasovno-plesno predstavo, koncerte, predavanja, literarni maraton ter druge predstave. Svoje delo in ustvarjanje so imele priložnost predstaviti številne umetnice, kot je npr. kanadska risarka stripov, pevka in kitaristka Genevi?ve Castr?e, režiserka Germaine Dulac, hrvaška sodobna umetnica Sanja Iveković, plesalka in koreografinja Irena Tomažin, Kanadčanka Antonija Livingstone, sociologinja Mirjam M. Hladnik, režiserka Hanna A. W. Slak, Eva Egermann, Stefanie Seibold, Bonifre Madigan, igralka Silvia Ferreri, medijska teoretičarka Marina Gržinić in še mnoge druge.

V okviru festivala so bile organizirane tudi razprave, delavnice za solistični performans, delavnica literarnega prevajanja južno-slovanskih jezikov, slikarske delavnice ipd. Vse dejavnosti so ženske vzpodbujale k aktivnemu vključevanju v festivalsko dogajanje ter vzpostavljanju osebnega odnosa z umetnostjo. Tako je Mesto žensk ponovno doseglo svoj namen in nam predstavilo umetnost in umetnine ženskih avtoric ter hkrati odprlo prostor za nastajanje oz. odkrivanje novih. Slovencem je ponudlo možnost vpogleda v koncepte razmišljanja, ki niso obremenjeni s prevladujočo racionalno, linearno logiko, ampak se nagibajo k intuiciji, čustnosti in mističnosti. Torej tistemu, kar najbolj definira žensko in tudi umetnico.

KariS

piksel
Nastavitve piškotkov
Logo revija Študent

Spletišče s piškotkom dodeli obiskovalcu serijsko oznako, da ga prepozna ob ponovnem obisku.

Nujni piškotki

Piškotki, nujno potrebni za delovanje strani, zagotavljanje varnosti in prenos podatkov.

Analitični piškotki

Piškotki anonimizirane Googlove analitike nam omogočijo merjenje rasti ogledov.