Dostop(nejše) informacije za bruce

Ob začetku novega študijskega leta je Študentska organizacija Univerze v Mariboru (ŠOUM) pripravila informativno akcijo Dostop, s katero želi izraziti dobrodošlico vsem brucem Mariborske univerze.

S priročnikom Dostop jim želijo zagotoviti vse informacije za uspešen študij in omogočiti lažjo vključitev v študentsko življenje.
“Skrb za informiranost in obveščenost študentov Univerze v Mariboru je ena temeljnih nalog ŠOUM-a, pri čemer se je informiranje s publikacijami in na stojnicah pokazalo kot pravi pristop, s katerim marsikateremu novemu študentu naše univerze pomagamo pri hitrejši in lažji vključitvi v študentsko življenje,” je ob predstavitvi brošure poudaril Robert Prtižnik, predsednik ŠOUM-a.
V priročniku Dostop so zbrane vse informacije o študiju, o Univerzi v Mariboru in fakultetah, ki jih zastopa, o pravicah in dolžnostih študentov, o študentski prehrani, štipendiranju, bivanju in vseh ostalih elementih študentske socialne varnosti. Predstavljene so tudi možnosti za preživljanje prostega časa, vključno z obštudijskimi dejavnostmi, ki jih pripravlja skupina ŠOUM.
“Študentski priročnik Dostop so bruci prejeli med 2. in 4. oktobrom na stojnicah, ki so bile postavljene na vseh fakultetah in visokih šolah, članicah Univerze v Mariboru. Študenti pa niso prejeli samo priročnika. V mapi so dobili še zemljevid Maribora, zloženko o subvencionirani prehrani, kemični svinčnik in ovratni trak za ključe,” nam je povedala Lidija Novak, predstavnica za stike z javnostjo na ŠOUM-u.
Da novi študentje ne bi bili lačni, so poskrbeli informatorji na prodajnih mestih bonov, ki so med 2. in 4. oktobrom vsem brucem svetovali, katere bone naj kupijo glede na lokacijo njihove fakultete in kako lahko pridejo do restavracij, ki ponujajo subvencionirano prehrano.
Pri ŠOUM-u so poleg uradne predstavitve bruce pozdravili še s prireditvijo Velika otvoritvena zabava. Na koncertu v dvorani Študentskega prireditvenega centra Štuk sta nastopili glasbeni skupini Posodi mi jurja in Doptera, ki sta bruce zabavali pozno v noč. 

Nika Djordjevič

Novi dom na kardeljevi ploščadi

Fakulteta za družbene vede je imela vedno odprta vrata za vse radovedneže, ki so si želeli raziskati skrivnosti družboslovja. V želji po še kvalitetnejšem strokovnem delovanju so ob 45-letnici fakultete temeljito prenovili študijske prostore, ki so jih otvorili na prvi študijski dan.

Svečani dogodek se je pričel pred glavnim vhodom v fakulteto. Uradni del programa je z uvodnim nagovorom odprla dekanja dr. Zinka Kolarič, nato sta spregovorila še minister za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo dr. Jure Zupan in red. prof. dr. Anuška Ferligoj. Prireditveni program je popestrilo petje Akademskega pevskega zbora Tone Tomšič Univerze v Ljubljani.

“Študirati družbene vede je izjemno pomembno, ne samo pri nas, temveč povsod po svetu. Družbene vede so resna znanost in so izjemno pomembne v današnjem medkulturnem dialogu. Strokovnost in znanstvenost si podajata roke in nobene izmed njiju ni treba zanemarjati na račun druge. Prav zato je tako pomembno, da se bodo študijski programi osredotočili predvsem na sodelovanje profesorja in študenta, ne le v času študija, temveč tudi kasneje. Kot diplomiranci se boste vračali k profesorjem, se z njimi posvetovali ter tudi sami kot strokovnjaki in znanstveniki širili družboslovno vedo. Ni vas treba biti strah, da se primerjate s slovensko in svetovno strokovno javnostjo. V vseh teh primerjavah morate biti odlični. Zato vam želim, da bi v tem novem domu, ki zaključuje prostorsko rast, ne zaključuje pa duhovne, znanstvene in strokovne rasti, doživeli veliko uspehov in veliko, veliko užitkov,” je s svojim govorom spodbujal dr. Jure Zupan.

Fakulteta za družbene vede je med drugim pridobila tudi nov študentski park, kjer so ob govoru predsednice Študentskega sveta FDV Jelene Štrbac posadili prvo študentsko drevo. To bo raslo skupaj s študenti, skupaj s fakulteto. Študentje naj bi park s časoma obogatili s še več krošnjami, tako kot bodo sami bogatili svoje krošnje znanja. Le kaj je lepšega kot pogled na mlado, novo življenje, ki raste, in na znanje, razgledanost, ki bogati?

Slavnostna akademija se je nadaljevala v drugem nadstropju za steklenimi vrati svečane dvorane, kjer so prikazali prve korake fakultete ter njen razvoj vse do danes, za zabavo pa so poskrbeli Rok Trkaj, Nuška Drašček, Peter Lovšin s spremljevalno skupino, Improliga in zasedba The Authentic.

Maja Kranjc

Brucovanje 2006

Univerza v Ljubljani je 1. oktobra 2006 letos prvič priredila skupni svečani sprejem za bruce in njihove starše. Prireditev je vsebovala tri vsebinske sklope, osrednjo vlogo pa je imela svečanost na Kongresnem trgu, ki je simboliziral univerzitetni kampus. Poleg 13.000 brucev in njihovih staršev so k udeležbi povabili tudi starejše študente ter učitelje in sodelavce univerze. Pompozna najava dogodka in veliko število povabljenih ni zadovoljil pričakovanj – ostalo je bolj pri obljubljubi in želji organizatorjev, saj so se na prireditvi v večini zbrali le starejši študenti in starši novih študentov, od 13 tisoč napovedanih in pojavljenih brucev pa se je povabilu odzvala morda le slaba polovica. Na osrednji svečanosti je rektorica sicer nagovorila bruce in skupaj z dekani članic opravila njihov sprejem na univerzo. V svojem nagovoru jim je izrazila dobrodošlico in predstavila možnosti, ki jim jih ponuja univerzitetno okolje za napredovanje v osebnem razvoju. Po osrednji svečanosti na Kongresnem trgu so za vse organizirali tek na Rožnik, ki ni popravil slabega vtisa in skromne udeležbe. Prihodnje leto upamo na boljše!

 

Program Socrates-Erasmus

Študij izven meja domovine

Socrates-Erasmus je program Evropske skupnosti, ki je bil ustanovljen z namenom povečati mobilnost na področju izobraževanja v evropskem prostoru, saj so raznolike izkušnje in  interdisciplinarno znanje vedno večja vrednota. V programu trenutno sodeluje 31 držav – vse članice EU ter Bolgarija, Romunija, Turčija, Islandija, Liechtenstein in Norveška.

Vsako leto se število študentov, ki si želijo pogledati izza meja svoje domovine in na tujem pridobiti študijsko izkušnjo, povečuje. Slovenija – kot pošiljateljica svojih študentov v tujino in gostiteljica tujih študentov –  tu ni nikakršna izjema. V študijskem letu 2000/01 je po podatkih Centra za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS) na začasni študij v Slovenijo prišlo 63 tujih študentov, v tujino pa je odpotovalo 230 slovenskih študentov. Za preteklo študijsko leto lahko govorimo o precej višjih številkah. Število slovenskih študentov, ki so lani v okviru programa Socrates-Erasmus opravljali del svojih obveznosti v tujini, se je v primerjavi z letom 2000/01 potrojilo, v Slovenijo pa je prišlo 396 tujih študentov, kar je šestkrat več kot štiri leta pred tem.  

Tujci k nam …
Star pregovor pravi, da dober glas seže v deveto vas. To je eden prvih razlogov, zakaj začnejo tuji študentje razmišljati o študiju v Sloveniji. Ko se njihovi znanci in prijatelji vrnejo s študijske izmenjave iz naše dežele, imajo večinoma lepe spomine: dobra atmosfera, majhna, a topla država, nepozaben družabni program. Vse slabe strani študija v državici na sončni strani Alp so kmalu pozabljene. Nič več jih ne moti, da kar veliko fakultet še vedno nima programa za tuje študente, da se predavanja izvajajo v slovenskem jeziku in da morajo tuji študentje zato hoditi na individualne ure k posameznim profesorjem. Seveda pa vedno obstajajo svetle izjeme.

Da se vrnemo k bistvu: tujci v Sloveniji uživajo. In to je pomembno. Zakaj? Ker na tak način svetu predstavljamo našo domovino ter razbijamo stereotipe o nerazviti državi v tranziciji. Stereotipe pa jim pomagamo razbijati tudi na Resorju za mednarodno sodelovanje Študentske organizacije Univerze v Ljubljani. S programom Recepcija za tuje študente, ki ga izvajamo že vrsto let, želimo tujim študentom, ki pridejo na študij v Ljubljano, ponuditi možnost obštudijskega udejstvovanja in vključevanja v slovensko okolje. Študentom že na prvem koraku v novem okolju pomagamo pri iskanju namestitve, izdamo jim študentsko izkaznico gostujočega študenta Univerze v Ljubljani, s katero je njihov status enakovreden statusu slovenskega študenta ljubljanske univerze, poskušamo jim odgovoriti na raznovrstna vprašanja, jim pomagamo z  nasveti, seveda pa nismo pozabili na družabno življenje. Z vsakodnevnim programom, ki obsega široko paleto aktivnosti – od kulturnih prireditev in športnega udejstvovanja do nepozabnih zabav in večdnevnih izletov – skrbimo tudi za večjo strpnost med mladimi ter v določeni meri predstavljamo Slovenijo, našo kulturo, navade in običaje.

… mi pa na tuje
Tudi med slovenskimi študenti tujina postaja vedno bolj priljubljena destinacija. Avstrija, Francija, Nemčija, Portugalska in Španija so le nekatere izmed ciljnih držav študijske izmenjave. Pred odhodom v tujino je treba opraviti cel kup formalnosti, od urejanja dokumentacije za vpis na partnersko institucijo do iskanja ustreznega bivališča v tujini, kar pa lahko marsikomu zagreni težko pričakovano izkušnjo na tuji visokošolski instituciji.

Na žalost je večina študentov, ki študirajo na članicah ljubljanske univerze, prepuščena sama sebi. Seveda imajo fakultete svoje koordinatorje, ki naj bi kandidatom za študij v tujini pomagali z raznovrstnimi informacijami in odgovarjali na nemalo pomembnih vprašanj, ki se porodijo povprečnemu ljubljanskemu študentu, a realnost je daleč od teorije. Večinoma sta potek in uspešnost prijavnega postopka odvisna od študentove samoiniciative. Vsekakor pa tudi tu obstajajo svetle izjeme. 

Ne glede na vse ovire, ki se lahko pojavijo na poti do nepozabne študijske izkušnje v tujini, ni treba že na začetku vreči puške v koruzo. Iz zanesljivih virov vam obljubim, da se splača potruditi. Tudi na Resorju za mednarodno sodelovanje rade volje pomagamo vsakemu, ki se znajde pred težavo. Bodočim t. i. Erasmus študentom pomagamo z nasveti, kako izpolniti potrebno dokumentacijo, kam naj se obrnejo s vprašanji, ki so specifična za državo, v katero odhajajo, poskušamo najti koga, ki je v preteklih letih obiskoval njihovo ciljno institucijo, in še marsikaj. Če imaš kakršnokoli vprašanje, nam lahko pišeš na erasmus.sou@kiss.si  in z veseljem ti bomo pomagali.  

Tjaša Toni

Z AEGEE na Ciper

Po dolgem in napornem študijskem letu je nujno potreben popoln odklop, za kar ni boljšega načina kot prijaviti se na AEGEE poletno šolo in se skupaj s še tridesetimi, do tedaj še nepoznanimi študenti iz cele Evrope odpraviti dvotedenski avanturi naproti.

Pričakovanje …
Po skoraj dveh mesecih načrtovanja in težkega čakanja na odhod, dobrem mesecu iskanja najugodnejše letalske karte, nekaj tednih usklajevanja s sopotnicama, kdaj in kako bi potovale, in 22 ur dolgi poti (ker je bila to pač najcenejša varianta) sem končno, polna pričakovanj, prispela na Ciper. Prva stvar, ki je buhnila vame, ko sem stopila iz letališča, je bila vročina – 40° C je na Cipru namreč nekaj povsem normalnega. Vendar sem se v petih urah, ko sem na letališču čakala še dva bodoča španska prijatelja, prepričala, da tako hudo le ni … s pomočjo vetra in malo sence se da prenesti tudi tako visoke temperature.

“Laško ima novo flaško”
Naslednje (in zelo prijetno) presenečenje so bili organizatorji naše poletne šole, člani AEGEE Magusa. Ker sem prispela že dva dni pred začetkom uradnega programa, smo ta čas izkoristili za spoznavanje in se ob turškem pivu in rak?ju dobro pripravili na najbolj norih štirinajst dni našega življenja. Za pravi mali šok pa je poskrbel eden od organizatorjev, saj mi je v (precej pravilni) slovenščini zrecitiral “Laško ima novo flaško”. Po začetnem začudenju mi je pojasnil, da je prej nekaj leti obiskal Slovenijo in si je najpomembnejše fraze, kot na primer “eno malo pivo, prosim” pač zapomnil. Tudi nas so naučili osnovne turške fraze, zapomnili predvsem najpomembnejše, kot na primer “Sus ve öp beni!” Kaj to pomeni? Pojdite na Ciper in vprašajte!

Welcome to the hotel Rebecca …
… se je glasila naša priredba pesmi Hotel California. Naš dom za naslednjih 14 dni je namreč postala Rebecca, ki med študijskim letom služi kot študentski dom, med poletno šolo pa je bila na voljo samo nam. Precejšen mir in tišino je uživala le prvih nekaj dni, ko pa se je tam zbralo 30 ljudi iz vse Evrope in za povrh še kakih 10 organizatorjev, je bila umirjenost pozabljena … Naslednja dva tedna je kar prekipevala od smeha, zabave, veselja, alkohola in pljuskov vode iz bazena. Živahno je bilo 24 ur na dan, saj smo vsako jutro dočakali sončni vzhod, nato pa izmeno počasi predali tistim redkim, ki so bili dovolj disciplinirani, da so vstajali za zajtrk (kar je meni uspevalo samo prve tri dni).

Dnevi so minevali …
… hitro, precej hitreje, kot smo si predstavljali, predvsem pa veliko hitreje, kot bi si želeli. Vsak dan smo imeli na programu številne aktivnosti, uspeli smo si ogledati skoraj vse dele turškega Cipra, obiskati nekaj osupljivo lepih starih gradov, ki so vsekakor bili vredni neskončne hoje v hrib opoldne po žgočem soncu, uživali smo na številnih rajskih plažah, ki se skrivajo na Cipru, preizkušali odlično turško hrano in se predvsem dobro imeli. En izmed zanimivejših dogodkov je bil European night, ko se je vsaka država, ki je bila zastopana na naši poletni šoli, predstavila s svojo tradicionalno jedjo in pijačo. V slovenski odpravi smo se odločili, da bomo pripravili polento, predvsem iz praktičnih razlogov: ni je težko pripraviti, pa še preveč prostora ni zavzela v prtljagi. Mrzlično kuhanje se je začelo okrog sedmih zvečer, obe kuhinji v našem “domu” pa sta se spremenili v pravo bojišče, saj smo se vsi pogumno podali v boj s testeninami, krompirjem, pa tudi med sabo, saj je kuhinjskih pripomočkov rahlo primanjkovalo … Okrog enih zjutraj smo s kuhanjem končno končali in pojedina se je začela. Naša polenta sicer ni bila hit večera, saj so jo “rahlo” zasenčile odlične testenine, ki so jih pripravili Italijani, pa tudi ostale okusne jedi, tako da je je velika večina žal pristala v smeteh (kot olajševalno okoliščino naj navedem, da je bil glavni problem gotovo v tem, da je prispela na mizo že precej mrzla). A se s tem nismo preveč obremenjevali, saj je medica, ki smo jo prinesli kot tradicionalno pijačo, definitivno pustila dober vtis! Posledice smo čutili predvsem naslednje jutro …

V družbi pomembnih …
Naše bivanje na Cipru ni minilo samo v znamenju večernih zabav in dnevnih ogledov, imeli smo namreč priložnost spoznati kar precej ljudi, ki na Cipru nekaj pomenijo. Organizatorji so nam omogočili obisk slovesnosti ob podelitvi častnega doktorata turškemu ministrskemu predsedniku, Recepu Tayyipu Erdo?anu. Na slovesnosti je nekaj udeležencev poletne šole celo dobilo priložnost povedati nekaj besed. Imeli smo tudi kosilo z rektorjem njihove univerze (Eastern mediterranean university), ki nam je povedal veliko zanimivih stvari o zgodovini Turčije in Cipra, omenil je tudi ciprski problem. Pri eni izmed večerij se nam je za kratek čas pridružil celo župan glavnega mesta, Nicosie.

Adijo … a ne za dolgo
Vse lepo se enkrat konča in tako je bilo tudi z našo poletno šolo. Seveda ni šlo brez neskončnih poslavljanj, solza in izmenjave telefonskih številk ter e-mailov. Kljub žalosti, da moramo domov, smo vsi odšli s čudovitimi spomini na zares nepozabno poletje in cel kup novih prijateljev in cele Evrope. “Zijuzun” … somewhere in Europe!”

Je zamikalo tudi vas?
Poletne šole AEGEE se dogajajo vsako leto na več kot 100 destinacijah po vsej Evropi. Če želite nepozabno poletje doživeti tudi sami, obiščite http://www.aegee-ljubljana.org/ za več informacij, vsekakor pa bodite pripravljeni aprila naslednje leto, ko potekajo prijave.

Veronika Žagar

ŠOU Svetovalnica

Pozdravljeni, v času študija sem enkrat redno ponavljal. V razpisu piše, da lahko študent enkrat v času študija ponavlja ali se prepiše – ali to pomeni eno ponavljanje in en prepis in se torej lahko še redno prepišem drugam? Če ne, ali se lahko kljub temu vpišem izredno (povedano drugače: sem lahko na eni fakulteti vpisan redno, na drugi pa izredno)? Lani se mi je iztekel status absolventa, vendar še vedno opravljam izpite. Kakšen status imam torej na fakulteti – status pavzerja? Hvala za odgovore. Črt

Zdravo, Črt.
Redni in izredni vpis sta po Zakonu o visokem šolstvu in razpisu enakovredna; že od oddaje prijave za vpis sta postopka enaka. Edina razlika je ta, da imaš kot izredni študent na voljo zraven rednih tudi izredne izpitne roke in da fakulteti za izobraževanje namesto države plačuješ ti.

Določbo o prepisu oz. ponavljanju, ki jo navajaš, si razlagaš napačno. Ker redni študij financira država, je skupni čas študija omejen, in sicer na čas dodiplomskega študija + eno leto absolventskega staža. Dodatno imaš na voljo en “bonus” – kot redni študent lahko enkrat v času študija ponavljaš letnik ali enkrat v času študija zamenjaš študijski program zaradi neizpolnitve obveznosti po starem programu (ali – ali, eno izključuje drugo!). (Podaljševanje absolventskega staža in izjemno ponavljanje, kjer to še prakticirajo, sta iz tega seveda izvzeta, ker se ti status v tem primeru podaljša na podlagi upravičenih razlogov oz. izjemnih okoliščin. Bonusa prav tako ne izgubiš pri prehodu med programi, kjer se vpišeš na sorodni program, pri čemer ti iz starega programa del obveznosti priznajo, saj moraš imeti opravljene vse obveznosti tekočega letnika na starem študiju.)
Določba pravi torej samo to: če si bil enkrat redno vpisan, se lahko samo enkrat ali prepišeš na drug redni študij ali enkrat ponavljaš kot redni študent. Ni pa prepovedi, da se po prvem rednem vpisu poljubnokrat prepišeš v druge programe kot izredni študent. Prav tako ni omejitev, kolikokrat lahko po rednem vpisu letnik ponavljaš kot izredni študent. Če bi se vpisal kot izredni študent in se nato prepisal na redni študij, bi lahko še vedno enkrat izkoristil pravico do rednega ponavljanja ali pravico do še enega rednega prepisa (št. nadaljnjih prepisov in ponavljanj, če se vpišeš izredno, ni omejeno).
Sočasen vpis v dveh visokošolskih programih pa ni mogoč. To pomeni – če si nekje vpisan, se drugam lahko vpišeš samo pod pogojem, da se ali a. iz prvotnega študijskega programa izpišeš ali b. vpišeš vzporedno (za kar pa potrebuješ – poleg drugih pogojev – status še vsaj eno leto). Določba velja za območje vse Slovenije in ne le posamezne univerze!

Enaka omejitev velja tudi znotraj sistema višjega šolstva (2-letni programi), NE velja pa za hkratni vpis na visokošolski in višješolski izobraževalni zavod, saj sta višješolsko in visokošolsko izobraževanje (3-, 4- in 5-letno izobraževanje) ločena.
 
Zgoraj napisano velja tudi v tvojem primeru. Čeprav nisi vpisan v noben letnik oz. statusa na matični fakulteti nimaš več, se ne moreš vpisati na drugo fakulteto, ne da bi se iz matične izpisal (lahko pa se seveda vpišeš na višješolski program).
Trenutno je tvoj pravni položaj takšen, da si na fakulteto sicer vpisan, nimaš pa več statusa študenta po Zakonu o visokem šolstvu. Da ostaneš na fakulteto vpisan, je pomembno zato, ker lahko na fakulteti obveznosti opravljajo le vanjo vpisani študentje (ne glede na to, ali imajo status ali ne). Z drugimi besedami – če bi se iz fakultete izpisal, ne bi mogel diplomirati.
 
Pavzerstvo ni termin, ki bi bil definiran v pravnih aktih, še manj pa gre za status. V pogovornem jeziku se s tem označuje študente, ki so vpisani na fakulteto, niso pa vpisani v noben letnik (oz. absolventski staž). Nekatere fakultete razlikujejo med študenti, ki so “obviseli” med letniki, in študenti, ki niso diplomirali v času rednega (oz. podaljšanega) absolventskega staža. Razlika je le v plačevanju obveznosti – marsikje t.i. pavzerjem, ki so obviseli med letniki, opravljanje študijskih obveznosti (t.j. izpitov) zaračunavajo, medtem ko študentom, ki jim je iztekel status, opravljanje izpitov sicer zaračunajo, vendar jim ni potrebno plačati zagovora diplomske naloge (ali ga npr. ni potrebno plačati pod pogojem, da so vse izpite opravili, dokler so še imeli status).


Za Študentsko svetovalnico ŠOU V Ljubljani
Matjaž Rambaher

Strahovi novopečenih študentov?

Telefon zvoni. Neznana številka.
 “Halo!”

“Živjo! Mojca tukaj, Majina prijateljica, dala mi je tvojo številko. A imaš minutko časa? Sprejeta sem na psihologijo, pa imam nekaj vprašanj zate. Celo zmedo imam v glavi.”

Sledilo je ogromno vprašanj. Ali sem prav izbrala? Kakšni so profesorji? Kakšni so izpiti? Kakšni ljudje se vpišejo v program, so sami “piflarji”? A psihologi radi žurajo? Kje si stanovala? Kaj pa cimre? Ali je bolje, da se vozim? Si čutila domotožje? Kaj pa, če nisem prav izbrala? Kaj pa, če ne bom zmogla? Psihologija je baje težka? In tako dalje …

Takšna in podobna vprašanja se pletejo po mislih marsikaterega novopečenega študenta. Spreletavajo ga najrazličnejši občutki: vzhičenost, pričakovanja, trema, veselje, zaskrbljenost, strah, radovednost. Ljudje se čustveno ne odzovemo neposredno na situacijo, temveč na pomen, ki ga pripišemo situaciji. Marsikdaj pride v ospredje strah kot notranji znak, da se oseba nahaja v situaciji, za katero ni dovolj pripravljena. Ponavadi strah omogoča hitro in avtomatično oceno ogrožajoče situacije, trenutno mobilizacijo organizma in pripravljenost na adaptacijo. Mojca je do zdaj bila v varnem, predvidljivem okolju, kjer je na cesti srečevala svoje profesorje, pri maši je tu in tam srečala malodane vse sošolce. V razredu se je počutila domače, saj so se skoraj vsi poznali že iz osnovne šole. Zdaj pa, ko s Koroške prihaja v Ljubljano, bo v predavalnici predaval siv striček z belo brado, ki ga bodo vsi gledali kot “Boga”, sami pa bodo le še vpisne številke od 25896 dalje. Seveda je Mojco malo strah, kako bo pristopila do tega “Boga” in mu povedala, da ni le številka 25899 in da ji je ime Mojca. Ob taki predstavi o fakulteti in dogajanju na tej bo zelo hitro občutila domotožje. Na srečo bo ob drugem predavanju ugotovila, da ima še približno petdeset sotrpinov in da profesor nima sive brade, ampak je prav prijeten gospod z brki, ki se med predavanji rad pošali.

Mladi študentje se z vpisom na fakulteto znajdejo v novih situacijah, ki od njih zahtevajo prilagoditve. Novi sošolci, novi sostanovalci, nova soba, nova predavalnica, novi klubi, nova knjižnica … vse novo. Organizem stalno teži k vzpostavljanju ravnotežja med notranjim sistemom in zunanjim svetom: neprijetne emocije nas spodbudijo k akciji, prijetne pa so povezane s kvaliteto življenja. Pretiran strah nas lahko hromi in v situacijah lahko odpovemo. Zato se je potrebno naučiti obvladovati svoja čustva. Težava nastane, ko oseba ocenjuje, da se ni sposobna spoprijeti z življenjskimi problemi – postane anksiozna. V tem primeru je dobro, da se oseba vpraša, česa konkretno jo je strah. Konkretizacija objekta strahu nam pomaga, da zožimo fokus na specifično situacijo, ki nam vzbuja strah. Tako je na primer Mojca na koncu pogovora ugotovila, da se najbolj boji, da ne bo imela nikogar, s katerim bi lahko poklepetala med odmorom, da bo osamljena. Ko je pa malo bolje razmislila, je ugotovila, da bo med petdesetimi ljudmi zagotovo našla koga, s katerim bo lahko izmenjala mnenje o prvem vtisu o profesorju, o raznih peripetijah, o katerih se šušlja, o dobrih žurih.  Ugotovila, je da je skoraj nemogoče, da bo osamljena, če bo sama želela vzpostaviti kontakt z drugimi.

Ponavadi imamo občutek, da si v težavnih situacijah ne moremo pomagati, ne sami ne s pomočjo drugih. Vprašanje “Kaj lahko storim?” je namenjeno preprečevanju negativnih misli. S pomočjo določenih vprašanj lahko sami ugotovite, kaj lahko storite, da bi lažje uspešno premagovali težavne situacije. Naredite si seznam možnosti in odgovorite na naslednja vprašanja: kakšna sredstva in sposobnosti imam, ki mi lahko pomagajo v dani situaciji? Kakšne so moje izkušnje z uspešnim premagovanjem podobnih situacij? Kakšno pomoč, nasvet lahko pričakujem od drugih ljudi? Kakšne podatke lahko dobim, da bi mi pomagali učinkoviteje premagati situacijo? Ko zberete vse te informacije in si jih napišete, boste ugotovili, da obstaja precej rešitev v določeni situaciji in vašo glavno misel “Kaj, če ne bom zmogel?” nadomesti trditev “Zmogel bom, ker imam dokaze za to”. Dobro se je spomniti, če smo že kdaj bili zdoma: v srednji šoli, na morju s prijatelji … Prav fino smo se znašli. Kuhali smo si sami. Sošolec je imel recept za palačinke, ki sem jih sama spekla. Mamo sem klicala za navodilo, kako oprati umazane brisače. Koristno si je tudi reči: “Če sem takrat zmogel, bom tudi zdaj.”

Dandanes, ko so informacije dosegljive na vsakem koraku, je veliko lažje biti bruc, kot je to bilo nekoč. Možnosti je veliko, potrebno je biti odprt zanje, iznajdljiv, zgrabiti priložnosti, raziskovati vse vrste aktivnosti, zabavati se, doživeti stvari, negovati prijateljstva, sodelovati in ne zmagati. Zavedati se je potrebno, da je normalno, da bomo včasih začutili tudi strah, saj nas ta opozarja, da moramo nekaj spremeniti, se prilagoditi. Anksioznost pa je v vsakem primeru odveč, saj sploh ni dvoma, da ne bi zmogli. Ozrite se nazaj in ugotovili boste, kaj vse ste do zdaj zmogli in odgovor boste dobili na pladnju. Zapomnite si: za vsako težavno situacijo obstaja rešitev, odločitev, za katero možnost se boste odločili, pa je vaša. Ne smete pozabiti na vse pozitivne strani študijskih let, aktivnosti, ki vam polnijo baterije, možnosti, ki vam jih ponuja status. Pomembno je, da ste stalno v stiku s samim seboj in se zavedate, kdo ste in kaj želite. Da bi človek našel pravi stik s seboj, si mora vzeti trenutke za “izklop”, mir, sprehod, druženje, poslušanje glasbe, humor, za trenutke, ko čuti sebe. Naj trajajo vsaj nekaj minut na dan – čim dlje, tem bolje. Srečno!

50 let trdega diska

Letošnje leto bo trdi disk zabeležil lep jubilej. Pred 50-imi leti je namreč na tržišče prišla prva generacija trdih diskov. Leta 1956 je prvi magnetni medij za hranjenje podatkov uspel shraniti do pet megabajtov podatkov, cena za navedeno kapaciteto pa je znašala vrtoglavih 50.000 ameriških dolarjev. Danes pa smo priča malim napravicam, ki lahko brez težav shranijo pet gigabajtov podatkov, torej kar tisočkrat več kot prvi trdi disk pol stoletja nazaj. Tudi cena teh napravic (zvečine gre za sodobne predvajalnike glasbenih in video vsebin) je bistveno bolj prizemljena, saj si jih lahko omislimo že za nekaj deset tolarskih tisočakov. Pomnilniške zmogljivosti so se torej v zadnjem desetletju izjemno povečale, tako da se danes brez sramu pogovarjamo o pomnilniških zmogljivostih ranga par deset ali sto gigabajtov, ki se nahajajo pravzaprav v skoraj slehernem sodobnem namiznem ali prenosnem računalniku.

Skupaj z rastjo pomnilniških zmogljivosti pa raste tudi število načinov uporabe. Sprva je bila namreč raba trdih prikovana (bolje rečeno privijačena) v osebne računalnike ter strežnike, danes pa jih najdemo takorekoč povsod. Kot večina sodobnih naprav, so tudi trdi disk skozi leta doživeli miniaturizacijo. Iz velikih soban so se dokaj hitro preselili v omare, zatem pa je že sledila standardizacija na danes poznane mere. 5,25-, 3,5- in 2,5-palca so že običajne mere trdih diskov, a tu se pomanjševanje ni ustavilo. Z rastočimi potrebami po prenosnih in lahkih napravah (npr. mp3 predvajalniki, digitalne kamere …) so proizvajalci trdih diskov dobili nove izzive, kateri jim še dandanašnji ne pustijo spati. Izdelava majhne in zanesljive naprave z mehanskimi deli za hranjenje ogromne količine podatkov le ni tako preprosta (pomnilniški čipi so tu na boljšem, čeprav ne premorejo tako visokih kapacitet). Med trenutno najmanjšimi trdimi diski na tržišču najdemo naprave, katerih premer je enak premeru kovanca za 50 tolarjev (ali kovanca za dva evra, če želite), nanj pa je moč shraniti dobre 4 gigabajte podatkov.

Kot medij za shranjevanje podatkov trdi diski prevzemajo tudi področja, ki se ukvarjajo z video vsebinami. Filmskim zanesenjakom, ki se pogosto poslužujejo DVD snemalnikov, dodajanje trdega diska predstavlja idealno kombinacijo, saj lahko po potrebi za trenutek zaustavijo in kasneje ponovno poženejo film, ki se med pavzo snema na trdi disk (za odhod na toaleto tako ni več potrebno čakati na reklame), seveda če gre za TV prenos. Zaradi relativne enostavnosti uporabe in preproste vgradnje tako trdi diski prodirajo v večino naprav, ki predvajajo ali snemajo video vsebine. Mimogrede, najnovejši televizorji so vse pogosteje opremljeni s trdimi diski prav zaradi tega, saj se tako proizvajalci znebijo večjih stroškov za proizvodnjo dveh naprav. En izdelek namreč premore le en daljinski upravljavec in bistveno manj kablov. Praktično, kajne.

Naslednje področje, na katerega proizvajalci trdih diskov močno računajo, pa je avtomobilska industrija. Da, prav ste prebrali. Trdi diski so že in bodo tudi v bodoče našli pot v avtomobile različnih proizvajalcev. Prvenstveno so bili namenjeni shranjevanju obsežnih map in zemljevidov, ki jih uporabljajo navigacijske naprave, a so se izkazali z visoko kapaciteto, kar je snovalcem jeklenih konjičkov omogočilo, da jih uporabijo tudi za druge namene. Zato jih neredko vidimo tudi v vlogi strežnika podatkov, ki napravam v avtomobilu posreduje glasbo in video posnetke, v prihodnosti pa naj bi se na ta medij shranjevali tudi vsi podatki o delovanju vozila, kar bo v pomoč predvsem serviserjem pri odkrivanju in odpravljanju morebitnih napak. V ta namen so proizvajalci, prednjači predvsem podjetje Hitachi, trde diske ustrezno ojačali, da so kos tudi najbolj nemogočim temperaturam in drugim vplivom iz okolice (tresljaji, nadmorska višina), kar jim omogoča delovanje na slehernem delu zemeljske oble, kamor lahko pridemo z avtomobilom.

Podjetja, ki opravljajo tržne raziskave, so izračunala, da je bilo od leta 1956 do danes prodanih okoli dve milijardi trdih diskov. A ta številka se bo v prihodnje le še povečevala, saj strokovnjaki ne vidijo možnosti, da bi trde diske nadomestila kakšna druga naprava za hranjenje velike količine podatkov.

Miran Varga

Identiteta, podoba, ugled

Brave woman keeps arms on hips, smiling confident, casting a superhero with cape shadow on the wall. Ambition and business success concept. Leadership hero power, motivation and inner strength symbol.
Foto: Bulat Silvia iz iStock

Identiteta, podoba (imidž), ugled. Besede vsi poznamo in jih vsak dan uporabljamo. Vendar pa – ali vemo, kaj pomenijo? Vse prepogosto se zgodi, da pomene pojmov zamenjujemo in enačimo. Res je, da so med seboj povezani, nimajo pa enakega pomena.

Če ponazorimo s primerom: vsak posameznik ima svojo identiteto, ki se izoblikuje že zelo zgodaj; je tisto, kar človek v resnici je, kar dejansko čuti. Podoba je projekcija oz. odsev identitete v glavah prejemnikov, torej, kako me vidijo drugi, kaj si o meni mislijo. Na podobo močno vpliva posameznikova predstavitev in njegovo obnašanje v družbi. Zelo pomemben je tudi prvi vtis, ki nastane ob prvem srečanju z drugo osebo. Ugled pa se ustvarja skozi daljše obdobje. Bolj kot je podoba usklajena z vrednotami v družbi, večji ugled bo užival ta posameznik. Vsi pa se trudimo, da bi imeli čim boljši sloves – v javnosti, med prijatelji in v službi. Prav tako se dobro zavedamo, da ugleda ne pridobimo v enem dnevu, lahko pa ga v tem času izgubimo, zato vnaprej (zavedno ali ne) načrtujemo, kako se bomo predstavili v družbi, kako bomo oblečeni, kje bomo pili kavo …

Te pojme lahko prenesemo tudi na organizacijo. Identiteta organizacije je skupek vizije, filozofije, vrednot, ki jih določena organizacija želi predstaviti javnosti, hkrati pa želi, da jih sprejmejo tudi zaposleni. Navzven se organizacija predstavi s komuniciranjem različnim javnostim in se od ostalih organizacij loči s svojim logotipom, zaščitnim znakom, sloganom in tudi komunikacijskim slogom. Javnost si nato podobo organizacije ustvari iz sporočil, ki jih ta posreduje. Vse, kar sliši o tej organizaciji, vsakršna izkušnja, ki jo ima z njo, ustvari v posameznikovi glavi določeno podobo o organizaciji. Več bo pozitivnih izkušenj posameznika s to organizacijo in več dobrega bo slišal o njej, bolj ji bo zaupal.

Ugled je vrednost organizacije, je njeno najdragocenejše premoženje, zato je treba z njim skrbno upravljati. Grajenje ugleda organizacije je dolgotrajen proces, ki ga je treba načrtovati in nadzirati. Sem sodijo vsa pojavljanja organizacije v javnosti. Na ugled organizacije vplivajo tudi zaposleni, predvsem s svojo pripadnostjo podjetju. Dober glas vedno seže v deveto vas in zaposleni so najbolj verodostojni glasniki organizacije, ki jim javnost (prijatelji, znanci) najbolj verjame.

Bodite ugledni in zgledni!

Mateja Rozman
Študentska sekcija
Slovenskega društva za odnose z javnostmi

Deček

Marko Rop je pesnik, pisatelj, ilustrator. Pa kipe izdeluje. Pa študent je; ampak pustimo to. Živi v Kostelu ob Kolpi in se brati z nočnimi veščami, listi rabarbare, belimi pticami in, seveda, številnimi obiskovalci. Zelišča nabira na travniku in v samotnem gozdu, na vrtu dela, na seniku fotografira, v temi sobe piše roman; “od zemlje in od besede” je. Nedavno je izdal pesniški prvenec z naslovom Deček in konj. Mrzlično ilustrira. 5. septembra 2008 bo končal pisanje romanesknega prvenca Pianist in Jagned.

Rad in veliko se zaljubljaš. Kakšna je ljubezen, v kateri goriš (te dni)?Ljubezen, v kateri gorim – to je kres, ki so ga zakurili popotniki v pisanih oblekah, z obrazi, ožganimi od vzhodnih sonc. To je ogenj, okoli katerega pod večerom plešejo umazana deca, ženske v pikčastih oblekah podajajo pečena jabolka temnim moškim z zavihanimi rokavi, s pošvedranimi čevlji. Je jutro zarana, le še žerjavica, beli konji tečejo v dalj, jagnjedi visoko rastejo. (Te dni se zaljubljam v Kaliningrad, kamor odhajam malo posedat med mivko, sovjetske raketne platforme in velike stare ladjurine, polne ptic.)
 
Na nočni omarici imaš tri knjige. Nam zaupaš, katere in zakaj si jih položil tja?
Berem Boj proti prahu, delo ljubega Marka Švabića. Ta oranžno-črna knjiga se me drži že kak mesec. Driča se z mano kot kak priročnik o hoji, te dni, ko sem pretežno človek Ljubljane. V kovčku, ki je sedaj moja nočna omarica, leži še Heliks in Tibija Iva Svetine, ki jo odpiram še bolj pazljivo kot Marka. In še ena knjiga je tu, SFR Jugoslavija dr. Avguština Laha, da se hitreje spomnim tistih časov, ko sem zbiral metulje in gledal češkoslovaške risanke. 
 
Pianist in Jagned – v kakšnih zgibih si zapisal prvi stavek svojega romanesknega prvenca in kakšna besedna plazma, h kateri se še in še vračaš, te čaka na računalniku?
Prvi stavek sem zapisal decembra, ko sem prebral Naravni roman avtorja Georgija Gospodinova. V ateljeju v Kostelu sem slikal neko pokrajino, v kateri iz tal rastejo visoke črke, kakor drevesa. Bil je večer za sedenje in dolgo sem sedel. Potem sem odložil čopič in začel pisati. Po tistem sem veliko sedal “dol”. Moram sedeti in hoditi, dolgo časa, da potem lahko pišem. Da se potem lahko vračam “v”.
 
Umetnik si. Umetnost te ljubi. Jo ljubiš ti, kakšen je tvoj odnos do nje?
Veliko se je treba luščiti, odluščiti se je treba, da postaneš človek. Vsa ta velika lupina, ki jo luščim dol. Je to nekaj neskončnega? Neresničnega? Neobstoječega? Vsekakor se dosti postavljam pred ogledalo in se bratim z odsevi onkraj. Veliko reči me dela takega, da se počutim, da obstajam. Ljubim, sem ljubljen. Se smejim. Oblekica besede umetnost je ena sama žalost. Buča v poznem oktobru, izvotljena. Prižigem svečko. Še raje pa sem tiho.
 
Tvoj pesniški prvenec Deček in konj je vžgal srca. Kateri od odzivov ti največ pomeni?
Lepo mi je, ko je tak čas, da berem svojo poezijo in se ne prepoznam v njej, ko se me dotika. Lepo je biti iskren. In zdi se mi, da so najbolj iskrene reči neubesedljive; lepo mi je, ko človek ne išče besed, ko preprosto pusti, da kapljajo, neslišno.
 
Rad imaš jesen. Bi bralcem revije Študent šepnil kak jesenski utrinek?
Zelo, zelo rad imam pozno jesen, ko mine pisanost dreves, ko se nosi volna. Takrat je čas najredkejših barv. Izmišljujem si nove orise v paleti barvnih stanj. Sedim pod jablano na hribu, gor je Kostelski grad, spodaj Kolpa. Šoja prileti, meta je posušena. Diši. Trsje angelike, mokrota mahu, veter nosi mraz. Ugasnem cigareto. In sem čisto navaden. In lep.

Nina Kokelj

piksel
Nastavitve piškotkov
Logo revija Študent

Spletišče s piškotkom dodeli obiskovalcu serijsko oznako, da ga prepozna ob ponovnem obisku.

Nujni piškotki

Piškotki, nujno potrebni za delovanje strani, zagotavljanje varnosti in prenos podatkov.

Analitični piškotki

Piškotki anonimizirane Googlove analitike nam omogočijo merjenje rasti ogledov.