Študentsko delo cenim

Ni tako dolgo tega, kar smo skupaj z mojimi kolegicami in kolegi sedeli v študijskih predavalnicah in vneto sledili predavanjem. Včasih se kar z nostalgijo spominjam tega obdobja. Navkljub izpitom, kapricam profesorjev, utrujenosti zaradi učenja, žuranja in dela, neprespanim nočem zaradi pisanja poročil in seminarskih moram priznati, da je bilo na nek način to obdobje brezskrbno. Starši so velikokrat, vsaj moji, radi opozarjali svoje nadobudne študente, da je to najlepše obdobje življenja. In ko se tako ozrem nazaj, ugotovim, da je res.

Veliko nas, ki smo gulili študentske klopi, je poleg študija pridno delalo preko študentskega servisa. Nekateri so delali malo, nekaj, kar jim je predstavljalo hobi, na primer učili otroke plesa ali smučanja, saj denarja niso rabili za pokrivanje stroškov študija, ampak bolj za kakšne priboljške. Drugi so delali več in nekoliko drugačna dela, ki niso imela veliko skupnega z njihovim študijem ali hobijem, saj so denar potrebovali, da bi pokrili stroške mesečne karte, prehrane, fotokopij in knjig, nekateri pa celo tudi najemnine. Imela sem sošolko, ki je imela po nekaj služb. Delala je včasih dopoldne v pekarni, popoldne v kozmetičnem salonu, čez vikend pa v recepciji, če se prav spomnim. Seveda ne vsak dan tako, ampak velikokrat mi je potožila, ko je vmes priletela na obvezne vaje, da je zelo utrujena. Kasneje, v višjih letnikih, je že delala v dopoldanskem času v zelo uspešnem podjetju, po osem ur. Po svoje sem jo občudovala, saj je kljub vsemu bila ponavadi dobre volje, vedno polna energije in verjeli ali ne, fakulteto je končala v rednem roku, tako kot vsi mi ostali.

Pred kratkim sem jo srečala v mestu in bila zelo vesela, da jo vidim po dolgem času. Ona pa tokrat ni bila pretirano razpoložena. Povedala je, da je šele pred kratkim dobila redno zaposlitev, pred tem pa je bila prijavljena na zavodu za zaposlovanje eno leto. Moram priznati, da sem bila izredno presenečena. Najmanj za njo sem si mislila, da bo imela težave pri iskanju zaposlitve. Glede na njene delovne izkušnje in spretnosti, ki jih je z delom preko študentskega servisa pridobila, mi nikakor ni bilo jasno, kako je ona lahko tako dolgo čakala na zaposlitev. Povedala je, da ji je bilo to obdobje, najbolj mučno v celem življenju. Imela je zelo bogate, različne izkušnje, tudi na strokovnem področju, a žal vse preko študentskega servisa. Žal, je rekla zato, ker tega nihče ni upošteval. Navadno so ji rekli, da vse lepo in prav, ampak v delovni knjižici nima napisanega nič. To je nezaslišano! Nisem mogla verjeti.

Žal vse prevečkrat slišimo take in podobne zgodbe ljudi, študentov, ki delajo preko študentskega servisa in študirajo. In ko doštudirajo oz. diplomirajo in izgubijo status oz. nimajo več študentske napotnice pristanejo na zavodu z nič delovne dobe in težko dobijo prvo zaposlitev. Nekje sem prebrala, da prav populacija mladih iskalcev prve zaposlitve  najdlje čaka na zaposlitev. Delodajalci se jih otepajo, češ da nimajo delovnih izkušenj, saj tistih preko študentskega servisa ne upoštevajo. Mislim, da to počnejo popolnoma neupravičeno. Enkrat je delodajalec rekel na razgovoru kandidatu, da so resne izkušnje samo tiste, ki so vpisane v delovno knjižico, da t.i. študentsko delo ni nič vredno, saj vemo, kako in kaj študetje delajo, pridejo, ko želijo, gredo domov, ko želijo. Dobro vemo, da temu niti približno ni tako. A k sreči niso vsi delodajalci takšni kot je ta, saj nekateri le upoštevajo tudi tiste izkušnje pridobljene s študentskim delom. In prav je tako. Nemalokrat se srečamo z diplomanti, ki so preko študnetskega servisa delali tudi po nekaj let in to ne samo kot pomočniki nekoga, ampak odgovorno delo s polnim delovnim časom. Tudi ko morda delo ni bilo povezano z njihovim bodočim poklicem, so se iz take izkušnje naučili ogromno za svojo bodočo poklicno pot. Niso zanemarljive izkušnje in spretnosti, ki se tičejo kolektiva, sodelovanja z zunanjimi sodelavci, komunikacije in organizacije, timskega dela, točno določenega delovnega časa ipd. Tudi če so opravljali samo fizična dela, so se iz tega naučili, če ne drugega nekega reda in odgovornosti. Nekdo, ki nikoli ni delal preko študentskega servisa v nekem kolektivu je res “frišn” v primerjavi z nekom, ki je morda delal že tri leta in zamenjal dva, tri podjetja.

Ponavadi je tako, da ko iščeš delo preko študentskega servisa, delodajalci od tebe zahtevajo prav tako prošnjo, življenjepis, delovne izkušnje in opravijo s teboj “resen” razgovor. Ko pa želiš prikazati te izkušnje, ko iščeš redno delo, se to ne jemlje dovolj resno. Žalostno je to, da na ta način mladega človeka popolnoma razvrednotijo in demotivirajo. Občutek dobi, da je čas, ko je delal v nekem podjetju izgubljen, sam je pa v dobri veri, da mu bo to nekoč koristilo z veseljem vstajal zjutraj in opravljal delo po svojih najboljših močeh.

Morda bi bil čas, da se pri tem kaj spremeni. Predvsem v glavah delodajalcev. Dajmo mladim priložnost kljub temu, da formalno, v delovni knjižici, ne izkazujejo tri leta delovnih izkušenj, nimajo še opravljen strokovni izpit in perfektnega znanja treh tujih jezikov. Dajmo jim priložnost, upoštevajmo njihove dejanske izkušnje, sposobnosti in znanja, ne glede na to kako so jih pridobili. Taka oseba je zagotovo bolj fleksibilna in iznajdljiva kot nekdo, ki ima res samo diplomo v roki in nobenih izkušenj na trgu dela. Naj nam bodo pri zaposlovanju kriterij dejstva in ne kdo je od koga prijatelj, bratranec ali sestrična, kar se nažalost vse preveč danes dan dogaja. Na mladih svet stoji. Cenimo jih!

Slavica Marič

ŠOU svetovalnica

Živjo! Moje ime je Sandra in sem dijakinja tretjega letnika splošne gimnazije. Šolanje bi čez 2 leti želela nadaljevati na eni izmed fakultet v Veliki Britaniji (smer: ekonomija). Zanima me, kje izvem, ali bo izobraževanje, ki ga bom opravila v tujini, v Sloveniji sploh priznano? Hkrati pa me še zanima, ali mi bodo v tujini priznali dosedanje šolanje, ki sem ga opravila v Sloveniji? Ali mi lahko poveste kaj več o tem?

Hvala,
Sandra

Zdravo!
Res je, da mora vsak študent, ki se odloči za študij v tujini po prihodu nazaj opraviti postopek priznavanja izobraževanja. Za to je pri nas zadolženo Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo (MVZT), natančneje Oddelek za priznavanje izobraževanja.
Sicer obstajata 2 različna priznavanja, glede na namen. Prvo je PRIZNAVANJE ZA NAMEN NADALJEVANJA IZOBRAžEVANJA; s tem lahko oseba, ki je opravila šolanje v tujini le to nadaljuje tudi v Sloveniji. To priznavanje je brezplačno, kar pa ne drži za naslednje. Druga vrsta priznavanja namreč obstaja z NAMENOM ZAPOSLOVANJA, pri čemer je postopek plačljiv. Pri tem se določi stopnja, ki jo je oseba opravila šolanje v tujini, smer oziroma področje ter naziv poklicne oziroma strokovne izobrazbe. Tovrstno priznavanje osebi omogoči vstop na trg delove sile v Sloveniji ter uporabo naziva poklicne in strokovne izobrazbe, pridobljene v tujini.

V postopku je na posebno zahtevo mogoče odločiti tudi o enakovrednosti v tujini pridobljenega naziva poklicne oziroma strokovne izobrazbe in strokovnega oziroma znanstvenega naslova slovenskemu nazivu poklicne ali strokovne izobrazbe in strokovnemu oziroma znanstvenemu naslovu (to pa je povezano z dodatnimi stroški).

Več podatkov o omenjeni temi dobiš na strani http://www.mvzt.gov.si/si/delovna_podrocja/priznavanje_izobrazevanja_enicnaric/. Če jih želiš kontaktirati, ti spodaj prilagam še njihov naslov:
Oddelek za priznavanje izobraževanja
Trg OF 13
1000 Ljubljana
tel.: (01) 478 47 45 
E-naslov: naric.mvzt@gov.si

Na njihovi strani sem zasledila podatek, da “je okvirni čas reševanja vlog za priznavanje 4 mesece, izjemoma tudi do 6 mesecev.”

Naj omenim še to, da avtomatičnega priznavanja diplom NI, kar pomeni da moraš po prihodu nujno oddati prošnjo na zgornji naslov.

Pri njih se tudi pozanimaj, kako je s priznavanjem izobraževanja, ki ga imaš v mislih ti.

Kar pa se tiče vprašanja, ali ti bodo v tujini priznali šolanje, ki si ga opravila v Sloveniji, je najbolje, da se o temu prepričaš v ENRIC/NARIC centru države, kamor odhajaš. V tvojem primeru gre za Veliko Britanijo, katere spletna stran je http://www.naric.org.uk/.

Tako, upam, da da smo ti bili vsaj malo v pomoč! V kolikor imaš še kakšno vprašanje v zvezi s tvojim študijem, smo dosegljivi preko elektronske pošte srce.info@kiss.si oziroma preko telefonske številke 01/43 80 253, lahko pa se pri nas oglasiš tudi osebno in sicer v času uradnih ur, vsako sredo med 9.00 in 12.00 ter vsak petek med 9.00 in 13.00.
Lep pozdrav,
Tina,
Svetovanje za študij v tujini

Študij v tujini

Vsako leto raste število študentov, ki se odločijo za študij v tujini. Študij v tujini je ena najbogatejših izkušenj, hkrati pa tudi edinstvena priložnost, ki je ne moreš doživeti vsak dan. Na kupu zbrani študenti iz celega sveta, različne kulture, in različni načini življenja …
 
Mitja Meško, 22 let, Avstrija
S tem, ko sem se prijavil za študij v tujini so se pojavila nova pričakovanja in želje. Želim si pridobiti nove izkušnje, doživeti tujo kulturo, se naučiti tujih jezikov, spoznati nove ljudi. Odločil sem se za študij v Avstriji v mestu Innsbruck. Razloga za odločitev za to mesto sta bila dva. Želim si izpopolniti znanje nemškega jezika, hkrati pa lahko študij združim tudi z zabavo, saj je Innsbruck športno mesto. Prednosti študija v tujini so predvsem dodatne življenjske izkušnje, ki jih dobiš, ko vstopiš v tujo kulturo. Študij v tujini prinaša predvsem osebno rast, saj z njim pridobiš veliko samozavesti, iznajdljivosti in samostojnosti. O pomanjkljivostih študija v tujini je težko govoriti, ker ponavadi niti ne veš kaj lahko pričakuješ, saj se sistem študija od fakultete do fakultete razlikuje. Na splošno je sistem študija v tujini in doma kar podoben, največja razlika je predvsem v odnosu študent in profesor.

Igor Vincetič, 23 let, Škotska
Trenutno sem že na svoji tretji izmenjavi. Prva je bila v srednji šoli v ZDA, druga na Kitajskem in trenutno tretja je na Škotskem. Sistem šolstva v Sloveniji ali v tujini se bistveno razlikuje in mislim, da je naš sistem šolstva v Sloveniji čisto poneumljanje ljudi. Pri nas te silijo, da se na pamet učiš iz knjige in potem to enostavno kot stroj za kopiranje preneseš na izpit, kar je seveda zelo žalostno, ker nihče nima nič od tega. Kar se na pamet naučiš, hitro pozabiš. Drugod se uporablja drugačen sistem. V tujini temu večinoma pravijo ameriški sistem, ki te sili, da misliš s svojo glavo. Večina nalog izpitov kolokvijev temelji na resničnih primerih in zelo pogosto se zgodi, da imaš na voljo knjigo na izpitu. Kampanjskega učenja v tujini skoraj ni. V Sloveniji par mesecev ne delaš nič na faksu, potem pa se učiš kot zmešan en mesec. Drugod večji del ocene pridobiš med semestrom kot pa z izpitom, recimo s seminarsko, kolokvijem. Med letom si pridobiš okoli 50-60% ocene in je izpit le manjši procent in seveda manj pomemben. Učenje se s tem porazdeli na daljše obdobje in znanje je temeljitejše. Sami študenti, ki smo v tujini se odlično razumemo. Nekako se lahko poistovetimo med seboj, saj smo vsi na istem, v tujem okolju in imamo občutek, da moramo držati skupaj.

Selma Franov, 31 let, Kitajska
Za študij v tujini sem se odločila po drugem letniku študija sinologije, ker je kitajščina zelo specifičen jezik in se ga je težko učiti brez  izpostavljenosti kulturi in maternim govorcem. Študij v  tujini posamezniku po mojem mnenju na vsak način prinese nova spoznanja o sebi, o svoji kulturi in skozi primerjavo z drugo kulturo drugačno vrednotenje tako drugega kot  tudi svojega okolja. Na Kitajskem je odnos do tujcev specifičen in se je le malo spremenil v zadnjih 10 letih. Vidijo nas predvsem kot nenavadneže z drugačnimi lasmi, kožo, običaji, navadami tako da je zijanje in kazanje s prsti najbolj običajna stvar. S Kitajci se da razmeroma hitro navezati stike, ponavadi se z veseljem pogovarjajo in zastavljajo najrazličnejša vprašanja, nekatera tudi takšna, ki bi jih pri nas imeli za neumestna. Meni osebno je študij v tujini pustil neko zavedanje, da obstaja mnogo različnih načinov, kako ljudje preživijo, kako si služijo svoj vsakdanji kruh in da noben od teh načinov ni sam po sebi manjvreden od drugih.

Mojca Polc

Nov zakon, drugačni pogoji

Vsaka štipendija je dobrodošla, Zoisova pa morda še malo bolj, saj po izrecni določbi Pravilnika o štipendiranju ne more biti nižja od republiške, poleg tega pa kot štipendija za nadarjene, ki temelji na dosežkih in izkazanih intelektualnih ali umetniških sposobnostih, štipendistom predstavlja tudi nekakšno priznanje. Ker se bodo z novim Zakonom o štipendiranju, ki se bo začel uporabljati 1. septembra 2008, “pravila igre” znatno spremenila, smo si pobliže ogledali, kako je danes in kaj (potencialne) štipendiste čaka v prihodnje …

Pravilnik o štipendiranju
Brez skrbi, za stare Zoisove štipendiste bo po zakonu tudi še po tem datumu do zaključka izobraževanja, za katerega so dobili odločbo, veljal sedanji Pravilnik o štipendiranju (v nadaljevanju: Pravilnik). Ta v 19. členu določa pogoje za pridobitev Zoisove štipendije tako, da so zanjo lahko predlagani vajenci in dijaki, študentje višjih strokovnih šol ter študentje visokošolskih zavodov, če so dosegli najmanj prav dober učni uspeh oziroma najmanj povprečno oceno 8,0; izkazujejo intelektualno ali umetniško nadarjenost, in so na področju izobraževanja dosegli javno priznan uspeh ali izjemni dosežek v zadnjih dveh šolskih oziroma študijskih letih. Po določbi 21. člena Pravilnika se intelektualna nadarjenost kandidata ugotavlja na podlagi rezultatov preizkusa intelektualnih sposobnosti in dodatnih psiholoških preizkusov, ki jih kandidat opravi prostovoljno, praviloma v zadnjih dveh letnikih osnovne ali srednje šole.

Višina Zoisovih štipendij
V lanskem letu je Zoisovo štipendijo prejemalo 12790 mladih, od tega jih je bilo 7463 oziroma dobrih 58% študentov. V primerjavi z letom 1997 je bilo 2006. leta Zoisovih štipendistov kar 3200 več. Letos bodo študentje prvo štipendijo za študijsko leto 2007/2008 dobili 23. novembra, znašala pa bo (osnovna štipendija za študij v Sloveniji) 98,14 evra (to je, po 30. členu Pravilnika, 40% zajamčene plače). Za primerjavo, osnovna Zoisova štipendija za dijake znaša 63,79 evra. V primeru študija v tujini je priznan dodatek za izobraževanje izven kraja stalnega bivanja, ki je enak za dijake in študente in znaša 98,14 evra. Štipendist lahko uveljavlja zvišanje za izobraževanje v tujini, če nekriti stroški (to je; stroški šolnine in najemnine, od katerih je odšteta morebitna dodatna štipendija ali finančna pomoč) presegajo znesek 170% posameznikove Zoisove štipendije (brez dodatka za uspeh, na letnem nivoju). V tem primeru štipendistu pripada zvišanje za znesek 49,07 evra. Če stroški presegajo znesek 200%, se štipendija zviša za 98,14 evra, če pa stroški presegajo 230% konkretne Zoisove štipendije v omenjeni višini, znaša dodatek 147,21 evra. V praksi to pomeni, da Zoisovi štipendisti, ki se izobražujejo v tujini preko Erasmus izmenjave, niso upravičeni do tega zvišanja, ker niso zavezani k plačilu šolnine, poleg tega pa dobijo tudi dodatno štipendijo Socrates-Erasmus. Sicer pa je vsaka Zoisova štipendija sestavljena iz osnovne štipendije ter raznih dodatkov (za uspeh, za prevoz …).

Zakon o štipendiranju zaostruje pogoje
Za ohranitev oziroma nadaljnje prejemanje Zoisove štipendije je po sedaj veljavnem Pravilniku zadosti dober uspeh za dijake in povprečna ocena 7,0 za študente. Novi zakon, poudarja Mirt Nagy, koordinator za področje Zoisovega štipendiranja na Zavodu za zaposlovanje Republike Slovenije, je manj prizanesljiv in od Zoisovih štipendistov zahteva več: od dijakov povprečje ocen vsaj 4,1, od študentov pa vsaj povprečje 8,5 ali uvrstitev glede na povprečno oceno, med najboljših 5% študentov v svoji generaciji. Štipendijo pa bo pridobil in ohranil tudi tisti, ki doseže izjemne dosežke na posameznem področju družbenega življenja ne glede na letnik šolanja (tretji odstavek 24. člena ZŠtip).

Novi dodatki – a le za nove štipendiste
V novem Zakonu o štipendiranju so zneski osnovne Zoisove štipendije in dodatkov za bivanje izven kraja stalnega bivališča nekoliko nižji (25. člen); za dijake znaša osnovna Zoisova štipendija 61 evrov, za študente 94 evrov, dodatek za bivanje izven kraja stalnega bivališča (30. člen) pa 79 evrov. Po drugi strani pa zakon za nove Zoisove štipendiste prinaša dva povsem nova dodatka, ki ju do sedaj ni bilo, in sicer dodatek glede na dohodek družine (v višini od 20 do 51 evrov) ter dodatek glede na vrsto in področje izobraževanja (28 evrov). Predviden je tudi dodatek za štipendiste s posebnimi potrebami (47 evrov). Zoisove štipendije za stare Zoisove štipendiste se bodo, kot nakazano, še naprej izplačevale po določilih sedanjega Pravilnika.

Omejevanje števila štipendij
Še ena pomembna novost, ki jo uvaja Zakon o štipendiranju, je omejevanje števila prejemnikov Zoisove štipendije. Novi pogoji za njeno pridobitev še niso znani, na vsa odprta vprašanja pa bodo na Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve odgovorili s pravilnikom, ki je v pripravi. “Metodologijo za določitev deležev (ter vstopne pogoje za štipendiste glede na uspeh, op.a.) naj bi določil minister, pristojen za delo, v soglasju z ministrom, pristojnim za šolstvo, in ministrom, pristojnim za visoko šolstvo,” še pojasnjuje Nagy.

Martina Srblin

Kako na lestvico?

Tekmovalnost nam je najbrž v krvi. Še dobro, kajti zdrava konkurenca te ozdravi spanja na lovorikah in te spodbudi k nenehnemu strmenju k napredku. Univerze pri tem niso nobena izjema; trudijo se za zviševanje kakovosti svojega dela in vsako leto pozorno spremljajo lastno in tuje rangiranje na različnih lestvicah …

Šanghajska lestvica
Poleti je Inštitut za visoko šolstvo ugledne šanghajske Jiao Tong Univerze (SJTU), ustanovljene leta 1896, že peto leto zapored objavil svojo lestvico 500 najboljših univerz sveta ter še lestvice stotih najboljših univerz Evrope, Amerike, Azije s Pacifiškim otočjem in Afrike. Tako imenovane šanghajske lestvice kljub nekaterim kritikam uživajo sloves verodostojnega rangiranja univerz po kakovosti. Nekoliko bolj poudarjajo raziskovalno dejavnost, kot bi si naše univerze morda želele, pa vendar – omogočena je jasna in vsaj do določene mere razčlenjena primerjava med svetovnimi univerzami.

Kriteriji ocenjevanja
Kriteriji za razvrščanje, ki se jih poslužuje šanghajski inštitut, prispevajo k skupni oceni različne deleže. Po deset odstotkov možnih točk je mogoče pridobiti za Nobelove nagrajence oziroma dobitnike najvišjih področnih nagrad iz vrst gojencev univerze (oziroma po dvajset odstotkov, če so nagrado dobili v času zaposlitve na ocenjevani univerzi) ter za velikost in akademsko sestavo institucije. Do dvajset odstotni delež si lahko univerza prisluži tudi z visoko citiranimi raziskovalci z 21 področij humanistike, medicine, naravoslovja, tehnike in družboslovja; z objavami v revijah Nature in Science, ter z objavami v njima ustreznih revijah za družboslovne in humanistične visokošolske institucije. Kriteriji so torej štirje; kakovost izobraževanja, kakovost ter velikost univerze ter njen raziskovalni output. Poleg te splošno priznane šanghajske lestvice pa sta ugledni tudi “Timesova” in “Madridska” lestvica, ki uporabljata nekoliko drugačna merila ocenjevanja. Pri Timesu so na primer pozorni na zadovoljstvo študentov, oceno raziskovanja, vpisne standarde, število študentov na učitelja, knjižnico, prostore in opremo, delež diplomantov z odliko, zaposlitvene možnosti in osip. Madridsko lestvico pa oblikujejo na podlagi meritev prisotnosti znanstvene aktivnosti univerz na svetovnem spletu, kar morda bolj poudari tudi pedagoško komponento univerzitetnega dela. Obstajajo pa seveda tudi lestvice, ki za razliko od splošnih razvrstitev najboljših univerz, rangirajo najboljše po posameznih področjih. Posebej na očeh so tovrstne lestvice poslovnih šol, denimo tista, ki jo pripravlja The Economist.

Slovenska uvrstitev
Na šanghajski lestvici za leto 2007 se je Univerza v Ljubljani (UL) znašla med 402. in 508. mestom, pri tem pa ni nepomembno, da je v kategoriji znanstvenih objav dosegla 32,3 točke, kar je primerljivo celo z univerzami, ki zasedajo do sto oziroma sto petdeset mest boljše uvrstitve (za primerjavo: na “Timesovi” THES lestvici UL zaseda 362. mesto). Svojega komentarja nam UL žal ni sporočila, prav tako tega ni storila Univerza v Mariboru, ki pa se, tako kot preostali Primorski univerzi, na šanghajsko lestvico (še) ni prebila. Zato pa nam je stališče Univerze na Primorskem (UP) pojasnil Leon Horvatič, vodja kabineta rektorice UP: “Šanghajsko lestvico sicer spremljamo, vendar je glede na postavljene kriterije precej nerealno pričakovati, da bi se tako mlada univerza, kot je UP, uvrstila zelo visoko”. Horvatič je dejal tudi, da je bilo ob zaključku mandata rektorice pripravljeno obsežno samoevalvacijsko poročilo, v katerem je predstavljeno uresničevanje razvojnih ciljev univerze v tem obdobju ter aktivnosti za prihodnje obdobje. Internih meril za zagotavljanje kakovosti niso oblikovali, upoštevali so nacionalna merila. “Da pa bi lahko v prihodnje ustrezno razvijali to področje, bo potrebno na univerzitetni ravni ustanoviti samostojno strokovno službo za področje kakovosti. Trenutno smo edina državna univerza, ki nima univerzitetne službe za kakovost,” je še dodal Horvatič. Na šanghajsko lestvico pa si zelo želi Univerza v Novi Gorici; njen predsednik, prof.dr. Danilo Zavrtanik, cilja ne le na “golo” uvrstitev na lestvico, pač pa tudi na čim višje mesto na njej.

Med 500 več evropskih, a boljše ameriške univerze
Nesporno prva je znova Harvard Univ., ki je tudi ovrednotena s 100 odstotki. Sledita ji še dve ameriški univerzi, Stanford Univ. in Univ. California – Berkley, potem pa na četrtem mestu najdemo prvo evropsko univerzo, Univ. Cambridge. Do naslednje, Univ. Oxford, ki je na desetem mestu, se zvrstijo še Massachusetts Inst. Tech. (MIT), California Inst. Tech., Columbia Univ. ter Princeton Univ. Na lestvici 500 najboljših univerz sveta številčno prevladujejo evropske, ki jih je kar 208. Sledijo jim ameriške, 197 jih je, univerz iz azijske skupine je 100, iz afriške pa le tri (pri čemer je najboljša med njimi uvrščena med 203. in 304. mestom). Toda med prvih sto se je zavihtelo znatno več ameriških kot evropskih univerz; 58 ameriških in le 34 evropskih. Od evropskih držav ima največ univerz med najboljšimi Velika Britanija, in sicer nad štirideset, od tega so se štiri uvrstile med prvih 25. Tudi nemških institucij je med najboljšo petstoterico okrog štirideset, francoskih in italijanskih je pol manj. Najboljša švicarska univerza je na 27. mestu, najboljša francoska na 39., najboljša nizozemska na 42., najboljša danska na 46., najboljši nemška in švedska pa na 53. mestu.


Martina Srblin

 

»FAMNIT ima interdisciplinarnost zapisano že v rojstnem listu!«

Doktor matematike, prejemnik najvišje slovenske znanstveno-raziskovalne Zoisove nagrade, predavatelj primorske univerze in Pedagoške fakultete v Ljubljani ter dekan julija letos registrirane naravoslovne fakultete v Kopru – dr. Dragan Marušič…

V letošnjem študijskem letu izvajate dva prvostopenjska programa, tri drugostopenjske ter doktorski študij na dveh smereh. Zakaj ste se odločili ravno za te smeri in katere bodo novosti prihodnjih let?
Matematika ter  računalništvo in informatika so tiste znanstvene discipline, ki nam zaradi ostrega treninga v algoritmičnem načinu razmišljanja zagotavljajo fleksibilno znanje in omogočajo procesiranje velikih količin podatkov in njihovo spreminjanje v uporabno informacijo. Te vede so ključne pri spopadanju z najpomembnejšimi izzivi današnjega časa – dešifriranjem človeškega genoma, razvijanjem umetne inteligence, razumevanjem delovanja možganov itd. – zato je mogoče njihove diplomante, vsaj v razvitem anglosaškem svetu, srečati skorajda povsod: v ekonomiji, pri vodenju proizvodnje in podjetij, varovanju in analizi podatkov, statistiki, zavarovalništvu in bančništvu, sociologiji, medicini in celo politiki. Programa Matematika (MA) ter Računalništvo in informatika (RIN) sta tako osnovna stebra te fakultete, že v bližnji prihodnosti pa se jima bodo, poleg drugostopenjskega programa Morske biologije, ki ga bomo že letos izvajali skupaj s tržaško univerzo, pridružili novi zanimivi programi. V postopku akreditacije so namreč študijski programi Biodiverziteta (1. stopnja), Varstvo narave in okolja (2. stopnja), Sredozemsko kmetijstvo (1. in 2. stopnja) in Mehatronika (1. stopnja).

Kakšen je bil vpis, je bilo veliko prijav?
Po pričakovanjih je bilo največ zanimanja za študij računalništva in informatike. V letošnjem akademskem letu bomo tako imeli okrog 60 vpisanih na prvostopenjskem programu RIN ter okrog 20 na prvostopenjskem programu MA. Tem študentom je potrebno dodati še okrog 20 študentov  prvega letnika starega pedagoškega programa Matematika in računalništvo, ki se zaenkrat formalno še izvaja na Pedagoški fakulteti, a bodo ti študentje vse strokovne vsebine poslušali pri nas. Gre torej za približno 100 študentov, kar je za prvo leto delovanja nadvse spodbudno. Še posebej, če jim dodamo še okrog 45 študentov drugostopenjskih programov matematike, računalništva in informatike ter morske biologije, in pa 8 doktorskih študentov, od katerih so trije iz tujine (Srbija, Kitajska, ZDA).

Kako je z izvajanjem Erasmus študentskih izmenjav na FAMNIT in kakšno je njeno siceršnje mednarodno sodelovanje na znanstveno-raziskovalnem področju?
Erasmus sporazumi se sklepajo na začetku koledarskega leta (do 15. februarja) za prihajajoče akademsko leto. Na začetku letošnjega leta je bila naša fakulteta še v postopku ustanavljanja, zato so se za študijsko leto 2007/08 sporazumi sklepali preko Pedagoške fakultete Koper. Kakorkoli že, letos so za študente naše fakultete na voljo Erasmus izmenjave s fakultetami na Portugalskem, Češkem, Finskem, Švedskem, Madžarskem, Nizozemskem, v Italiji in Avstriji. Na znanstveno-raziskovalnem področju pa sodelujemo z znanstveniki iz prestižnih tujih univerz iz Madžarske, Avstrije, Slovaške, Švedske, ZDA, Kanade, Kitajske, Nove Zelandije, Avstralije in Južne Koreje.

Na spletni strani fakultete je zapisano, da bo FAMNIT omogočila, da “Slovenska Istra v bližnji prihodnosti postane slovenska različica Silicijeve doline”. Kako boste to izvedli, kako se fakulteta povezuje z gospodarstvom?
Univerzitetni prostor potrebuje diplomante, ki bodo zmožni suvereno uporabljati miselna aparata vsaj dveh različnih znanstvenih disciplin. FAMNIT ima resnično interdisciplinarnost zapisano že v svojem rojstnem listu. Do tvornega povezovanja z gospodarstvom prek zelo konkretnih projektov zato že prihaja, še več pa ga bo že v bližnji prihodnosti. Tako niti najmanj ne dvomim, da bodo prav naši diplomanti tisti, ki bodo omogočili kvantni preskok v razvoju Slovenske Istre, regije, ki je za prosperiteto Slovenije ključnega pomena.

Kakšna je torej vizija razvoja FAMNIT?
Bom odgovoril malo drugače. Prav te dni sem srečal svojega bivšega študenta s kalifornijske univerze v Santa Cruzu (UC, Santa Cruz),  kjer sem konec osemdesetih let poučeval, danes izredno uspešnega ekonomista. Takrat v Santa Cruzu je med svojim podiplomskim študijem ekonomije pri meni poslušal Abstraktno algebro, enega najbolj zahtevnih matematičnih predmetov nasploh. V Sloveniji, razen na programih matematike, tega predmeta ni. V ZDA pa diplomant ekonomije ne more pričakovati vstopa v kakšen prestižnejši podiplomski študij ekonomije, če nima dovolj solidne matematične osnove. Ko sem ga zdaj po toliko letih vprašal, kako pa bi on postavil kvaliteten študij ekonomije v Sloveniji, mi je dal zelo kontroverzen odgovor. Nekomu, ki želi postati uspešen ekonomist, bi svetoval najprej študij matematike, potem magisterij iz statistike in na koncu doktorat iz ekonomije. Zato sem trdno prepričan, da je pred našo fakulteto in njenimi diplomanti, ki jih v Sloveniji – če bi želela priti na povprečje EU – primanjkuje okrog 600 vsako leto, zelo svetla prihodnost.


Martina Srblin

Srbija, nova Irska ali velika Albanija?

Srbija beleži kar ugodne gospodarske kazalce in si je za cilj določila postati nova Irska. Spominjamo se, da je Irska v devetdesetih letih imela bliskoviti gospodarski razvoj in je danes najbogatejša država v EU, takoj za Luxmburgom. Poleg tega pa je njena gospodarska rast je še naprej visoka in višja kot v drugih članicah EU. Srbski politiki kot dokaz primerljivosti z Irsko navajajo enake kazalce pred velikim gospodarskim preporodom: visoka gospodarska rast, visoka brezposelnost, odhod izobražene sile v razvitejše države, propadla podjetja, velik priliv investicij in notranje politične težave v državi (Irska ima težave Irsko republikansko armado (IRA), Srbija pa s Kosovom.).

Med Irsko in Srbijo pa obstaja ena velika razlika. Irska je po letu 1973, ko je vstopila v EU bila deležna velike finančne pomoči s strani EU, ki jo je na veliko izkoristila za gospodarski zagon. V Srbiji pa že nekaj časa prepočasi poteka proces integracije v EU (predvsem zaradi Haaga), da bi lahko prišla do vidnejše ” finančne” injekcije s strani EU-ja. Kdo ve, mogoče jim bo pri tem pomagal tudi Janez Janša, ki je v program vodenja EU kot prioriteto postavil hitrejšo integracijo Balkana v EU.

Najbolj so se v Srbiji ”razbohotile” investicije. Samo v letu 2006 je bilo za okoli 7 mrd USD tujih investicij. Največji investitor v Srbiji je norveški Telenor (telekomunikacije), ki je za 1,547 mrd USD odkupil srbski mobilni operater MOBI 63. In ker si v Srbiji želijo še več tovrstnih investicij, so sprejeli razne gospodarske ukrepe. Že leta 2005 je Srbija znižala davek na dobiček za pravne osebe iz 14% na 10%, kar uvršča Srbijo med države z najnižjimi stopnjami davka na dobiček v Evropi. Poleg tega so znižali davke na plače in prispevke za socialno varnost (kako bi tega bili veseli naši delodajalci, kajne?) ter DDV ”spustili” na 18%. In kot je rekel srbski minister za gospodarstvo Mlađan Dinkič, ki je v Washingtonu proglašen za najboljšega finančnega ministra sveta 2006, izjavil: ”V kolikor nam ne bo uspelo pritegniti investitorje k nam, bodo pač odšli k sosedom, zato so spremembe na gospodarskem območju nujne”. Rezultati sprejete zakonodaje se že kažejo. V prvi polovici leta 2006 je novo zaposlitev našlo 300.000 oseb, kar je petkrat več kot v enakem obdobju v letu poprej. Realne neto plače so se v prvih desetih mesecih leta 2006 povečale kar za 10,5 odstotka, najbolj v rudarstvu (za 34,1 odstotka) in finančnem sektorju (za 18,9 odstotka). No, to seveda ni nujno pozitivno, saj povišuje inflacijske pritiske, a o tem kdaj drugič.

Poleg Norveške so največji investitorji v Srbiji še: Nemčija, Grčija, Avstrija, Nizozemska in Slovenija. A vrstni red se v kratkem zna hitro spremeniti. Največje investicije se v Srbiji pričakujejo iz ”bratske” pravoslavne Rusije. Analitiki pravijo, da je ruska neomajna podpora Srbiji glede kosovskega vprašanja, posledica njene velike želje po vrnitvi na Balkan. Torej, ne gre za ”bratsko potezo”, ampak za zgolj gospodarsko in politično korist, ki si jo nadeja Ruska federacija. Ruska podjetja predvsem zanimajo energetski in bančni sektor. Velikana Lukoil in Gazprom sta si že vnaprej razdelila tržni delež. Lukoil je prevzel Beoptrol, Gazprom pa bo kmalu prevzel NIS (Naftna industrija Srbije). Poleg tega bo Gazprom najverjetneje zgradil plinovod čez Srbijo.  Glede na to da ima Srbija nafte in plina le še za dobrih 20 let, bi morali Srbi biti bolj pazljivi pri sklepanju pogodb z ruskimi podjetji. Kaj hitro se jim lahko ponovi zgodba ”ruskih bratov” Ukrajincev in Belorusov, ki jim je Rusija ob najhujši zimi nekajkrat že prekinila dobavo plina, in s tem ukrepom izvajala politični pritisk.

Politična stabilnost in investicije
Investicij bi nedvomno bilo še več, če bi politična stabilnost bila zagotovljena. Zgodbe s Kosovom ni in ni videti konca. Nasprotno, po 10. decembru, ko naj bi kosovski voditelji razglasili neodvisnost, naj bi se zgodba še bolj zapletla. To pa se bo seveda najprej odrazilo na gospodarskem področju. Spomnimo se samo kaj se je dogajalo v Srbiji, ko se prodemokratične stranke niso uspele sestaviti proevropsko vlado. Radikalna stranka, ki slovi po svojih iluzornih, nerealnih, ultranacionalističnih stališčih je takrat za kratek čas imela največjo moč v parlamentu. In kaj se je zgodilo? Država se je ”ustavila”. Borzni kazalci so se obrnili navzdol, investitorji so ”preložili” svoje investicije na kasnejše obdobje, cene živil so se začele zviševati, evropski politiki pa so se zgražali in zamrznili pogajanja o članstvu v Paktu o stabilnosti. Situacija se je kmalu umirila, demokratični blok je sestavil vlado in življenje se je vrnilo v ”normalo”.
Srbija pa se bo prej ali slej morala odločiti med Kosovom in gospodarsko razvitostjo države. Državljani so že siti pomanjkanja osnovnih sredstev in vse bolj apatično gledajo na kosovsko vprašanje. 70 odstotkov državljanov Srbije si želi vstopiti v EU, kar je veliko, 41 odstotkov državljanov pa jih je pripravljenih žrtvovati Kosovo za vstop EU in ta odstotek tudi vse bolj raste. Kosovo je tudi nekakšna finančna ”rakasta tvorba” Srbije. Verjetno večina niti ne ve, da Srbija odplačuje dolg Kosova, ki znaša 1,8 mrd USD. Pogumni kosovski voditelji tokrat le niso tako samozavestno prevzeli finančno odgovornost za odplačilo dolga ”svoje države’. Hja, verjetno jo bodo prevzeli, ko bo dolg odplačan. A zdaj tako in tako tudi oni ”nimajo časa” za te zadeve, saj se ukvarjajo z samostojnostjo.

Predrag Rajčič

Osveščen, ne zadet!

Projekt “Osveščen, ne zadet!” se odvija tudi v letošnjem letu. To je projekt, ki ga že peto leto zapored pripravljamo v Društvu študentov medicine Slovenije, namenjen pa je študentom vseh fakultet, ki bi se radi naučili kaj novega o drogah in ki bi to znanje radi delili z drugimi. Poleg tega pa smo za vse naše udeležence letos pripravili kar nekaj novosti in presenečenj- pridruži se in bodi osveščen, ne zadet!!!
 
Projekt “Osveščen, ne zadet!” se ukvarja z ozaveščanjem ljudi, predvsem mladih, o delovanju in učinkih drog ter problematiko, ki je z drogami povezana. Podajamo informacije na čim bolj objektiven način, brez vpletanja lastnih stališč za ali proti. Predvsem se koncentriramo na mlade, katere skušamo o drogah izobraziti s podajanjem znanstveno preverjenih informacij, končno odločitev pa prepustimo njim in jim ne očitamo: “Tega ne smeš početi!”.

Kot vsako leto se bo projekt začel odvijati v novembru- mesecu preventive. Najprej smo vam pripravili izobraževanje s strani priznanih strokovnjakov z različnih področij, s čimer skušamo  zajeti problematiko drog s čim več najrazličnejših aspektov. Izobraževanje se bo odvijalo 21., 22. in 23. novembra. Nekatera predavanja, ki se bodo odvijala, so:
– Zdravljenje odvisnosti; g. Andrej Kastelic, dr. med., spec. psihiater
– Plesne droge in mešanje drog; ga. Mina Paš, dr. med., predsednica združenja DrogArt
– Življenje med odvisniki; g. Matej Križanič, socialni delavec
– Farmakološki aspekti delovanja drog; ga. Mojca Kržan, dr. med., spec. farmakolog
– Dejavniki tveganja in zmanjševanje škode; g. Dare Kocmur, Društvo Stigma

Z najbolj zagretimi se bomo v petek po izobraževanju odpravili na motivacijski vikend, v Dom Jurček v Kočevju, kjer za vas pripravljamo različne delavnice na temo drog in tveganj, timskega dela ter seveda obilo zabave. Pridružila se nam bo tudi tamkajšnja reševalna ekipa, ki nas bo poučila o prvi pomoči pri zastrupitvah z drogami. Pričakujemo tudi delavce iz Centra za socialno delo Kočevje.

V tednu, ki sledi motivacijskemu vikendu bomo izvedli širšo akcijo osveščanja. Tedaj se pogumno podamo na ulice in fakultete in mimoidočim delimo publikacije s poučno vsebino o drogah. Pripravimo tudi kviz in za pravilen odgovor se dobi lepa nagrada!

Najrazburljivejši del projekta v letošnjem letu pa bodo delavnice, ki jih bomo izvajali po srednjih šolah za dijake 1. in 2. letnikov. Predvidoma se bodo začele odvijati v prvi polovici leta 2008. Vsi lepo vabljeni k sodelovanju!

Če ti je bila vsaj ena od navedenih aktivnosti projekta všeč, se projekta enostavno moraš udeležiti! Za več informacij si oglej našo novo spletno stran: www.osvescen.si ali pa mi piši na: jaka_ostro@hotmail.com

 

Znižanje izpitnih rokov

Med študenti slovenskih Univerz je največ prahu dvignila novica o znižanju izpitnih rokov. Študent lahko v enem študijskem letu štirikrat opravlja izpit, posamezni izpit pa lahko opravlja skupno največ osemkrat.

V primeru, da študent tudi osmič ni opravil posameznega izpita, se ga izpiše z univerze. Poleg tega lahko profesor, ki predava v zimske semestru se odloči, ali da v zimskem semestru izpitni rok ali ne. Vedno več je tudi govora, da zaradi le 4 izpitih rokov ne bo več jesenskega izpitnega roka.

Z novim študijskim letom je na Univerzi v Mariboru začel veljati nov pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja. V nadaljevanju si lahko preberete nekaj bistvenih sprememb oziroma določil:

” Nosilec učne enote je vsako študijsko leto na uvodnem predavanju dolžen študente podrobno seznaniti z načinom preverjanja in ocenjevanja znanja posamezne učne enote.
” Študent lahko odjavi izpit najkasneje en dan pred izpitom.
” Če študent odda pisno nalogo brez imena in priimka oz. vpisne številke, brez vsebine ali pa je sploh ne odda in je bil na seznamu registriran za opravljanje izpita, se šteje, da na izpitu ni bil prisoten, da se od opravljanja izpita ni odjavil ter ima prepoved prijave na izpit v naslednjem roku.
” Po ugotovljeni kršitvi študent ne sme nadaljevati preverjanje znanja, njegov izdelek se oceni z negativno oceno, na seznamu prisotnih pa se evidentira kršitev izpitnega reda. Kršitev evidentira izvajalec izpita.

Nekaterim se znižanje izpitnih rokov ne zdi nič posebnega oziroma jim niso proti. Če malo pogledamo po tujih univerzah, so pri nas še zelo strpni glede tega. 4 roki na leto se mnogim zdijo čisto sprejemljivi- v 4ih poskusih izpita ne naredijo samo tisti, ki se zanašajo na plonkanje in minimalno znanje.  Če se učiš, ni dane bi v 4ih poskusih skupaj spravil toliko, da bi zadoščalo. Edini problem je, če te ima profesor na piki, tisto zna bit pa res pravi pekel.

Zaradi take strpnosti in podpore na nekaterih področjih študentskega življenja je tudi pri nas študij tako “in” in se študira tako dolgo, ker nam je skoraj prelepo. Po primerjavi relacije med vpisanimi študenti in tistimi, ki doštudirajo, smo na samem dnu, doštudira jih namreč majhen procent. Tudi pri času študiranja si večina vzame čas in počasi napreduje iz letnika v letnik. Svoje pravice študenti dobro poznajo, dolžnosti pa bolj tako. Nekateri študentje žal to izkoriščajo, konkretno pri izpitih: gredo posamezen izpit po nekajkrat “pogledat”, potem nekajkrat plonkajo pa ne gre vedno skozi, potem pa komaj resno vzamejo vse skupaj. In še kar bi imeli več rokov. Je pa res, da je pogost problem pri nas žal tudi to, da se profesorju nek študent zameri in dobi subjektivno oceno ali pa ga ta celo vedno “vrže” na izpitu- kar je po moje edini zares dober argument proti spremembam o ocenjevanju- se mi zdi, da bi bil dober ukrep boljši nadzor nad izpiti, ki bi kaj takega onemogočal.

Nataša
“To pomeni, da bomo študentje en izpit lahko opravljali le 4x v enem študijskem letu (prej 5x) in 8x vse skupaj (prej 10x), potem pa se nas izpiše. Kar pomeni, da so spremenili pravilnik in nam znižali število izpitnih rokov. Kar pa lahko pomeni tudi posledico, da se bo še več študentov izpisalo.  Osebno se s tem sploh ne strinjam, saj mislim, da se lahko iz kakršnih koli vzrokov zelo hitro zgodi, da en izpit opravljaš 4x in ga ne opraviš.”

Tatjana
“S tem, da je manj izpitnih rokov se ne strinjam, ker velikokrat se zgodi, da komu kakšen predmet res ne gre in mu večkrat spodleti. To vem iz lastnih izkušenj. Je pa res, da študenti velikokrat ne pridejo na izpit pripravljeni. Zato bodo sedaj morali na izpit priti pripravljeni in ne bo več tistega, ko naj bi prišli na izpit samo zato, da vidijo kako zgleda. Kakorkoli gledamo ima vse svoje prednosti in slabosti.”

Prav zares. Vsaka stvar ima svoje pozitivne kot tudi negativne lastnosti, od nas pa je odvisno kaj vidimo, kaj lahko naredimo. So ljudje, ki opazijo le negativne stvari in so ljudje, ki lahko tudi iz negativnih stvari potegnejo pozitivne.

Mojca Polc

Razpis za dodelitev denarne in materialne pomoči

Fundacija Študentski tolar je objavila razpis za dodeljevanje denarne pomoči socialno ogroženim študentom v vrednosti 50.000 evrov, 4.000 evrov je v sodelovanju s podjetjem Najdi.si namenjenih posebej za nakup računalniške opreme, študentom pa je na voljo tudi 11 rabljenih računalnikov. Na razpis se lahko prijavijo osebe s statusom študenta, ki napišejo prošnjo ter ji priložijo dokazila, navedena v razpisu. Vsak študent lahko zaprosi le za eno od oblik pomoči. Rok za prijavo na razpis je vključno s 3. 12. 2007, razpisno dokumentacijo pa študentje najdejo na spletnih straneh ŠOU v Ljubljani www.sou-lj.si, v rubriki Razpisi, in na spletnih straneh Fundacije Študentski tolar, www.studentski-tolar.si, lahko pa jo prevzamejo tudi v Študentski svetovalnici ŠOU v Ljubljani na Kersnikovi 4.

Nastavitve piškotkov
Logo revija Študent

Spletišče s piškotkom dodeli obiskovalcu serijsko oznako, da ga prepozna ob ponovnem obisku.

Nujni piškotki

Piškotki, nujno potrebni za delovanje strani, zagotavljanje varnosti in prenos podatkov.

Analitični piškotki

Piškotki anonimizirane Googlove analitike nam omogočijo merjenje rasti ogledov.